top of page

!וולקאם

על השינויים הצפויים במבחן SAT

עודכן: 6 ביוני 2019


נשיא הקולג׳ בורד (College Board, החברה שכותבת את מבחן SAT) דיוויד קולמן הודיע על שינויים מרחיקי לכת (לדבריו) במבחן SAT. הסיבה לשינויים, לדברי החברה, היא שהמבחן הפך למנותק מהנלמד במערכת החינוך (האמריקאית) ושהמבחן לא מודד היטב את מה שהוא מתיימר למדוד – את היכולת של הנבחן להצליח בתואר הראשון.


 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.


 


שינויים ב SAT

המבחן החדש יערך לראשונה באביב 2016. המבחן יכלול שלושה תתי-מבחנים: קריאה וכתיבה מבוססות ראיות (Evidence-Based Reading and Writing), מתמטיקה וחיבור. אורכו של המבחן החדש יהיה 3 שעות, ולחלק החיבור יוקצבו 50 דקות. הפתעה! החיבור יהפוך לרשות. הציונים במבחן יחזרו להיות על הסקאלה הישנה והטובה של 1600 מקסימום (במקום 2400 כיום). שני תתי המבחנים, מבחן הקריאה והכתיבה ומבחן המתמטיקה יקבלו ציון שבין 200 ל 800. החיבור יקבל ציון נפרד.


במבחן החדש שמונה שינויים עיקריים

המטרה העיקרית של המבחן החדש היא לגרום לנבחנים ליישם הבנה עמוקה יותר במעט המרכיבים החשובים ביותר להצלחה באקדמיה. השאלות יחקו משימות הניתנות במהלך קורסים באוניברסיטה. במבחן צפויים שמונה שינויים עיקריים:


  • מילים רלוונטיות בתוך הקשר

מבחן SAT החדש יתמקד במילים רלוונטיות, אשר משמעויותיהן תלויות בהקשרים שבתוכם מופיעות המילים. הנבחנים יתבקשו לפרש את משמעות המילים על פי ההקשר בקטע שבו הן מופיעות. על פי הקולג׳ בורד, מדובר במילים שבהם יתקלו הנבחנים לאורך החיים שלהם, גם בבית הספר, גם באקדמיה וגם בחיים שאחרי הלימודים. המילים השוליות והמוזרות שאפיינו את המבחן הנוכחי יעלמו מהמבחן החדש.

  • ניתוח עובדות

מבחן הקריאה והכתיבה מבוססות העדויות ידרוש מהנבחנים לפרש, לעבד ולהשתמש במידע הקיים במקורות שונים. בין המקורות שעליהם ישאלו הנבחנים גרפים מסוגים שונים, קטעי קריאה הלקוחים מהספרות ומתחומי המדע השונים: מדעי החברה, מדעים מדוייקים, היסטוריה ומדע המדינה, לצד קטעים הקשורים בקריירה. לאחר כל קטע קריאה תהיה לפחות שאלה אחת שתדרוש מהנבחן לבחור ציטוט מהקטע אשר תומך בתשובה בה הוא או היא בחר או בחרה. חלק מקטעי הקריאה ילוו בגרפים ועל הנבחנים יהיה לעשות אינטגרציה בין המידע הכתוב וזה המופיע בגרף כדי לתת את התשובה הטובה ביותר. באשר לכתיבה, הנבחנים יידרשו לנתח רצף של פסקאות כדי להבטיח שהרצף נכון, הן תחבירית והן ברנת התוכן. בחלק מהשאלות יתבקשו הנבחנים לנתח גרפים ולערוך קטעי קריאה הנלווים לאותם גרפים כדי להבטיח שהטקסטים מעבירים נכונה את המידע מהגרף.

  • משימת כתיבה: ניתוח מקור

משימת החיבור תשתנה גם היא. הנבחנים יקבלו קטע קריאה ובמסגרת החיבור יצטרכו להסביר איך בונה מחבר הטקסט את טיעוניו. הנבחנים יצטרכו לתמוך בטיעונים שלהם באמצעות ראיות מהכתוב. לדברי הקולג׳ בורד, משימת החיבור החדשה תדמה בצורה טובה יותר את אופיה של הכתיבה האקדמית. השאלה במשימת הכתיבה תהיה קבועה ותפורסם מראש. רק קטע הקריאה עליו מבוססת השאלה ישתנה ממבחן למבחן. חשוב: משימת הכתיבה תהפוך לחלק רשות. עם זאת, סביר שבתי הספר הטובים ידרשו מהנבחנים לעשות את החלק הזה.


