top of page

!וולקאם

אמי״ר או אמיר״ם? מה יותר קל ב 2023?

עודכן: 13 במרץ 2023

בפוסט הזה נדבר קצת על ההבדלים בין מבחני אמי״ר ואמיר״ם ובסוף נגיע למסקנה! חותכת!! אבל תחילה חתול מג׳נון!!!

אמי״ר או אמיר״ם

1. אז מהו מבחן אמי"ר ומבחן אמיר״ם?

בחינת המיון באנגלית (אמי"ר) והתאומה הממוחשבת שלה, בחינת אמיר״ם, נועדה לאפשר למוסדות הלימוד לעמוד על רמת ידיעותיו של המועמד בשפה האנגלית כדי שיהיה אפשר לשבץ אותו בקורסי חובה באנגלית או לפטור אותו מהם. הבחינה נותנת ציון המחלק את רמת הנבחנים למספר רמות (תלוי במוסד האקדמי) ולפיכך מכריעה מה כמות הקורסים, אם בכלל שיקח הסטודנט באנגלית. שתי הבחינות כוללות שלושה סוגי שאלות בדיוק כמו פרקי האנגלית של הפסיכומטרי, ונבחנים רבים עושים את אמי״ר או אמיר״ם כתחליף לפסיכומטרי או כדי לשפר את ציון האנגלית שקיבלו בפסיכומטרי. הבחינה בודקת מיומנויות קריאה באנגלית, וזאת כדי לבחון את מידת יכולתם של של המועמדים ללימודים גבוהים להסתדר עם האנגלית האקדמית אותה הם צפויים לפגוש במהלך התואר הראשון.


יש לכם מבחן אמי״ר או אמיר״ם בקרוב? הצוות שלנו מחכה לכם לכמה שיעורים שיסדרו לכם את הראש ואת הציון. רוצים עוד פרטים? שלחו לנו הודעה באתר או ווטסאפ עכשיו!


2. הרשמה למבחן אמי״ר ואמיר״ם

למבחן אמי"ר יש ארבעה מועדים בשנה, בדרך כלל בחודשים מרץ/אפריל, יולי, ספטמבר/אוקטובר ודצמבר. מבחן אמיר מנוהל על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה. ניתן לגשת למבחן אמי"ר כמה פעמים שרוצים. מבחן אמירם נערך בזמנים שונים בכל מוסד לימודי ולפי שיקולו. הבחירה בין מבחן אמיר למבחן אמירם תלויה רבות במועד המבחנים. מומלץ למועמדים שנדרשים להחליט באיזה מבחן להיבחן, להתעדכן לגבי המועדים השונים, הן במרכז הארצי והן במוסד הלימודים, ולבחור מועד מתאים לפי שיקוליהם. שימו לב גם שההרשמה למבחן אמיר מתבצעת דרך המרכז הארצי לבחינות והערכה, ואילו ההרשמה למבחן אמירם מתבצעת ישירות במוסדות הלימוד השונים ברחבי הארץ.


אמי״ר או אמיר״ם

3. האם יש התאמות (״הקלות״) בבחינה ואם כן מי יכול לקבל אותן?

כן, אפשר לקבל התאמות מסוגים שונים הן בבחינת אמי"ר והן באמיר״ם. בין ההקלות שניתן לקבל: בחינה בתוספת זמן, הפסקות בין פרקי הבחינה, השמעת פרקי הבחינה באנגלית. לא, לא מספיק שנתנו לכם תוספת זמן בתיכון כדי שתהיו זכאים להתאמות באמי״ר - יש לעבור תהליך הכולל הרשמה רגילה לבחינה, אשר לאחריה צריך לשלוח מסמכים רלוונטיים ואבחונים מתאימים המהווה הגשת חומר ראשוני למרכז הארצי לבחינות והערכה. לאחר מכן המרכז הארצי ממשיך את התהליך או חודל אותו ישירות מול המועמד.

4. למה לא פשוט לקחת את קורסי האנגלית חובה במוסדות הלימוד האקדמיים?

