top of page

!וולקאם

כל מה שרצית לדעת על מבחן SAT ב 2023

עודכן: 12 במרץ 2023


מבחן SAT 2021

************

מבחן SAT מחליף פורמט ב 2023. הפוסט הזה מדבר על הפורמט הקודם של המבחן, ז"ל.

************

התחלתם בתהליך הקבלה לקולג' או לאוניברסיטה בארה"ב? נהדר! וגם, כנראה שאתם צריכים לעבור מבחן SAT. בפוסט הזה אספר לכם את כל מה שרציתם ולא רציתם לדעת על מבחן SAT מעודכן לינואר 2021.

מבחן ה SAT (או בשמו המלא SAT Reasoning Test) הוא מבחן סטנדרטי המהווה את אחד מהקריטריונים לקבלה לאוניברסיטאות ולקולג'ים בארה"ב. המבחן בפורמט החדש שלו, אשר נכנס לתוקף בחודש מרץ 2016, אורך שלוש שעות. סקאלת הציונים חזרה למקורות: 400 - 1600 נקודות, המתקבלות מסיכום הציונים באנגלית (200 - 800) ובמתמטיקה (200 - 800).

מבחן SAT זה לא פסיכומטרי, למרות שיש לשני המבחנים האלה נקודות דמיון. מעבר לעובדה ש SAT כתוב כולו באנגלית, יש בו חלקים שאין בפסיכומטרי, בעיקר בכל הנוגע לתחביר באנגלית ולרמת קטעי הקריאה.

 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.

 

על המבחן

מבחן SAT מורכב מארבעה פרקים בסדר קבוע: Reading, Writing and Language, short Math (no calculator), long Math (calculator allowed).

על המבחן – א. קריאה ביקורתית (Reading)

חלק זה כולל חמישה טקסטים, סך הכל 52 שאלות ב 65 דקות. כל השאלות מבוססות על חמשת הטקסטים (אין יותר שאלות השלמות משפטים). הדגש בשאלות הוא על הגיון, חשיבה ביקורתית, יכולת ניתוח, קריאה בין השורות וגם אוצר מילים תלוי הקשר (ולא סתם שאלות על מילים מוזרות ואקראיות). שימו לב שחלק מהשאלות קשורות אחת לשניה. כך למשל, אתם עשויים להשאל על הטון או העמדה של מחברת הטקסט ואז בשאלה הבאה תתבקשו להביא הוכחה מתוך הטקסט שתומכת בבחירה שלכם בשאלה הקודמת. עוד תוספת חדשה (ומרעננת?) היא שאלות של ניתוח נתונים - לחלק מהטקסטים יתלוו גרפים או טבלאות וחלק מהשאלות יהיו לגבי המידע שמופיע בגרפים ובטבלאות הללו. למשל: איזה גרף מהגרפים הבאים תומך במסקנה של הכותב?

מבחן הקריאה החדש נותן יתרון רב יותר מבעבר למי שקורא באנגלית באופן קבוע. מסקנה: אם אתם לא קוראים באנגלית (או לא קוראים בכלל), זה הזמן להתחיל.

רוצים לנסות טקסט מפרק הקריאה החדש של SAT? לכו לכאן.

על המבחן – ב. כתיבה

זהו החלק השני במבחן SAT החדש. השם של הפרק הזה קצת מטעה, כי אתם לא הולכים לעשות בו שום כתיבה ממש. כמו חלק הקריאה, גם פרק זה כולל טקסטים ושאלות עליהם, רק שהפעם המוקד של השאלות אינו הבנת הנקרא, אלא שיפוץ הטקסטים, שיש בהם בעיות ניסוחיות או תחביריות שונות. בניגוד לפורמט הקודם, בפורמט החדש של SAT *כל* השאלות בחלק הכתיבה מבוססות על טקסטים ולא על משפטים בודדים. מדובר בארבעה טקסטים, כשלכל אחד מהם צמודות 11 שאלות. בסך הכל מורכב חלק הקריאה החדש מ 44 שאלות ב 35 דקות. בחלק הכתיבה החדש יושם דגש רב יותר על לוגיקה וביטוי של רעיונות, מיומנויות כתיבה ברמה גבוהה יותר ושליטה בכללי ניקוד. מצד שני, יושם פחות דגש על כללים דקדוקיים נטולי הקשר.

רוצים לנסות טקסט מפרק הכתיבה החדש של SAT? לכו לכאן.

על המבחן - ג. מתמטיקה

גם במתמטיקה, כמו בקריאה ובכתיבה, המבחן עובר לשאלות תלויות הקשר ויסתמך פחות על עקרונות מבודדים. חלק מהשאלות בונות אחת על השניה ודורשות מספר שלבים כדי להגיע לפתרון. בנוסף, אחד מפרקי המתמטיקה יעשה ללא שימוש במחשבון. מבחינת נושאים מתמטיים, תופענה מעט שאלות בטריגונומטריה בסיסית, נושא שלא זכה לייצוג במבחן הקודם. יושם דגש רב יותר על ניתוח מידע המוצג בגרפים ובטבלאות, ועל אלגברה ומשוואות. מצד שני, יהיה פחות ייצוג לגיאומטריה ולשאלות הגיון מופשטות. מתמטיקה זוכה לשני פרקים (3 ו 4) ב SAT החדש: הפרק הראשון כולל 20 שאלות ב 25 דקות ואסור בו השימוש במחשבון, ואילו הפרק השני כולל 38 שאלות ב 55 דקות, ומותר (אם כי לא בהכרח צריך) להשתמש בו במחשבון.


הנה דוגמאות לפרק המתמטיקה הראשון (ללא מחשבון) והשני (עם מחשבון).

על המבחן - ד. חיבור (משימת הכתיבה)

החל מ 2021 אין יותר חיבור ב SAT. וופ וופ!


הכנה ל SAT

הודות לשיתוף פעולה עם Khan Academy, תוכלו לעבור אפילו בעצמכם על המיומנויות הבסיסיות הנדרשות. עם זאת, ההכנה ל SAT החדש תהיה שונה: במקום ללמד כמה טריקים אשר אינם טריוויאלים לסטודנט הממוצע, ההכנה תצטרך לכלול מיומנויות משמעותיות יותר, תוך התמקדות בחשיבה ובניתוח ברמה גבוהה יותר.

יש לציין כי SAT החדש דומה מאד למבחן ACT. למשל, הפרק הראשון ב SAT החדש, המכונה Writing and Language, כלומר פרק הכתיבה, מועתק לחלוטין מפרק האנגלית של מבחן ACT, הן בפורמט והן במיומנויות הנבדקות. יש תפיסה רווחת על פיה College Board עשתה את השינויים האלה משום שמבחן SAT איבד בשנים האחרונות חלק משמעותי מנתח השוק שלו למבחן ACT. מכיוון ש SAT החדש דומה ל ACT באופן מחשיד, ייתכן שהתוצאה תהיה דווקא הפוכה לזו שאליה מייחלים ב College Board: עוד נבחנים יעדיפו את מבחן ACT.

קולג׳ בורד (College Board) פרסמו עשרה מבחני SAT שלמים לדוגמה, הניתנים להורדה מהאתר של Khan Academy, או מכאן.

בהצלחה!


 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page