  • מבחן המתמטיקה: שלושה תחומי מפתח

מבחן המתמטיקה של ה SAT יתמקד בשלושה תחומים: בעיות מילוליות וניתוח מידע, אלגברה ומבוא למתמטיקה מתקדמת. בעיות מילוליות יבדקו את החשיבה הכמותית של הנבחנים, והשאלות מהסוג הזה ישתמשו בשברים, אחוזים ויחסים בבעיות בנושאים אקדמיים שונים. שאלות האלגברה יתמקדו במשוואות בודדות ובמערכות של משוואות. שאלות במתמטיקה מתקדמת יעסקו במשוואות מורכבות יותר. השאלות במבחן המתמטיקה יכללו נושאים נוספים, אך יתמקדו בשלושת התחומים לעיל.

  • בעיות הלקוחות מהקשרים אמיתיים

מבחן ה SAT המחודש יכלול שאלות המבוססות בעולם האמיתי – שאלות הקשורות ישירות ללימודים בקולג׳ ולעולם העבודה. בחלק הקריאה והכתיבה, שאלות הקריאה יכללו, לצד קטעי הקריאה המוכרים, גם טבלאות, גרפים וטקסטים שבכמותם צפוי הסטודנט לעתיד להתקל במהלך לימודיו באוניברסיטה ולאחריהם. השאלות של תיקון משפטים וזיהוי טעויות יוחלפו בשאלות אחרות: הנבחנים יתבקשו לערוך ולתקן טקסטים שלמים מתחומים מדעיים שונים. במבחן המתמטיקה יופיעו שאלות הדורשות הפעלה של מספר שלבים בדרך לפתרון. לנבחנים יוצגו תרחישים שונים והם ישאלו שאלות על אותם תרחישים. המטרה היא לחייב את הנבחנים לחפור בסיטואציה המוצגת להם, לחשוב עליה ואז לנסח אותה בצורה מתמטית.

  • הציונים

כאמור, במקום שלושה תתי המבחנים הקיימים במבחן כיום (קריאה, כתיבה ומתמטיקה), יכלול המבחן החדש שני תתי מבחנים (קריאה וכתיבה ביחד, ומתמטיקה), לצד חלק עצמאי של חיבור, אשר יהפוך למשימת-רשות.


  • טקסטים ידועים

הטקסטים במבחן יכללו גם קטעים מטקסטים ידועים (ובכן, ידועים לאמריקאים) כגון מגילת העצמאות והחוקה האמריקאית. טקסטים אחרים יעסקו בנושאים בעלי חשיבות גלובלית כחופש, צדק וחירויות הפרט.

  • אין הורדת נקודות על טעויות

בניגוד למצב הדברים כיום, בו מקבל הנבחן נקודה אחת על תשובה נכונה, אך משלם בהפחתה של רבע נקודה על טעות (כשאין הורדה אם הנבחן לא ענה על שאלה), הרי שבמבחן החדש תבוטל הפחתת הנקודות על טעויות. תשובות נכונות יזכו בניקוד, אך טעויות לא יגרעו מהציון. המטרה של שינוי זה לעודד את הנבחנים לתת את התשובה הטובה ביותר בעיניהם.

  • אז מה השורה התחתונה?

לא נראה שהשינויים במבחן SAT הצפויים במבחן הם כאלה מרחיקי לכת כמו שהקולג׳ בורד טוען. עדיין יהיה אפשר להתכונן למבחן ולהשתפר בו. עם זאת, הלמידה למבחן תהיה מועילה יותר באופן כללי ותהיה הרבה יותר מבוססת חשיבה מאשר שיטות אוטומטיות ושינון של מילים מיותרות. בכל מקרה, יש לזכור שהשינויים במבחן SAT יכנסו לתוקף רק ב 2016. עד אז, ימשיכו נבחנים להבחן במבחן ה SAT בפורמט הנוכחי שלו.


 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page