top of page

!וולקאם

טיפים לאפליקיישן ל MBA: מה לעשות ומה לא לעשות

עודכן: 17 במרץ 2020

עונת האפליקיישן לתכניות MBA שוב כאן, והסיבוב הראשון ממש מעבר לפינה. אם אתם מתכננים להרשם לתואר שני במנהל עסקים, זה הזמן לארגן את האסטרטגיה שלכם, ולטובת העניין, הנה כמה טיפים מרכזיים לגבי מה לעשות ומה לא לעשות בתהליך האפליקיישן ל MBA שיקלו על המסע המאתגר הזה.


טיפים לאפליקיישן MBA

אסטרטגיות מבחני קבלה

אחד המרכיבים המרכזיים באפליקיישן שלכם הוא מבחן GMAT, אז קחו אותו ברצינות.


לעשות: הכינו את עצמכם ל GMAT כמו שצריך. בין שמתאים לכם להתכונן בקורס קבוצתי, עם מורה פרטי ל GMAT או בלמידה עצמית, שימו לב שלא עובדים איתכם רק על הבסיס (החשוב אמנם) של מתמטיקה ואנגלית, אלא כל הזמן מחדדים את התפיסה שלכם של המבחן המורכב הזה, של ההגיון שבבסיס השאלות, של המלכודות המרובות בשאלות ושל ניהול הזמן בפרקים האדפטיבים. מבחני אימון (practice tests), המכונים גם סימולציות, הם מרכיב מרכזי בבניית היכולת שלכם לעבוד נכון ולאורך זמן, אז לא לוותר עליהם, וגם לוודא שאתם לא מתחילים איתם מאוחר מדי בתהליך הלמידה למבחן.

לא לעשות: לא לחכות לרגע האחרון עם ה GMAT. לא מעט נבחנים מגלים שהם צריכים לשפר ציון ולהבחן פעם נוספת, ואם התחלתם מאוחר מדי כנראה שלא תספיקו לשפר את הדרוש שיפור. למי שעובד במשרה מלאה, הכנה ממוצעת למבחן אורכת כשלושה חודשים (מהם חודשיים למידה של הבסיס + מבחנים וחודש למבחנים בלבד וחיזוקים), אז קחו זאת בחשבון, וקחו גם בחשבון שעליכם לחכות 16 יום בין שני מועדים של ה GMAT.

לעשות: כאמור, השאירו מספיק זמן כדי להבחן יותר מפעם אחת. זה לא שבהכרח צריך להבחן יותר מפעם אחת, אבל לפעמים ההכרות עם המבחן ושיוף של החולשות לאחר מבחן ראשון מביאים לתוצאות הרצויות רק בפעם השניה.

לא לעשות: לא לבטל את הציון גם אם אתם חושבים שהוא על הפנים. תכניות MBA גם כך משתמשות בציון הגבוה ביותר שלכם, כך שאם נבחנתם יותר מפעם אחת ושיפרתם משמעותית, הדבר יהווה דווקא יתרון ולא חסרון באפליקיישן. בנוסף, רק כי אתם חושבים שהציון שקיבלתם נמוך לא אומר שהוא באמת נמוך. ה GMAT הוא אמנם נדבך חשוב בתהליך האפליקיישן, אך הוא לא היחיד וגם לא החשוב ביותר. יש לא מעט מועמדים המתקבלים גם עם ציוני GMAT לא מזהירים.

לעשות: לשקול להבחן ב GRE במקום ב GMAT. ציוני GRE אינם מהווים גורם בדירוג בתי הספר למנהל עסקים (בניגוד לציוני GMAT), ולכן אם אתם מוצאים שה GMAT קשה לכם אבל המרכיבים האחרים באפליקיישן שלכם טובים, הגשת ציוני GRE עשויה להקל על בית הספר לשקול לקבל אתכם.


טיפים לאפליקיישן MBA

מיקוד רשימת התכניות הנבחרות שלכם

לעשות: נסו להתקבל לבית הספר שאתם חולמים להתקבל אליו, גם אם הסיכוי קטן. חבל להתחרט בהמשך.

לעשות: חוץ מבית הספר החלומי, הגישו בקשות לארבע-חמש תכניות נוספות ברמות תחרותיות שונות כדי למקסם את סיכויי הקבלה שלכם.

לא לעשות: אין טעם להרשם ליותר משישה בתי ספר. גם כך תהליך האפליקיישן הוא אינטנסיבי וצורך זמן רב, כך שלהרשם ליותר מדי תכניות יגרום לכם להתפזר ויקטין את הסיכוי שלכם להתקבל.

