top of page

!וולקאם

למה אתם גרועים בפסיכומטרי?

עודכן: 17 במרץ 2020

למה אתם גרועים בפסיכומטרי?

פסיכומטרי

תכלס, אתם לא באמת גרועים בפסיכומטרי. אתם פשוט לא יודעים איך להכין את עצמכם כמו שצריך למבחן הזה. אבל בכל זאת, כדי להשתפר ולהוציא את הציון שצריך כדי להתקבל לתואר החלומי שלכם, אתם חייבים להבין מה אתם עושים לא נכון בהכנה שלכם לפסיכומטרי. ובכן, אתם גרועים בפסיכומטרי -


  1. כי אתם חושבים שמדובר במבחן במתמטיקה, עברית ואנגלית: זה נכון שלמבחן יש פרקים כמותיים ופרקים בעברית ופרקים באנגלית, אבל מה שהפרקים האלה בודקים בראש ובראשונה זה לא את המתמטיקה ואת העברית-אנגלית שלכם. דרך השאלות אתם נמדדים קודם כל על היכולות האנליטיות שלכם ועל היעילות שבה אתם עובדים. לכן יש מגבלות זמן קשות (בשונה מאוד מהבגרות למשל).

  2. כי לקחתם קורס פסיכומטרי עם הרבה משתתפים: קורסים עם 15 - 40 משתתפים הם סבבה למי שצריך ציון פסיכומטרי בינוני. אם אתם מחפשים ציון של 700 פלוס כדי להתקבל לרפואה או הנדסה או פסיכולוגיה או משפטים, אתם צריכים לעבוד אחד על אחד עם מומחה לפסיכומטרי שידע להוציא מכם את המקסימום.

  3. כי אתם נתקעים על שאלות: הציון במרכיבי הכמותי, מילולי ואנגלית בפסיכומטרי נובע בראש ובראשונה ממספר התשובות הנכונות שנתתם בזוג הפרקים מכל סוג. זה לא משנה אם עניתם על שאלות קלות יותר או קשות יותר - רק מספר התשובות הנכונות קובע. נובע מכך שאין שום סיבה בעולם להתקע על שאלה / שאלות, כי הזמן שאתם שורפים שם הוא זמן שלא יהיה לכם בסוף הפרק וזה זמן שיוריד לכם את מספר התשובות הנכונות ואיתו את הציון שלכם. קורס הפסיכומטרי אונליין שלי יוצא שוב לדרך בקרוב, ונשארו מקומות אחרונים. רוצים להצטרף? אפשר לעשות את זה כאן באתר. רוצים לשאול משהו? השאירו פרטים או שלחו לי ווטסאפ עכשיו!

  4. כי הבסיס שלכם רעוע: נכון שהמבחן הוא לא מבחן במתמטיקה, בעברית ובאנגלית, אבל בלי בסיס חזק בשלושת התחומים האלה אין מצב לקבל ציון פסיכומטרי גבוה. אם אתם לא מכירים את לוח הכפל, את נוסחאות הכפל המקוצר, פתרון משוואה בנעלם אחד ואי-שיוויון, את החוקים של משולשים, מצולעים אחרים ומעגלים ואם אין לכם אוצר מילים מספיק גדול בעברית ובאנגלית ו/או שאתם לא קוראים מספיק, אתם תהיו גרועים בפסיכומטרי. מה שמזכיר לי -

  5. כי אתם לא לומדים מילים: כאשר יותר מרבע מהשאלות בכל פרק מילולי הן שאלות אנלוגיות וכאשר יותר משליש מהשאלות בפרקי האנגלית הן שאלות השלמות משפטים, אין לכם מצב להוציא ציון פסיכומטרי גבוה בלי להגדיל את אוצר המילים שלכם בצורה משמעותית. זה אומר שאתם צריכים לעשות שני דברים - לעבוד עם אתר / אפליקציה נוחים שיעזרו לכם להגדיל במהירות את אוצר המילים הרלוונטי שלכם ושתיים, עליכם להתרגל לקרוא כמה שיותר באנגלית ובעברית. לא, לא ספר, לאף אחד אין זמן וכוח לספר, אבל כתבות ומאמרים בנושאים שונים ומתחומים שונים יחזקו לכם בלי שתשימו לב אפילו את מיומנויות הקריאה, שהן ה-דבר מאחורי פרקי האנגלית והעברית במבחן.

