top of page

!וולקאם

תהליך הקבלה ל MBA: מחקר תכניות לימודים

אז החלטתם לנסות ולהתקבל לבית ספר למנהל עסקים השנה? יופי! אני מקווה שנכנסתם כבר לעניינים ושאתם בדרך לסדר את כל מה שצריך בתהליך הקבלה - מבחן ה GMAT, בחירת ממליצים וחיבורי אפליקיישן. כנראה שאתם חולמים להתקבל לאחד מבתי הספר הנוצצים כמו הרווארד, סטנפורד, וורטון ואחרים, אבל בחירת בתי הספר היא אמנות שצריך להיות בקיא בה על מנת למקסם את סיכויי הקבלה שלכם. הנה כמה נקודות לקחת בחשבון לגבי מחקר על בתי הספר הרלוונטים לכם.


תהליך הקבלה לתואר במנהל עסקים

לכמה בתי ספר להרשם?

מומלץ לכוון לחמישה-שישה בתי ספר, מה שלרוב יתן לכם שתי הצעות טובות לבחור מתוכן. אם התחלתם בתהליך מוקדם, תוכלו לכוון לשלוש-ארבע בקשות בכל סיבוב. אם אתם מגישים ב round 2, חמישה-שישה בתי ספר זה מספיק בהחלט, שכן יותר מזה יגרום לכם להתפזר ולהגיש אפליקיישן חצי-כוח. האיכות, כמו תמיד, עולה על הכמות. זה בסדר להתחיל את המחקר שלכם מרשימה יחסית ארוכה של אפשרויות, אבל יש להתחיל לצמצם אותן, וכדאי לשמור על ראש פתוח - יתכן שבית ספר שמעולם לא שמעתם עליו לפני שהתחלתם במחקר שלכם יהיה חזק מאוד ברשימה בסוף התהליך. אל תחששו למחוק בתי ספר מהרשימה ההתחלתית - בשלב ראשון אתם רוצים לצמצם את הרשימה לשמונה עד עשרה בתי ספר.


למה בכלל אתם רוצים להתקבל ל MBA?

לבתי ספר שונים יש מיקוד שונה, ולעיתים הסטריאוטיפ לגביהם - Kellogg חזק בשיווק / יעוץ, Tuck חזק באסטרטגיה, Haas מיועד ליזמים ולאנשי טק - נכון, אבל לפעמים הוא דווקא שונה מאוד מהמציאות. למשל, Tuck אכן חזק בקורסי אסטרטגיה, Haas ידוע בתכנית החברתית שלו ואילו ל Ross יש תכנית MAP (Multidisciplinary Action Projects) ייחודית. אתם צריכים לברר על מרכיבי התכניות השונות וגם על ההזדמנויות שמעבר לכיתה - לכן חשוב לענות לשאלה למה בכלל אתם רוצים להתקבל ל MBA, כלומר מה המטרות שלכם בזמן הלימודים ואחריהם.


מחקר תכניות MBA

בנו את הרשת החברתית שלכם

הכוונה אינה לשימוש המוגזם שלכם בפייסבוק או באינסטוש, אלא בתשובה לשאלה האם אתם מכירים אנשים עם MBA? אולי מישהו מעמיתיכם לעבודה? כדאי לברר (אלא אם העובדה שאתם מנסים להתקבל ל MBA עשויה לסכן את מקום העבודה שלכם). אם אתם עובדים בקורפ גדול, תוכלו לבדוק מי מהמנהלים הבכירים עשה MBA ולתשאל אותה או אותו. אם אתם צריכים לשמור את התהליך יחסית סודי, בדקו עם חברים במציאות או בלינקדין. צאו מהמסגרת הפרטית שלכם, שלחו מיילים ועשו טלפונים. זה ממש עוזר.


אתרי בתי הספר למנהל עסקים הם נהדרים (לפעמים)

אולי נראה לכם שרוב האתרים של תכניות למנהל עסקים דומים זה לזה - כולם מנסים לשווק את התכנית בשפה דומה ולפעמים עודף המידע יכול להמם מדי. שימו לב לאיזורים באתר המיועדים לסטודנטים - תמהיל הקורסים למשל. בדקו האם יש באתר ביוגרפיות של סטודנטים ובוגרים חדשים. בדקו האם יש מידע על מועדוני סטודנטים. אמנם יש בסיס דומה לכל התכניות - בכולם יש קורס ב Corporate Finance ובכולם יש Consulting Club, אבל יש גם הבדלים, דרכם תוכלו להתחיל ולהבין איזה תכניות מעניינות אתכם יותר.


