top of page

!וולקאם

תמונת הסופר/תאבי יולזרי

חיבור SAT: עשה ואל תעשה


חיבור SAT

למרות שרק 27 מכללות ואוניברסיטאות בארה״ב מחייבות את הנבחנים ב SAT לעשות את משימת החיבור (ועוד 99 ממליצות לעשות אותו אך לא מחייבות), אם אתם מכוונים לאחד מאותם בתי ספר - המוכרים ביותר ביניהם הם כל אוניברסיטאות UC, מערכת האוניברסיטאות הציבורית של קליפורניה - הפוסט הזה מיועד לכם.


חיבור SAT

משימת החיבור ב SAT היא משימת רשות. לאחר שתסיימו להנות מארבעת פרקי המבחן הנמשכים שלוש שעות בערך, מי שלא נרשם מראש (שימו לב) לעשות את החיבור ילך הביתה לקחת אדוויל ולישון, ומי שנרשם לעשות את החיבור יצא להפסקה (שלישית) של חמש דקות ואז יכנס לעשות את החיבור. במשימת החיבור תקבלו טקסט שתצטרכו לקרוא ולנתח. לאחר מכן תתבקשו לכתוב חיבור ובו אתם מראים את הכלים בהם משתמש כותב הטקסט כדי לשכנע את הקוראים. לכל התענוג הזה יש לכם 50 דקות.


הציון במשימת החיבור הוא למעשה סכום של שלושה ציונים שונים: reading, analysis ו writing. כל ציון נע בין 1 ל 4, ומשום שכל חיבור נבדק בידי שני בודקים וכל אחד נותן ציונים משלו, יש להכפיל כל ציון בשתיים כך שמתקבלים שלושה ציונים בין 2 ל 8 - מקסימום 24 נקודות.


כתיבה SAT

ונתחיל ממבט על השאלה עצמה, שהיא זהה בכל מבחן SAT. לפני הטקסט, יופיעו השורות הבאות:


SAT Essay

אחרי הטקסט תופיע התיבה הזאת:


חיבור SAT

חשוב להדגיש שאתם לא נדרשים לכתוב האם אתם מסכימים עם הכותב, אלא רק לנתח את האופן שבו הכותב מנסה לשכנע את הקוראים. אז מה לעשות ומה לא לעשות במשימת החיבור? אתחיל עם מה כן לעשות.


  1. לעשות: שלבו בתשובה שלכם ציטוטים מתוך הטקסט. שימו לב לא להעתיק משפטים שלמים סתם כך, אלא לשלב חלקים מהטקסט במשפטים שלכם.

  2. לעשות: אין מספר מילים רשמי שאתם נדרשים אליו, אבל מומלץ בחום לכתוב למעלה מ 350 מילים. חיבורים שמקבלים את הציונים הגבוהים ביותר נוטים להיות אפילו בני יותר מ 500 מילים. שימו לב שאתם משאירים לעצמכם זמן לקרוא את מה שכתבתם ולתקן מה שצריך.

  3. לעשות: לרוב הכותב עושה שימוש בשלושה אמצעים שונים לשכנע את הקוראים. שימו לב שאתם קוראים היטב את הטקסט הנתון בשאלה ומנתחים אותו כמו שצריך. אמנם כל טקסט יכול לעשות שימוש בכלים שונים, אבל יש דברים שחוזרים על עצמם - שימוש באנקדוטה, ציטוט מחקרים, בחירת מילים שנועדה לגייס את הרגש של הקורא, שימוש בנתונים מסקרים.

  4. לעשות: לכל אמצעי רטורי הקדישו פסקה משלו. יוצא מכך שרוב החיבורים הטובים כוללים חמש פסקאות - פתיחה, סיכום ושלוש פסקאות גוף שכל אחת מהן מתרכזת בכלי אחד שהכותב משתמש בו. הפתיחה והסיכום צריכים להיות קצרים - בין 40 ל 50 מילים כל פסקה - ואילו פסקאות הגוף צריכות להיות ארוכות יותר - למעלה מ 100 מילים לפסקה.

  5. לעשות: בכל פסקת גוף עליכם להתייחס לשלוש שאלות - באיזה כלי הכותב משתמש? איזה שימוש הוא עושה בכלי הזה? (זה המקום לציטוטים מהטקסט המקורי) ואיך השימוש הזה אמור לשכנע את הקוראים? נבחנים רבים נוטים לשכוח את השאלה השלישית והחשובה ולהתייחס רק לשתיים הראשונות וככה מפסידים נקודות.


הכנה ל SAT

ומה לא לעשות?

  1. לא לעשות: אין טעם להתפזר על יותר משלושה אמצעים רטוריים. אם יש יותר משלושה, בחרו את השלושה המרכזיים והתרכזו בהם. אם יש דברים שונים אבל דומים, יתכן שאפשר לשלב אותם באותה פסקה.

  2. לא לעשות: לא לקמץ במילים ולנסות לחדד את מה שאתם רוצים לומר. במקום להסתפק ב “the author uses diction to make his point״ כתבו “the author richly describes the natural world, helping the reader to visualize what’s at stake”

  3. לא לעשות: כזכור, החיבור ב SAT החדש הוא לא חיבור דעה, אז זה לא משנה האם אתם מסכימים עם הכותב ו/או מה דעתכם בנושא של טקסט המקור.


קורס SAT

ומה עכשיו? בבלוג שלי יש המון מידע על מבחן SAT, אז מוזמנים לקרוא. אני מכין למבחן SAT כבר שנים רבות (רבות!) ועזרתי לאלפי נבחנים בארץ ובחו״ל להשיג את הציון המבוקש. רוצים לדעת איך אני יכול לעזור לכם בהכנה למבחן SAT? מלאו פרטים או שלחו לי ווטאספ ובואו נדבר על זה.

0 תגובות

Comentarios


!וולקאם

bottom of page