לא לעשות: אל תסתמכו אך ורק על דירוגי בתי הספר (rankings) בעת שאתם מחליטים לאן להרשם. בצעו מחקר מעמיק יותר לגבי אופי התכנית בכל בית ספר למנהל עסקים וגם על האוניברסיטה עצמה. רק אתם יודעים האם התכנית מתאימה לאופי שלכם ולמטרות העתידיות שלכם, כך שאל תתעצלו ובדקו את הדברים ואף טוסו לבקר בבתי הספר שמעניינים אתכם ודברו עם סטודנטים ובוגרים.


מכתבי המלצה

לא מעט תכניות MBA מגדירות את ההמלצות כמרכיב החשוב ביותר באפליקיישן, אז בחרו את הממליצים שלכם בקפידה.


לעשות: נסו לקבל המלצות עדכניות ככל האפשר, למשל ממעסיק נוכחי, כדי לתת לבתי הספר תמונה עדכנית לגביכם. ועדות הקבלה לא יתעניינו בהמלצות ממקום עבודה מלפני שמונה שנים.

לא לעשות: אל תתפתו להמלצה מאושיה בכירה שלא מכירה אתכם היטב. ככלל, יש טרייד-אוף בין כמה בכיר הממליץ ובין כמה טוב הוא מכיר אתכם ואת פועלכם. מכתבי ההמלצה אמורים לעזור לועדות הקבלה לקבל תמונה שלמה יותר עליכם כמועמדות ללימודים, אז שימו לב שהממליצה מכירה אתכם מספיק טוב כדי שההמלצה תהיה משמעותית ותכלול דוגמאות תומכות - בקיצור, המלצה טובה היא כזו דרכה אפשר ממש לחוש אתכם.

לעשות: עבדו על ההמלצות קשה ונהלו אותן כמו שצריך - מדובר במבחן ליכולות הניהול שלכם! אל תשאירו את הדברים לחסדי הממליצים הפוטנציאלים, שיש להם מספיק דברים על הראש. אם אתם לא יכולים להבטיח שהממליצים יגישו המלצותיהם בזמן או ישמעו להנחיות באופן כללי, מה זה אומר על הכישורים הניהוליים שלכם? אה?!


טיפים לאפליקיישן MBA

החיבורים

חיבורי האפליקיישן, יחד עם מכתבי ההמלצה, הם ההזדמנות שלכם למכור את עצמכם לבתי הספר הנבחרים שלכם, ולכן חיבורים טובים הם כאלה שיוצרים תמונה שלמה שלכם - מי אתם, מה עשיתם ומה מביא אתכם הלום.


לעשות: חיבורים טובים הם כאלה המדגישים שאתם טיפוסים אקטיבים עם מה שנקרא can-do attitude. מצד שני, שימו לב שבזמן שאתם מדגישים מה ייחודי בכם, אתם לא נסחפים לאגו-טריפ: אתם לא מספר 1, צר לי לבשר לכם. כתבו מפורשות למה אתם מתאימים לבית הספר. ״אני המועמדת האידיאלית״ זה לא טיעון משכנע.

לעשות: תכתבו כאילו שבא לכם לכתוב. כלומר, עדיף שממש בא לכם לכתוב, אבל בהנתן שזה לאו דווקא המצב, השתדלו מאוד להראות שבא לכם, אחרת זה יוצא נורא לקרוא. כמו כן, ועדות הקבלה קוראות ה-מ-ו-ן חיבורי אפליקיישן, אז השתדלו ששלכם לא יראה כמו של ההמון. אם יש משהו ייחודי במסלול שעברתם בדרכם לתהליך האפליקיישן, הדגישו אותו. אם אתם שייכים למיעוט נדכא (אם כי רוב הסיכויים שאתם לא), ספרו איך העובדה הזו עיצבה אתכם, את החוויות שלכם ואת ההשקפות שלכם.

לעשות: לא לשכוח לכלול דוגמאות רלוונטיות. אין דבר נורא יותר מלקרוא חיבורים שכוללים רק טענות יבשות בלי שום דבר לבסס אותן. זה גם בסדר להראות שיש לכם חוש הומור או רגישות מסוימת, אבל לא להגזים עם זה ולא לעשות את זה בכוח.

לא לעשות: לא לכתוב על מעלליכם מהתיכון, אלא אם כן יש שם משהו סופר רלוונטי לעניין האפליקיישן. חשוב להדגיש את ההווה או את הקרוב-להווה.

