top of page

!וולקאם

הכנה ל SAT עם Khan Academy: יתרונות וחסרונות

עודכן: 6 ביוני 2019

בפוסט קודם בבלוג סקרתי באריכות את יתרונות מערכת ההכנה ל SAT של קולג׳ בורד והאקדמיה של חאן. בפוסט הזה אדבר על החסרונות של ההכנה בשיטה זו. \

 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.

 

קורס ה SAT ב Khan הוא תוצר של שותפות בין College Board ו Khan Academy, אבל מי שאחראית על התכנים של הקורס היא קולג׳ בורד, ומדובר באליה וקוץ בה. מחד, העובדה שכותבי השאלות של קולג׳ בורד, אלה שכותבים גם את השאלות במבחן SAT עצמו, הם אלה שכותבים את השאלות למערכת ההכנה פירושה שהשאלות יהיה דומות ברובן לשאלות מבחן, וזאת בשונה מהשאלות שניתן למצוא בספרי הכנה שונים ל SAT. מאידך, העובדה שמי שכותב את מערכת ההכנה למבחן הוא מי שכותב את המבחן היא בעייתית - קולג׳ בורד לא חושפים את כל הקלפים ולא מלמדים בהכרח את השיטות היעילות ביותר לפתרון השאלות. זכרו שלקולג׳ בורד יש אג׳נדה משלו - להוכיח שמבחן SAT משקף את סיכויי ההצלחה בקולג׳ של הנבחנים בו, ולא בהכרח ללמד אתכם איך להרים את הציון שלכם. ועתה, לחסרונות בהרחבה.


חסרון 1: אין אסטרטגיות פתרון

בשיעורים שלי ובקורסים שלי למבחן SAT אני מלמד את התלמידים שלי לא רק את הבסיס המתמטי, את חוקי התחביר באנגלית ואת מבנה המבחן, אלא גם אסטרטגיות כמו:


הכנה ל SAT

* איזה שאלות לפתור קודם ואיזה לעזוב לסוף (וגם איזה לנחש מבלי להתעסק איתן בכלל)

* איך להתמודד עם קטעי הקריאה והשאלות עליהם בפרק הראשון במבחן במסגרת הזמן המוגבל שיש לכם

* איך לא ליפול על מסיחים בתשובות

* איך למצוא תשובה נכונה בפרקי המתמטיקה גם אם לא יודעים איך לפתור

אין מצב לקבל ציון גבוה מאוד ב SAT בלי להכיר את האסטרטגיות האלה, אותן לא ניתן למצוא ב Khan. ולא ניתן למצוא אותן במערכת של קולג׳ בורד מסיבה ברורה: השיטות הללו נועדו למטרה אחת בלבד - להוציא ציון טוב יותר במבחן SAT. אין להן שום דבר עם לימודים בקולג׳ או עם הקריירה שאחרי הלימודים. כמובן שקולג׳ בורד לא ילמדו אסטרטגיות פתרון שעומדות בניגוד למטרה המוצהרת של המבחן.


כך למשל, כל מה שמסבירים ב Khan לגבי פתרון של קטעי הבנת הנקרא בפרק הראשון של SAT זה פשוט לקרוא את הטקסט לאט, להבין אותו ואז להתחיל לענות על השאלות. שזה יופי טופי, אבל נסו לעשות את זה באמת כשיש לכם 13 דקות בממוצע לענות על 10-11 שאלות לגבי טקסט של 65 - 105 שורות. זה לא יקרה. כדי להוציא ציון טוב בפרק הראשון, Reading Test של SAT, צריך ללמוד לעבוד יעיל, ״לקרוא״ את הטקסט בתוך דקה עד תשעים שניות כדי להוציא את המבנה שלו ואז להתחיל לקרוא מידע נוסף בהתאם לשאלות. אני מלמד גם איך לזהות תשובות שהן בוודאות לא נכונות וכך לצמצם את האפשרויות בדרך להגעה לתשובה הנכונה.


דרך אגב, מי שעושה SAT כתחליף לפסיכומטרי יגלה שבאוניברסיטת תל אביב למשל ההמרה מציון SAT לציון פסיכומטרי אינה לוקחת בחשבון את פרק 2 של המבחן, Writing and Language Test, אלא את פרק 1 בלבד, כך שפרק שב SAT אחראי לרבע בלבד מהציון שלכם הופך לחצי כאשר ממירים אותו לציון פסיכומטרי. במילים אחרות, בלי אחוז גבוה של תשובות נכונות בפרק הראשון של מבחן ה SAT תקבלו ציון פסיכומטרי מומר לא נאה.


קורס SAT

חסרון 2: אין שיעור לפני התרגול

המערכת של Khan להכנה ל SAT בנויה על תרגולים של הנושאים השונים במבחן, אבל בניגוד לקורסים שלי, אין שיעור שמסביר כל נושא לפני התרגול. כך קורה שתלמידים שמתרגלים עם Khan בלבד נתקעים על נושאים שהם חלשים בהם ולא מצליחים להתקדם. אמנם יש שיעורי וידאו של כל הנושאים באתר של Khan Academy מחוץ למערכת הלמידה ל SAT, אבל צריך לקושש אותם מקורסים שונים ומפוזרים. בקיצור, לא מאוד נוח. מה שמביא אותי ל:


חסרון 3: העדר אינטגרציה עם שאר האתר של Khan

פתרון חצי אלגנטי להעדר השיעורים על החומר הבסיסי במערכת ההכנה ל SAT היה יכול להיות אינטגרציה של מערכת ההכנה ל SAT עם שיעורי הבסיס הרלוונטים ב Khan Academy. לצערי זה לא המצב - אין קישורים נוחים בין מערכת ה SAT ושאר האתר.