עלות הבחינה עצמה היא 270 ש"ח - מחיר לא קטן, אך בהשוואה למחירי הקורסים להעלאת רמת האנגלית באוניברסיטה מדובר בסכום זעום. כל קורס הנותן אפשרות לעלות ברמה אחת במוסד האקדמי, עולה בממוצע כ-1,800 ש"ח(!). אפילו עם עברתם רמת אנגלית אחת בעזרת מבחן אמי״ר או אמיר״ם, חסכתם את ההפרש, בין 1000 ל 1500 שקלים.


אמי״ר או אמיר״ם

5. אז למה לא כולם ניגשים למבחן אמי"ר או אמיר״ם?

לא כולם מודעים לאפשרות הזו בכלל. הרבה סטודנטים בטוחים שהציון הפסיכומטרי הוא זה לבדו שיכול לקבוע את רמת האנגלית באוניברסיטה ועל מנת להימנע מלגשת לבחינה הפסיכומטרית פעם נוספת, הם פשוט מוותרים ולוקחים את הקורסים האוניברסיטאים. אחרים סובלים מחוסר בטחון בכל הקשור באנגלית וגוזרים על עצמם השתתפות בקורסי חובה משמימים. למי שחושב לשפר את האנגלית דרך השתתפות בקורסי החובה צפויה אכזבה - הקורסים האלה נוטים להיות משעממים תופת ואף אחד לא נהנה בהם - לא התלמידים ולא המרצה.


6. ומה הקטע עם רמות האנגלית והציונים באמי״ר?

ציון מבחן אמי״ר ומבחן אמי״רם נע בין 50 ו 150 (עם אמצע טווח 100). החלוקה לרמות עובדת בגדול ככה: ציון 50 - 84: טרום מתחילים - מצבכם קשה וניכר אתם לא יודעים איך אומרים באנגלית בננה

ציון 85 - 99: מתחילים - אתם יודעים איך אומרים באנגלית בננה, אבל לא איך אומרים מנגו ציון 100 - 119: מתקדמים א - אתם יודעים איך אומרים בננה ומנגו, אבל לא בהכרח אננס ציון 120 - 133: מתקדמים ב - Pineapple ינעל העולם

ציון 134 - 150: פטור מאנגלית - אתם חננות שלא מהעולם ואתם לא צריכים את עזרתי כלל וכלל

ממוצע הנבחנים בארץ בציון האנגלית במבחן הפסיכומטרי עומד על כ-105. ציון זה משמעו שהסטודנט צריך לקחת שני קורסי רמה באנגלית - מתקדמים א ומתקדמים ב - במשך שני סמסטרים באוניברסיטה. שיעור התלמידים המוציאים את ה"פטור" המיוחל עומדת רק על כשישה מכל מאה נבחנים בכל מועד.


אמי״ר או אמיר״ם

7. איך אפשר ללמוד ולהתכונן היטב למבחן אמי"ר?

אפשר בהחלט להתכונן באופן עצמאי לבחינה עצמה, עם חומרי לימוד המתפרסמים ברשת וגם מבחנים לדוגמה באתר של המרכז הארצי. יחד עם זאת, מרבית הנבחנים במבחן האמי"ר הם נבחנים שלאורך מרבית שנות חייהם נזקקו לתירוץ הקל ביותר להתחמק מלימוד לבחינות מסוג זה. יתרה מכך, החומרים המסתובבים ברשת הם לא תמיד תואמים באיכותם ובכמותם את הדרישות האקדמיות של המבחן ושל המרכז הארצי. יש מספר קורסי הכנה מיותרים לחלוטין שחופרים לכם חודש וחצי חודשיים על כלום. בתכלס, כדי לדעת כל מה שצריך לדעת כדי לעבור בהצלחה את מבחני אמי״ר או אמיר״ם לא צריך יותר משעתיים. מעבר לזה, פשוט צריך לקחת את הכלים הנכונים ולתרגל הרבה. אמרתי שעתיים? סדנת ההכנה שלי למבחני אמי״ר ואמיר״ם לוקחת בדיוק שעתיים, עושים אותה מהבית דרך האינטרנט בקבוצה קטנה ומקבלים בה את כל הסודות, הטריקים, הטיפים, הדגשים, שיטות העבודה, הסיגרים והשמפניות הורודות שצריך כדי לשפר מיומנויות הקריאה שלכם באנגלית ולעבור מבחן אמי״ר בציון שישמח את אמא.