לא לעשות: אל תגישו חיבורים שלא עונים על השאלה שנשאלתם. החיבור הוא לא קורות החיים שלכם, ואם הוא יראה ככה הוא יגרום לשעמום המחץ ולפרצי צחקוקים בלתי נשלטים אצל אנשי ועדת הקבלה. אתם לא רוצים פרצי צחקוק בלתי נשלטים מאנשי ועדת הקבלה. אל תמלאו את החיבור עם ז׳רגון מקצועי. זה לא מעניין אף אחד. אל תכללו סיבות חצי-אפויות לגבי הרצון שלכם להתקבל ל MBA - בתי הספר מעוניינים במועמדים עם תכניות מוגדרות היטב, כלומר גם אם אתם לא סגורים על המטרות שלכם, נסו להסגר עד כמה שאפשר.

לא לעשות: לא לחרוג ממכסת המילים המותרת - זה אומר שאתם לא יודעים להשמע להנחיות, לעמוד במגבלות ולארגן את המחשבות שלכם. שימו לב שהחיבורים שלכם כתובים היטב גם תחבירית - חיבורים עם שגיאות דקדוקיות או שגיאות איות, וגם חיבורים עם משפטים מסורבלים יזרקו לפח הזבל של הכותבים המרושלים.

לא לעשות: לא לכתוב חיבור גנרי ולשלוח אותו לכל בתי הספר. חבל לכם על הזמן לנסות בכלל. מדובר בחיבור אישי שאמור לתת תמונה ברורה שלכם, אז אל תסתפקו בהצהרות כלליות. אישי זה המפתח כאן. וגם אל תתרצו תירוצים - אם יש אלמנטים חלשים ברזומה שלכם, אתם לא חייבים להדגיש אותם, אבל התייחסו אליהם בכנות ונסו להסביר מה בכל זאת למדתם ואיך התפתחתם מאז.


טיפים לאפליקיישן MBA

הראיון

זומנתם לראיון? ברכות, אתם בדרך הנכונה, אבל עכשיו יש ראיון לעבור.


לעשות: התכוננו לראיון בקול (ובשיחה אם אפשר) ולא רק בראש. בקשו מחבר לראיין אתכם או דברו אל עצמכם במראה סטייל דה נירו בנהג מונית.

לא לעשות: אם יש לכם אפשרות לבחור את מיקום הראיון, בחרו במקום בו יהיה לכם נוח יותר. אם אתם לחוצים מהמחשבה להתראיין בקמפוס, אל תבחרו להתראיין בקמפוס. בחרו בסביבה בה תוכלו לחוש רגועים ככל האפשר.

לעשות: פולואו אפ לראיון עם מייל תודה קצר (לא לחפור, זה לא חיבור)


נסיון שני

לא מעט בתי ספר למנהל עסקים רואים בעין יפה נסיון שני להתקבל - זה עשוי להראות שאתם רציניים לגבי העניין שלכם בתכנית שלהם. אם תגשו למשימה בצורה נכונה, יש לכם סיכוי.


לעשות: הדגישו איך התקדמתם מאז נסיון הקבלה הלא-מוצלח הראשון - הבליטו את ההישגים שלכם ברמה האישית והמקצועית מאז, כדי לעזור לועדה להבין שאתם מועמדים טובים יותר משהייתם.

לא לעשות: אל תשנו במאה שמונים מעלות את האפליקיישן שלכם - שינויים גדולים מדי עשויים להצביע על בעיה.

לעשות: נסו להתקבל לבתי ספר נוספים שלא ניסיתם בנסיון הראשון. יכול להיות שלא התקבלתם בנסיון הראשון בשל בחירה שגויה של התכניות אליהם ניסיתם להתקבל.

 

אני מקווה שהטיפים הנ״ל נותנים לכם חומר למחשבה ויעזרו לכם לייצר אפליקיישן חזק יותר.


עובדים על אפליקיישן (הגשת מועמדות) למשרה תחרותית / לימודים ומלגות בארץ או בחו"ל? מוזמנים לפנות ל-ApplicationShine.com שמעניקה שירותי ייעוץ בכל סוגי ושלבי האפליקיישן, מכתיבת קו"ח ופרופיל Linkedin לעזרה בחיבורים, מכתב נלווה והכנה לראיון. נועה אפשטיין, המומחית לענייני מלגות ואפליקיישנס (בוגרת MBA בהצטיינות מקיימברידג' על מלגת קרן גייטס), תעזור לכם לשדרג את האפליקיישן שלכם בתהליך מעצים, יעיל ואיכותי. ותגידו שאבי שלח אתכם.


לגבי הכנה ל GMAT - הגעתם למומחה לענין, אז דברו איתי בהודעה כאן באתר או בווטסאפ ונתכנן יחד את תהליך הלמידה שלכם כדי שתוכלו להפציץ.

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page