חסרון 4: חלוקה לא ברורה בצד האנגלית בין מיומנויות קריאה וכתיבה

בשונה מהחלוקה הטובה לנושאים בצד המתמטיקה, החלוקה בצד האנגלית טובה פחות. כך למשל, את קטעי הקריאה מחלקים לנושאים (מדע, היסטוריה, ספרות ומדעי החברה) במקום למיומנויות, כלומר חלוקה לפי סוגי שאלות. כמו שניגשים באופן שונה לשאלות אלגברה ולשאלות גיאומטריה, כך ניגשים אחרת לשאלות הסקה ולשאלות אוצר מילים. בשיעורים שלי אני מפרק את השאלות בקטעי הקריאה לסוגים שונים שתראו בכל טקסט, לא משנה מה הנושא שלו, וביניהן שאלות כלליות, שאלות הסקה, שאלות אוצר מילים, שאלות פרספקטיבה, שאלות מבנה, שאלות טקסט כפול ושאלות כמותיות.


אותה בעיה קיימת גם בהכנה לפרק 2, פרק מיומנויות הכתיבה. גם כאן הטקסטים מחולקים לנושאים (argument informative, narrative) במקום לסוגי שאלות: תחביר, ניסוח, מבנה, תוספות, מעברים.


מורה פרטי ל SAT

חסרון 5: הסברים חלשים

בצד המתמטיקה, הרבה הסברים של Khan נוטים להיות יבשים, ארוכים, מתמטיים ובקיצור לא כאלה שיעזרו לכם לפתור את השאלה בזמן שיש לכם: בין דקה ורבע לדקה וחצי בממוצע לשאלה. בצד האנגלית, במיוחד בפרק 1, פרק הקריאה, הפתרונות הם לפעמים פתרונות שאומרים בבסיסם ״תשובה 2 נכונה כי היא נכונה״. זה לא הסבר. הסבר טוב צריך לקחת אתכם צעד-צעד ולהבנות הגיון שקל לעקוב אחריו ושיעזור לכם לפתור לא רק את השאלה הספציפית שאתם עכשיו מנסים להבין למה טעיתם בה, אלא גם שאלות דומות לה שתתקלו בהם בהמשך התרגול שלכם ואחר כך במבחן האמיתי.


חסרון 6: אין פידבק לחיבורים

אמנם רוב הנבחנים ב SAT כיום כבר לא עושים את חלק החיבור האופציונלי משום שהרוב המכריע של הקולג׳ים בארה״ב כבר לא דורשים זאת, כך שיתכן שהחסרון הזה לא רלוונטי לחלק מהנבחנים. למי שכן רוצה לעשות את החיבור, אין דרך טובה להשתפר בלמידה עצמית. בשיעורים שלי אני מלמד איך לתקוף את משימת הכתיבה ב SAT וגם נותן פידבק מלא לחיבורים שתכתבו.


חסרון 7: שונות

רוב התרגול ב Khan לא מוגבל בזמן. יש מורים הדוגלים בלהתחיל לתרגל בלי זמן ולהכניס את העבודה עם זמן קרוב יותר למבחן. אני לא חושב שזו שיטה טובה. משום שמבחן SAT הוא למעשה בראש ובראשונה מבחן של ניהול זמן ורק אחר כך מבחן שבודק מיומנויות של שפה וחשיבה כמותית, לתרגל הרבה בלי מגבלה של זמן זה פשוט דבר לא נכון לעשות. לא רק זה, אלא שמי שהתרגל לתרגל בלי מגבלות של זמן מוצא שקשה לו להתרגל לעבודה עם זמן, ולכן צריך לשלב הרבה עבודה עם שעון כבר מהתחלת ההכנה למבחן.


ענין נוסף: המערכת לא מדגישה כמו שצריך נושאים חשובים יותר. כל ארבעים פלוס הנושאים המתמטיים מקבלים בערך 20 שאלות תרגול, וזאת על אף שבמבחן אין איזון כזה. כך למשל, שאלות של משוואות עם נעלם אחד הן כשמינית מכל שאלות המתמטיקה במבחן, לעומת שאלות כתיבת פונקציה, שבדרך כלל יש מהן אחת למבחן. בשיעורים שלי אני שם כמובן הרבה יותר זמן על מה שצריך והרבה פחות על מה שפחות.


Khan Academy SAT

סיכום

על אף החסרונות הנ״ל של מערכת ההכנה ל SAT ב Khan Academy, עדיין מדובר בכלי עזר טוב ללומדים ל SAT. עם זאת, על מנת לייעל את ההכנה שלכם למבחן ולמקסם את הציון שלכם עדיף לא להסתמך על המערכת באופן בלבדי. אז מה לעשות? כדאי להתחיל מלקרוא קצת על המבחן ועל הראש שצריך להכנס אליו כדי להצליח בו - ראו הקישורים בהמשך. לאחר מכן, דברו איתי: בואו נקבע שיחת יעוץ חינם ונראה יחד איך מתאים לכם להתכונן למבחן.


פוסטים שלי על מבחן SAT


 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page