top of page

!וולקאם

מבחן SAT: עבר, הווה ועתיד

בשנה שעברה כמעט שני מיליון איש נבחנו במבחן SAT, מבחן שראשיתו לפני 93 שנים ושהפך במרוצת השנים לחלק בלתי נפרד מתהליך הקבלה למכללות ולאוניברסיטאות בארה״ב. לאורך הכמעט מאה שנים בהן קיים מבחן SAT הוא עבר שינויים רבים גם בשאלות שהוא כולל, בחלוקה לפרקים ובציונים. מבחן ה SAT תוכנן כמנבא עצמאי להצלחה בקולג׳, אך צבר ביקורת רבה בשל היותו מוטה לטובת סטודנטים לבנים מהמעמד הבינוני והגבוה. מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת ג׳ורג׳טאון מצא כי אם מכללות היו מקבלות מועמדים אך ורק לפי ציוני ה SAT שלהם, הרי שנבחרת הסטודנטים היתה הופכת להיות הומוגנית הרבה יותר, כלומר לבנה ועשירה יותר. ביקורת דומה מושמעת בארץ על המבחן הפסיכומטרי.



מבחן SAT

ההכנה ל SAT הפכה גם לעסק משגשג עם הקמתן של ענקיות ההכנה למבחנים Kaplan ו Princeton Review (לפני שנים רבות ניהלתי את הסניף הישראלי ז״ל של חברת Princeton Review). העתיד של מבחן SAT אינו כה ברור בימים אלה - מאות בתי ספר בארה״ב כבר החליטו לוותר על הדרישה לעבור מבחן SAT, ובתי ספר נוספים מצטרפים אליהם. בינתיים, מבחן SAT ממשיך להיות אבן בוחן בקבלה ללימודים גבוהים בארה״ב. בפוסט הזה אסקור את ההיסטוריה של המבחן הזה ואת השינויים שעבר לאורך השנים.


מבחן SAT

הצבא האמריקאי, פרופסור לאאוגניקה ואלפי אוניברסיטאות אמריקאיות חוברים ליצירת מבחן ה SAT

מבחן SAT נוצר במקור כמבחן IQ למתגייסים חדשים לצבא ארה״ב במלחמת העולם הראשונה. פרופסור מאוניברסיטת פרינסטון בשם קרל בריגהאם קיבל פנייה מהקולג׳ בורד (College Board) - הגוף האחראי על המבחן עד היום - כדי שייצר עבורו מבחן דומה לזה של הצבא, שמטרתו תהיה הערכת סיכויי ההצלחה של נרשמים לקולג׳. המבחן התבצע לראשונה ב 23 ביוני 1926 על ידי כ 8000 נבחנים. 12 שנים מאוחר יותר, ב 1938, הפך המבחן לדרישת חובה בהליך הקבלה לרוב המכללות בארה״ב.


שורשיה של הביקורת על המבחן בשל ההטייה לכאורה שקיימת בו לטובת לבנים בני המעמד הגבוה כבר באותן שנים ראשונות של המבחן - אביו של המבחן, הפרופסור בריגהאם, היה חבר בתנועת האאוגניקה - תנועה שדגלה בפילוסופיה ביולוגית-חברתית העוסקת בחקר השפעת התורשה על מאפיינים מנטליים והתנהגותיים בבני אדם מתוך השאיפה למצוא וליישם דרכים "להשביח" את המין האנושי, ונודעה לשמצה בשל ניסיונה לחלק את החברה לאזרחים בעלי תורשה "טובה" ו"נורמטיבית" למול בעלי תורשה "פגומה".


מבחן SAT

שנות החמישים: ראשיתו של מבחן ה SAT המודרני

מבחן ה SAT המקורי כלל תשעה פרקים - שבעה מילוליים ושניים כמותיים - שהסתכמו בציון אחד. לאחר מספר שינויים בפורמט, התייצב המבחן על גרסה שכללה שני פרקי מתמטיקה וקריאה, כל אחד עם סולם ציונים עד 800. בשנת 1952 כלל המבחן חלק מילולי עם שאלות הבנת הנקרא, אנלוגיות, הפכים והשלמות משפטים, וחלק כמותי נפרד. בסוף שנות ה 50 כבר נבחנו מעל חצי מיליון תלמידים בשנה במבחן SAT.


שנות השישים: עלייתה של תעשיית ההכנה למבחנים

בתחילת דרכו של המבחן התגאתה חברת קולג׳ בורד בכך שהמבחן הוא Uncoachable, כלומר שלא ניתן להשתפר בו דרך כך שמתכוננים אליו ישירות, אבל כבר בשנות השישים הסתבר שלא כך הוא: קורס SAT הפך למושג שגור בקרב הנבחנים האמריקאים. קולג׳ בורד ניסו לשנות שוב את המבחן כדי להתמודד עם חברות ההכנה הענקיות וקורסי הכנה ל SAT, בהצלחה חלקית בלבד.