  6. כי אתם לא קוראים: אני יודע שקריאה היא מיומנות שנראה כאילו שעבר זמנה בעידן האינסטוש, אבל מה חבל שהמרכז הארצי לבחינות והערכה עדיין חושב שקריאה היא מיומנות חשובה לסטודנטים בשנת 2020. אם הדבר האחרון שקראתם היה הספר מיץ פטל או all my sons לבגרות באנגלית, כדאי שתתאפסו. אין מצב לקבל 700 פלוס בפסיכומטרי אם אתם לא אנשים שקוראים מאמרים בעברית וכתבות באנגלית לקראת הפסיכומטרי ובכלל, וזה מעבר לעובדה שאם אתם לא קוראים אין סיכוי שאתם יודעים לכתוב חיבור רהוט וקולח. תתחילו לקרוא, מאדרפאקרז.

  7. כי אתם לא מתרגלים מספיק: זה שלקחתם קורס פסיכומטרי זה נהדר, אבל כדי להצטיין בפסיכומטרי אתם צריכים להקדיש 15 - 20 שעות שבועיות לתרגול בבית. אין דרך אחרת להטמיע את מה שלמדתם בשיעור ולהכיר לעומק את המבחן.

  8. כי אתם לא פותרים מבחני פסיכומטרי מלאים: המון קורסים מתמקדים בבסיס 90% מהזמן ונזכרים ברגע האחרון (אם בכלל) לומר לכם שצריך לפתור מבחן פסיכומטרי לדוגמה, ולתחקר אותו, ואז עוד אחד וכך הלאה עד שמגיעים לציון המבוקש. כמובן ש״מרתון״ של שבועיים-שלושה לפני המבחן זה too little too late לרוב התלמידים. אתם יכולים לפתור מיליון שאלות, אבל אם אתם לא משלבים סימולציות בהכנה לפסיכומטרי, חבל לכם על הזמן. סימולציות זה לא דבר שמשאירים לשבועיים האחרונים - צריך לשלב אותן לכל אורך הלמידה - בהתחלה ברמה של שאלות בודדות, אחר כך פרקים שלמים, אחר כך אחר כך פרקים ברצף ואז מבחנים שלמים.

  9. כי אתם לומדים לבד: יש אנשים שיכולים ללמוד לבד ולהצליח בפסיכומטרי. מספרם בערך שלושה. כל השאר צריכים מסגרת והכוונה של גורם מקצועי כדי להוציא מעצמם את המקסימום. אל תהמרו על המבחן הזה - הוא לא פשוט בכלל גם למי שטוב בעברית, מתמטיקה ו/או באנגלית. תתחילו ממבחן פסיכומטרי לדוגמה, ואחר כך דברו איתי.

  10. כי אין לכם תכנית עבודה מסודרת: בהמשך לנקודה הקודמת, בין שאתם לומדים לבד ובין שאתם לומדים בקורס, אתם חייבים תכנית עבודה מדויקת, וכדי לייצר אותה אתם צריכים להתחיל מלענות על כמה שאלות - כמה זמן יש לכם עד המבחן? מה הקף התכנים והנושאים שאתם צריכים להספיק בזמן הזה? כמה סימולציות אתם רוצים להספיק? כמה שעות שבועיות יש לכם להקדיש ללמידה? אתם חייבים לענות על השאלות האלה כדי שתוכלו לתכנן את הלמידה שלכם כמו שצריך וכדי שלא תהיו מופתעים שלא הספקתם כמו שצריך לפני המבחן.