לימודי תואר שני במנהל עסקים

השתתפו באירועים של בתי הספר

אחת הדרכים הטובות להכיר את בתי הספר היא דרך השתתפות באירועים, בהם תוכלו לדבר פנים אל פנים עם נציגי בתי הספר, ואין כמו שיחה פייס טו פייס כדי להשאיר רושם חיובי. בדקו אילו אירועים מתקיימים בארץ ואילו בחו״ל ונסו להגיע כדי להקשיב ולשאול שאלות טובות (ולא להגזים עם האלכוהול).


כתבו מה אתם עושים

אפילו אקסל פשוט יכול לעשות את העבודה בקטע הזה. קשה לעקוב אחרי כל שיחה עם סטודנטים / בוגרים או אירועים ואתרי אינטרנט שביקרתם בהם. מעקב יכול לעזור מאוד כשתתחילו לארגן את חיבורי הקבלה - אל תסתפקו ברישום יבש, אלא נסו להפיק תובנות מהאינפורמציה שקיבלתם. זכרו שאתם צריכים סיבות טובות לבחירת בית הספר (ולא רק שהם מדורגים גבוה - הם כבר יודעים את זה). כדאי גם לכתוב לעצמכם את הסיבות שפסלתם תכנית מסוימת כדי שיקל עליכם לעקוב אחרי תהליך העבודה והמחשבה שלכם ככל שאתם מתקדמים. ציינו לעצמכם עם מי דיברתם ועל מה - הרישומים האלה יכולים לא רק לעזור לכם לארגן את כל המידע שאתם אוספים, אלא גם יהוו נכס בהמשך כאשר תכתבו את החיבורים שלכם בהם תצטרכו לשכנע את ועדת הקבלה למה אתם מעוניינים בתכנית שלהם.


מבחן ה GMAT

סיכום

בעוד שתהליך התחקיר לקבלה ל MBA לא מסתיים לעולם - אתם תגלו דברים חדשים על התכניות שמעניינות אתכם גם בשלב הראיון וסופ״ש הקבלה - זהו שלב חמקמק שאתם חייבים לתפוס בשתי ידיים, לכן חשוב להסגר על אסטרטגיה התחלתית בזמן קצר יחסית של כמה שבועות. מומלץ להציב דדליין שבסופו יש לכם את הרשימה הקצרה של שמונה פלוס מינוס בתי ספר שאליהם אתם מכוונים.

אין תחליף לשיחה עם אנשים מבפנים על החוויות שלהם מהתכנית כדי להבין איך הדברים נראים מבפנים וכדי לגלות עוד על תהליך הקבלה - הכי טוב לדבר עם סטודנטים בהווה ועם בוגרים טריים שיוכלו לתת לכם אינפוט על בית הספר שהם לומדים או למדו בו וגם על בתי ספר אחרים שהם נרשמו אליהם או החליטו שלא להרשם אליהם. עם זאת, זכרו שבתי ספר ותכניות לימוד משתנים ויתכן שמה שהיה בתוקף לפני שנה או שנתיים כבר לא תופס, לכן ודאו שהמידע שאתם מקבלים עדיין תקף.

גם אינטראקציה עם בית הספר היא דרך מעולה לקבל מידע רלוונטי ועדכני על תכניות הלימוד השונות. זה אומר שרצוי לטוס לביקור בבית הספר או לפחות לבקר באירוע שלו שמתקיים בארץ. MBA הוא השקעה עצומה של זמן, אנרגיה וכסף, כך שאתם רוצים להיות סופר מעודכנים בבחירה שלכם.

לא נכנסתי בפוסט הזה לענייני קבלה טכניים חשובים כמו ציוני GMAT וממוצע תואר ראשון, אבל אף פעם אל תסננו בתי ספר רק על סמך מספרים יבשים. כמובן שאם ציון ה GMAT שלכם נמוך זה יגביל את האפשרויות שלכם, אבל מצד שני זה יעזור לכם לכוון את עצמכם טוב יותר בבחירה של בתי הספר - בדקו אילו תכניות מקבלות מועמדים עם ציון GMAT דומה לשלכם. אם אתם מחוץ לאחוזון ה 80 של המתקבלים, כנראה שיהיה לכם קשה להתקבל לתכנית הזו, אם כי לא בלתי אפשרי.


איך להתקבל ל MBA

 

שאלות? קושיות? מענות? צרו איתי קשר בהודעה באתר או בווטסאפ עכשיו!

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page