שנות השבעים, השמונים והתשעים: המבחן נחשף לציבור

הויכוח בעניין ההכנה למבחן ה SAT המשיך גם לתוך שנות השבעים, והוביל אפילו לחקירה של ה FTC (רשות הסחר הפדרלית). ב 1974 התקצר המבחן לזמן של שעתיים ארבעים וחמש, ונוסף לו חלק שנקרא Test of Standard Written English, שמטרתו היתה לחזות את רמת ההבנה של מאפייני כתיבה נכונה בקרב אוכלוסיית הנבחנים. ארבע שנים מאוחר יותר, בין השאר כדי להתמודד עם הביקורת על המבחן, שחררה קולג׳ בורד לציבור סט שאלות SAT לדוגמה. זו היתה הפעם הראשונה בה נחשפו חלקים מהמבחן הסודי הזה לציבור הרחב. ה SAT עבר לשים דגש רב יותר על מיומנויות קריאה. ב 1994 הותר לראשונה השימוש במחשבון - אשר השימוש בו מותר בפרק אחד של SAT גם כיום. בוטלו שאלות שדרשו הכרות עם משמעותה של מילה מסויימת.


מבחן SAT

העשור הראשון של שנות האלפיים: שינוי פורמט נוסף וכתיבת חיבור

כמעט 70 שנה להיווסדו, בשנת 2005, השתנה המבחן בצורה משמעותית: במקום סקאלת הציונים הקודמת 400 עד 1600, יושמה סקאלה חדשה, 600 עד 2400, המורכבת משלושה תתי ציונים: Reading, Math, Writing. המבחן התארך והגיע לזמן שיא של שלוש שעות ו 45 דקות, וכלל לא פחות מעשרה פרקים - שלושה פרקים מכל תת תחום ופרק ניסיוני. למבחן התווספה לראשונה משימת כתיבת חיבור - 30 דקות לכתיבה של חיבור דעה בשאלה כללית כלשהי.

קראו עוד: כל מה שרציתם לדעת על מבחן SAT ב 2019.


העשור השני של שנות האלפיים: סתאאאאאם

בשנת 2016 החליטה קולג׳ בורד לשנות שוב את הפורמט של המבחן, רק עשור וקצת לאחר השינוי המשמעותי האחרון. משימת החיבור השתנתה והפכה למורכבת יותר, אבל גם הפכה ממשימת חובה למשימת רשות. הקולג׳ים האמריקאים החליטו שהחיבור של SAT לא מעניין אותם יותר והפסיקו ברובם לדרוש ממועמדים לבצע את החלק הזה. המבחן חזר לסקאלת הציונים הישנה של עד 1600, הנובעת משני ציונים - זה של מרכיב האנגלית (שני פרקים בלבד - Reading ו Writing and Language) וזה של מרכיב המתמטיקה (גם שני פרקים - קצר בו אסור השימוש במחשבון וארוך בו מותר השימוש במחשבון). מספר התשובות הנכונות לשאלות רבות הברירה השתנה מחמש לארבע, ובוטל ה״קנס״ שהיה נהוג בגין טעויות. בנוסף, פרסמה קולג׳ בורד מבחנים מלאים לדוגמה ויצרה בשיתוף עם האתר Khan Academy מערכת למידה אדפטיבית למבחן SAT.



מבחן SAT

מבחן SAT: מבט קדימה

לאחרונה החלה קולג׳ בורד להוסיף לציון SAT גם ציון המכונה "adversity score" אשר מטרתו לבצע העדפה מתקנת לטובת סטודנטים מרקע סוציו-אקונומי קשה. גם הצעד הזה זכה לביקורת קשה בשל התיוג אשר הציון הזה עושה באופן אוטומטי. לעת עתה רק האוניברסיטאות נחשפות לציון הזה ולא הנבחנים עצמם. הביקורת ההולכת ומחריפה על המבחן הביאה לכך שכבר כמעט אלף מכללות אמריקאיות הפכו ל Test Optional, כלומר שהמועמדים אליהן לא חייבים להבחן ב SAT או ACT כדי לנסות ולהתקבל. בעוד שרוב אוניברסיטאות העלית עוד לא חברו לטרנד הזה, סנונית ראשונה מתוכן היא אוניברסיטת שיקגו, אשר הודיעה בשנה שעברה שגם היא הופכת ל Test Optional. השנה עלה המבחן לכותרות שוב בהקשר שלילי, על רקע סקנדל השוחד בקבלה לאוניברסיטאות שנחשף - עשרות משפחות עשירות שילמו למאמני ספורט במכללות על מנת שיעזרו לקבל את בנותיהן ובניהן למכללה על מלגת ספורט, וזאת על אף שהילדים לא היו ברובם ספורטאים כלל. השיטה כללה בין השאר זיופים של ציוני SAT באמצעות מתחזים שעשו את המבחן במקום ילדי העשירים.



ומה עכשיו?

עד שיהפוך מבחן SAT לנחלת העבר, הוא עדיין חלק משמעותי בתהליך הקבלה ללימודים גבוהים בארה״ב. כדי למקסם את סיכויי ההצלחה שלכם במבחן הזה (או בתאום שלו, מבחן ACT) כדאי להכיר את המבחן היטב ולא להסתפק במה שכתוב בספרים. השקעה בהכנה ל SAT יכולה לעשות את כל ההבדל. בהצלחה!


מבחן SAT

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page