  11. כי אתם לא מתחקרים את העבודה שלכם: לעשות מבחני פסיכומטרי במהלך הלמידה למבחן זה חיוני אבל לא מספיק. אנשים שעושים מבחנים בקבלנות מכל המקורות האינטרנטים בדרך כלל מפספסים את העיקר - התחקור של המבחן. סיימתם מבחן? יופי. עכשיו שתו משהו ושבו לתחקר היטב. תחקור יעיל של מבחן פסיכומטרי צריך להעשות בשני ערוצים - האחד הוא ברמת השאלה הבודדת, והוא כולל לעבור על כל השאלות, להבין את הטעויות ואת המקור לטעויות ולזהות דפוסים חוזרים שצריך לשפר. השני הוא ברמת הפרק וניהול הזמן - האם אתם מתחילים מהר מדי? האם יש לכם טעויות בתחילת המבחן? האם ישבתם ארבע, חמש או שש דקות על שאלה או שתיים כאילו זמנכם בידכם? האם לא הספקתם לסיים? לכל הדברים האלה יש משקל כבד בציון הסופי שלכם.

  12. כי אתם לא מנהלים את הזמן במבחן: כבר אמרתי שפסיכומטרי הוא מבחן אדפטיבי, וזה אומר שלא מספיק להיות חזקים בבסיס וגם לא מספיק לפתור מבחנים וגם לא מספיק לדעת שיש לכם שתי דקות בממוצע לשאלה בכמותי ודקה ארבעים ושמונה לשאלה בממוצע במילולי. פרק כמותי או מילולי חזקים הם תמיד תוצר של ניהול זמן קפדני, וזה לא פשוט לעשות, כי מצד אחד השאלות הראשונות בפרק הן סופר משמעותיות לציון ולכן צריך להקדיש להן לפעמים יותר זמן מהממוצע לשאלה בפרק כדי לוודא שאתם עונים עליהן נכון. מצד שני, אם תבזבזו יותר מדי זמן בהתחלת הפרק לא תספיקו לסיים, והמבחן מתוכנן להוריד לכם את הציון משמעותית אם יש לכם רצפים של שלוש טעויות ומעלה (מה שבדרך כלל קורה בסוף המבחן למי שלא מספיק). כדי להפסיק להיות גרועים ב פסיכומטרי אתם חייבים ללמוד אסטרטגיה יעילה של ניהול זמן ולדבוק בה.

  13. כי אתם משתמשים בספרי פסיכומטרי גרועים: פסיכו, ניב רווח, יואל גבע, קידום, 800, 900, רפואה לעם, מחלה לעם? יש לכם ספרים שלהם? יופי, עכשיו הפסיקו רגע לקרוא את הפוסט הזה, קחו את הספרים האלה בשתי ידיים והשליכו לפח הקרוב. למה ככה אבי? כי הספרים האלה מלאים בג׳אנק - הסברים לא טובים, שאלות שלא דומות לשאלות של המבחן האמיתי, שאלות שנכתבו בשנת 1998 (כשביבי היה חתיך) ושלל תופינים שיסיחו את דעתכם וימנעו מכם להכין את עצמכם למבחן כמו שצריך. אז ממה מתרגלים? ברוך השם יש באתר המרכז הארצי יותר שאלות מכפי שאי פעם תוכלו לפתור. מה? סיימתם את כל מבחני המרכז הארצי? אז יש לכם בעיה אחרת -

  14. אתם עובדים בקבלנות: למה אתם פסיכופתים קטנים שעושים פסיכומטרי 17 פעם וחוזרים על כל סימולציות המרכז הארצי 900 פעם ומחפשים עוד ספר ועוד מבחן? נראה לכם שעוד מבחן זה מה שיעזור לכם בפעם ה 18? לא. מי שמכין את עצמו למבחן כמו שצריך לא צריך לעשות אותו יותר מפעם אחת, גג פעמיים. אינשטיין אמר שהטירוף הוא לחזור על אותן פעולות ולצפות בכל פעם לתוצאות אחרות. או משהו כזה, אני לא מומחה למה שאמר אינשטיין, אני מומחה לפסיכומטרי.

  15. כי אתם לא מאמינים בעצמכם: לא צריך באמת להרחיב על הנקודה הזו, נכון? סבבה.


מורה פרטי לפסיכומטרי

נבהלתם? יופי. עכשיו קחו את כל הדברים האלה בחשבון - רק ככה תוכלו להפיק מעצמכם את המקסימום ב פסיכומטרי. אני סומך עליכם. רוצים להתייעץ איתי לגבי הכנה למבחן פסיכומטרי? השאירו לי פרטים באתר או שלחו לי ווטסאפ עכשיו!

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page