top of page

!וולקאם

ארבעת עקרונות העל למבחני אמי"ר ואמיר"ם: ההה״ה


ארבעת העקרונות למבחן אמיר

במבחן אמי"ר ואמיר"ם ישנם שלושה סוגי שאלות. למרות ששלושת הסוגים שונים זה מזה בפורמט, באורך ובמשימה הנדרשת בכל אחד מהם, ישנם ארבעה עקרונות מנחים התקפים לשלושתם. עקרונות אלה נקראים "עקרונות העל", ומשום שכולם מתחילים באות ה׳, אכנה אותם ההה״ה /:



1. הבחנה - בין עיקר וטפל

2. הגיון - המבחן בודק הן חשיבה והן ידע ולכן יש להשתמש בחשיבה ובהיגיון כדי לפצות על פערי ידע

3. התמקדות - במבנה ובלוגיקה של המשפט/קטע

4. הפסקה - עצירה לפני שעוברים על התשובות לטובת הבנת השאלה ועיבוד שלה


1. הבחנה

מבחני אמי"ר ואמיר"ם כוללים כמות גדולה של טקסט ומוגבלים בזמן. קשה מאד להספיק לקרוא ולהבין את כל השאלות, כל התשובות ושני קטעי הבנת הנקרא באורך של 180-400 מילה כל אחד במסגרת הזמן המוקצב.

לכן, על מנת להצליח להספיק לענות על השאלות, עליכם להבין שלא כל המלל חשוב באותה מידה, ושאת חלקו מיותר לקרוא לעומק (או לקרוא בכלל). כדי להספיק לפתור את כל השאלות, יש להבחין בין עיקר וטפל ולהתמקד בעיקר. הכנה טובה למבחן אמי״ר תעזור לכם לדעת במה להתמקד, מה חשוב יותר ומה פחות, במה צריך להשקיע זמן ועל מה אפשר לרפרף או לדלג.


2. הגיון

בניגוד לדעה הרווחת, מבחני אמי"ר ואמיר"ם אינם בודקים רק ידע באנגלית, אלא גם יכולות חשיבה פסיכומטריות, כגון היגיון ויכולת אנליטית. מעטים הם הנבחנים שהידע שלהם בשפה רחב מספיק על מנת להצליח במבחן אמי"ר או אמיר"ם רק על סמך ידע. לשם כך נדרש אוצר מילים של אלפי מילים באנגלית. עם זאת, ניתן להצליח במבחני אמי"ר ואמיר"ם גם עם אוצר מילים צנוע יותר, אם משתמשים בחשיבה ובהיגיון כדי לפצות על פערי ידע, כגון מילים לא מוכרות.


3. התמקדות

דרך נוספת להצליח לפתור שאלות קשות אשר כוללות מילים לא מוכרות היא להתמקד במבנה המשפט או הקטע במקום בתוכן שלו. עיקרון זה ישים במיוחד בשאלות ניסוח מחדש, מאחר שבשאלות אלה המשימה היא למצוא תשובה שמשמרת את הרעיון המובע במשפט המקורי. פעמים רבות, רעיון זה כולל אלמנט מבני או לוגי, כגון מילות קישור. מאחר שהתשובה הנכונה חייבת לשמר אלמנט זה, נוכל לפסול תשובות אשר משנות אותו.


4. הפסקה

דרך העבודה האינטואיטיבית של נבחנים רבים במבחני אמי"ר ואמיר"ם היא להתייחס לתשובות כאל חלק בלתי נפרד מהשאלה. מייד עם סיום קריאת השאלה, הם עוברים לתשובות. כמו הרבה שיטות אינטואיטיביות, שיטה זו אינה יעילה בתנאי לחץ זמן, וזאת משלוש סיבות:

  • מעבר על כל התשובות גוזל זמן רב

  • קריאת השאלה וארבע התשובות כמקשה אחת מהווה מעמסה על הזיכרון

  • פעמים רבות קריאת התשובות מיד לאחר השאלה יוצרת בלבול וחוסר מיקוד


דוגמה טובה לחוסר היעילות של מעבר על התשובות מייד לאחר קריאת השאלה היא שאלות Sentence Completion האמצעיות. שאלות Sentence Completion הראשונות נוטות להיות קלות, וכל התשובות בהן הן לרוב מילים מוכרות ונפוצות. שאלות Sentence Completion האחרונות מתאפיינות בשימוש במילים קשות הן במשפט והן בתשובות. בשאלות Sentence Completion האמצעיות, לעומת זאת, חלק מהתשובות הן מילים נפוצות ומוכרות, והאחרות הן מילים קשות יותר ומוכרות פחות. במקרים אלה, אם נעבור על ארבע התשובות מיד לאחר קריאת השאלה וניתקל במילה לא מוכרת בתשובות, תחושתנו תהיה שמדובר בשאלה קשה. גם אם נמצא תשובה מוכרת שנראית לנו מתאימה, לא נוכל שלא לתהות שמא אחת התשובות הלא מוכרות היא התשובה הנכונה.


דרך העבודה המומלצת היא, לפיכך, להפריד בין קריאת השאלה לבין מעבר על התשובות ולהכניס שלב נוסף וחשוב ביניהם: עיבוד השאלה, הבנתה לעומק, ובמקרה של שאלות Sentence Completion, גם מציאת התשובה הנכונה בעצמנו עוד בטרם עברנו על התשובות. רק לאחר שלב זה נעבור לתשובות, נחפש בהן את התשובה שכבר הבנו לבד שהיא התשובה הנכונה, ונסמן אותה. דרך העבודה הזו לא רק תמנע בלבול וחוסר מיקוד אלא גם תתרום לתחושת ביטחון בתשובה שבחרנו.

 

רוצים להתייעץ על ההכנה למבחני אמי״ר ואמיר״ם? השאירו לי פרטים בצ׳ט כאן באתר או שלחו לי ווטסאפ עכשיו!


0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page