top of page

!וולקאם

איך ללמוד לפסיכומטרי שני?

עודכן: 27 באוג׳ 2021

לקחתם קורס הכנה לפסיכומטרי, עשיתם (כמעט) את כל השיעורים, עשיתם מרתון וסימולציות שבהן קיבלתם ציונים יפים, עברתם את המבחן ואז, כחודש אחר כך קיבלתם את הציון והתבאסתם - הציון נמוך משמעותית מחלק מהסימולציות שעשיתם בקורס. איך זה יתכן? ומה עושים עכשיו?

איך ללמוד לפסיכומטרי

שאלות טובות. נתחיל בראשונה. אין דין סימולציה אחת (או שתיים) בקורס כדין המבחן האמיתי. במיוחד כשמדובר במבחני פסיכומטרי שאינם של המרכז הארצי. הסימולציות של מכוני הפסיכומטרי הן שריד של ימים עברו, ליתר דיוק של הימים שלפני שנת 2009, אז עבר בכנסת חוק הפיקוח על המכונים הפסיכומטרים, במסגרתו הכריחה הכנסת את המרכז הארצי לבחינות ולהערכה להפסיק עם השטויות המפגרות שלו ולהתחיל להנגיש לנבחני פסיכומטרי את המבחן, כלומר לפרסם את המבחן לאחר כל מועד, כמו שראוי.

למידה עצמית לפסיכומטרי

מאז שהתחיל המבחן הפסיכומטרי ב 1981 ועד 2009 שמר אותו המרכז הארצי כסוד מוחלט בהחלט, ומכוני הפסיכומטרי היו שולחים את המורים שלהם להבחן על מנת לשחזר שאלות מהמבחן ולהכניס אותן למבחנים שכתבו המכונים. נשמע סבבה, אלא שהסימולציות של המכונים לא עוברות תהליכי כתיבה והגהה ברמה של המבחן האמיתי, ומשום כך, הן משקפות את המבחן האמיתי בצורה חלקית בלבד. גם כיום, כאשר קיימים באתר המרכז הארצי עשרות מבחני עבר אמיתיים, משום שמכוני הפסיכומטרי מנועים מלהפיץ את מבחני המרכז הארצי לתלמידים שלהם, הם ממשיכים לעבוד עם הסימולציות שלהם. וזו הסיבה שהצלחה בסימולציה של מכון פסיכומטרי איקס לא מעידה בהכרח על מה שיקרה במבחן האמיתי.

סימולציות פסיכומטרי

ועכשיו לשאלה השניה - אז מה עושים? איך לומדים לפסיכומטרי שני ועוברים אותו בהצלחה בלי שצריך לעבור אותו פעם שלישית וצפונה מכך? נתחיל במה לא עושים. לא עושים קורס חוזר, לא קורס פרו, לא קורס למתקדמים, לא קורס 700 פלוס ולא שום דבר שמכוני פסיכומטרי מוכרים לכם. הרי אם עשיתם קורס ולא קיבלתם אחריו את הציון שרציתם, בשביל מה לעשות אותו (או אותו בתלבושת אחרת) שוב? שום סיבה. זאת ועוד, אמנם להצטרך לעשות את הפסיכומטרי שוב זה מבאס, אבל לאחר שכבר עשיתם אותו פעם אחת יש לכם ביד את הציון הכללי וגם את הציונים שקיבלתם בשלושת מרכיבי המבחן, כך שעכשיו אתם נמצאים בנקודת פתיחה אחרת לגמרי. כך למשל, אם מעיין קיבלה במבחן שלה 134 באנגלית, 119 במילולי ו 95 בכמותי, רוב הנקודות שהיא השאירה על הרצפה נמצאות בכמותי ואחריו במילולי.

מרתון פסיכומטרי

כל זה נשמע די ברור מאליו, אבל זה לא הכל. למה קיבלה מעיין 95 בכמותי? מה עליה לעשות כדי לשפר את הציון במבחן הבא? כדי להבין את זה, מעיין צריכה לשבת אחד על אחד עם מורה חד שיודע לאבחן את העבודה שלה ולתת לה עצות מועילות. יתכן בהחלט שלמעיין יש חוסרים בידע הכמותי הבסיסי - יתכן שהיא לא מכירה בעל פה את חוקי חזקות ושורשים, את תכונות המשולשים המיוחדים, או את משוואות הכפל המקוצר.


הכנה לפסיכומטרי

אבל כמעט בטוח שמעבר לדברים האלה, מעיין גם הולכת לאיבוד בעבודה בפרק הכמותי, נתקעת על שאלות, לא עובדת מספיק עם התשובות, לא מציבה מספרים במקום משתנים כדי לפשט את פתרון השאלה ובקיצור, לא עובדת מספיק חד, כמו שצריך לעבוד במבחן הזה. התיקונים האלה הם בדרך כלל מאוד פשוטים לביצוע, אבל לאבחן אותם לבד או בכיתה עם 10 - 40 מחבריכם הטובים ביותר זה בלתי אפשרי לעשות. תלמידים שמגיעים אליי לטובת פסיכומטרי שני לוקחים בממוצע 5 - 10 שיעורים של שעה וחצי וזה הכל. נשמע מעט, אבל זה בדיוק המעט שמספיק כדי שאוכל לאבחן את הדברים שהם עושים לא טוב עד הסוף ולעזור להם לשפר אותם.

בעיות תנועה פסיכומטרי

ואיך מתרגלים לקראת פסיכומטרי שני? התשובה היא מבחנים, מבחנים ועוד מבחנים. במובן הזה זה לא מאוד שונה ממה שצריך לעשות בעיקר לפני פסיכומטרי ראשון - מבחני המרכז הארצי הם החברים הטובים ביותר שלכם בעת ההכנה לפסיכומטרי. אין שום סיבה לבזבז שעות יקרות על עשרות שאלות על חזקות ושורשים ועל מאות שאלות בגאומטריה מספרי פסיכומטרי שמנסים לחקות את השאלות של המרכז הארצי. יש לכם מאגר עצום של מבחני עבר אמיתיים עם מעל 6000 שאלות בכולם יחד. כל מבחן שלא עשיתם משום שבזבזתם זמן על נושא מינורי במבחן הוא הפסד נקי שלכם. מעבר לכך, רק דרך עבודה על פרקים שלמים אפשר להבין איך אתם עובדים ברמה האסטרטגית ולא רק ברמה של הכרות עם נושא כזה או אחר. בקיצור, כל פעם שאתם שואלים את עצמכם מה לתרגל, התשובה היא פרק, או שניים, או שישה. על זמן, בטח על זמן.

חשיבה פסיכומטרית

לעשות את הפרקים והמבחנים זה חשוב מאוד אבל לא מספיק. לאחר כל פרק או מבחן, חשוב מאוד לתחקר היטב את העבודה שלכם. רק ככה תוכלו להבין מה אתם עושים טוב יותר וטוב פחות. כמובן שאתם מוזמנים לכתוב לי או להתקשר כדי להתייעץ על ההכנה שלכם לפסיכומטרי השני (והאחרון!)



0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page