8. מה ההבדל בין עלויות כספיות וזמן אישי של קורסי ההכנה למבחן אמי"ר לעומת קורסי רמה באקדמיה?

קורס רמה באוניברסיטה אורך סמסטר שלם. יש בו נוכחות חובה בדרך כלל, וכאמור דיברנו על עלויותיו. התלמידים שלנו לוקחים בממוצע 5 - 10 שעות (אחד על אחד) בהכנה למבחני אמי״ר ואמיר״ם ומשלמים בממוצע 950 - 1800 שקלים. פנאן!


9. ומה ההבדל בין מבחן אמי״ר ומבחן אמיר"ם?

בחינת אמיר"ם היא בחינת אמי"ר ממוחשבת הניתנת באמצעות מחשב. הבחינה מכילה את אותם סוגי השאלות במבחן האמי"ר, אך סדר ואופן הופעתם הוא שונה בשל תנאי המחשוב של הבחינה. כך למשל בבחינת האמיר"ם ניתן לפתור בכל רגע נתון שאלה אחת ויחידה ולא ניתן לחזור ולתקן שאלות, בעוד במבחן האמי"ר הזמן הכללי המוקצב הוא לכלל הפרק (22 שאלות לפרק) וניתן לדלג ולחזור לשאלות באותו הפרק. הזמן המוקצב בממוצע לפתרון שאלה בבחינת האמי"ר הוא נמוך מדקה, בעוד הזמן הממוצע לפתרון שאלה בבחינת האמיר"ם עומד על שתי דקות בשאלות מסוימות וארבע באחרות.הרשמה לבחינה בחינת אמיר"ם נעשית באחד מן המוסדות המבקשים לבחון את תלמידיהם או את מועמדיהם בדרך זו, ורק באמצעות המוסד שהזמין את הבחינה - כלומר לא בכל המוסדות ניתן לגשת לבחינה זו.


10. מה עוד ההבדל בין המבחנים?

שמבחן אמיר״ם אינו רק מבחן ממוחשב, אלא ממוחשב אדפטיבי. זה אומר שרמת הקושי של השאלות מכל סוג משתנה בהתאם לתשובות שאתם נותנים (זו הסיבה שלא ניתן לחזור ולשנות תשובות). המשמעות היא שיש במבחן זה משקל גדול יותר בציון הסופי לשאלות הראשונות מכל סוג, בעוד שבמבחן אמי״ר כל השאלות שוקלות אותו דבר. בסדנת ההכנה שאני עורך למבחני אמי״ר ואמיר״ם אני מסביר על המשמעויות של מבחן אדפטיבי מבחינת אופי העבודה בו.


אמי״ר או אמיר״ם

11. ובאיזו בחינה כדאי להיבחן?

בכל מיני אתרים כותבים שלכל מבחן יש יתרונות וחסרונות ובלה בלה בלה ושאם אתם חוששים מהמחשב תעשו מבחן אמי״ר כאילו אנחנו בניינטיז. באתר שלי לעומת זאת כתוב (פה) שאם יש לכם אפשרות, הבחנו לכם במבחן אמיר״ם. הפער בזמן הממוצע לשאלה בין מבחני אמיר״ם ואמי״ר הוא כל כך גדול לטובת מבחן אמיר״ם, שזו שערוריה לא לעשות אותו. מה שכן, אם תגשו למבחן אדפטיבי סתם כך יש סיכוי שתקבלו ממנו כאפה מצלצלת, אז הכינו את עצמכם כמו שצריך.


יש לכם מבחן אמי״ר או אמיר״ם בקרוב? הצוות שלנו מחכה לכם לכמה שיעורים שיסדרו לכם את הראש ואת הציון. רוצים עוד פרטים? שלחו לנו הודעה באתר או ווטסאפ עכשיו!

תגובה 1

!וולקאם

bottom of page