top of page

!וולקאם

עשיתי את ה-SAT הדיגיטלי. הנה המחשבות שלי

מבחן SAT עבר בהדרגה מפורמט נייר לפורמט דיגיטלי (ממוחשב-אדפטיבי), בהתחלה מחוץ לארצות הברית לאורך 2023, והחל מ 2024 גם בארה"ב. את הפוסט כתב תלמיד אמריקאי שנבחן בספטמבר 2023 באחד ממבחני הפיילוט שעשתה College Board בארה"ב.


מבחן SAT דיגיטלי

מבחן SAT (הפסיכומטרי האמריקאי) הוא אתגר משמעותי לצעירים בכל העולם, אשר חולמים על לימודים בארצות הברית. במבחן ניתן לקבל ציון שנע בין 400 ל-1600, ציון אשר נועד לנבא במידת מה את הסיכויים של אדם להצליח בכיתה במכללה. כאשר תלמידי י״ב בתיכון (או בוגרי תיכון) פונים למכללה, אוניברסיטאות יכולות להסתכל על המספר היחיד הזה ולקבל מושג כללי לגבי המיקום של אותו אדם ביחס לשאר המועמדים.


זה אמנם דבר מאוד יעיל לאוניברסיטאות, אבל סטודנטים רבים חוששים מהמבחן הזה. בנוסף, College Board, החברה שמנהלת את ה-SAT, גובה שישים דולר עבור כל מבחן (או מאה דולר למי שנבחן מחוץ לארצות הברית) - נטל כלכלי על משפחות רבות. בשנת 2020 כמעט 2.2 מיליון תלמידים ניגשו למבחן SAT בארצות הברית בלבד, ותרמו ל College Board מיליוני דולרים בהכנסות. עם זאת, לאחר שהקורונה הביאה לכך שיותר מ-80% מהמכללות האמריקאיות ביטלו את החובה להיבחן ב SAT (מה שנקרא מכללות test-optional), מספר הנבחנים ירד ל-1.5 מיליון עבור ב 2021. מכללות תחרותיות שונות כמו אוניברסיטת קולומביה אף הודיעו כי הן בודקות אפשרות של מדיניות קבועה של ביטול חובת המבחן. כתוצאה מכך, סטודנטים רבים בארצות הברית כבר לא ניגשים לבחינה, ולא רואים תועלת בהשקעה של שעות בלימוד למבחן מפרך שאולי אפילו לא יגישו (הערה: הדבר פחות רלוונטי לסטודנטים מחוץ לארצות הברית, עבורם ציון גבוה במבחן SAT הוא עדיין מרכיב משמעותי מאוד בסיכויי הקבלה). על ידי אובדן מאות אלפי לקוחות, College Board הפסידה הכנסות של כמאתיים מיליון דולר. כעת, החברה נלחמת על לקוחותיה באמצעות קיצור הבחינה ומעבר לפורמט ממוחשב-אדפטיבי, המכונה Digital SAT, או בקיצור DSAT.


הכנה למבחן SAT עם אבי יולזרי

מהי הבחינה החדשה הזו ומה היא כוללת? בפוסט הזה אספר על החוויה שלי עם הבחינה הזו. התהליך כולו התחיל ביוני 2023, לאחר שקיבלתי מייל מ College Board שהודיעה לי שמבחן ניסיוני של SAT דיגיטלי יתקיים בספטמבר והציעה לי להבחן. פשוט נרשמתי לבחינה מבלי לחשוב על זה הרבה, כי בתחתית המייל נכתב ש"יש מקום מוגבל במחקר הזה, ולא כל התלמידים [יבחרו] להשתתף". רק כעבור חודש שלם קיבלתי מייל נוסף שאמר לי שאני אחד מהתלמידים שנבחרו ויכול למלא רישום נוסף כדי לגשת למבחן שנערך בתיכון פן ווד. College Board חיפשה סטודנטים שנרשמו למועדי אוגוסט או אוקטובר של SAT (בפורמט הקודם של נייר ועיפרון), ואני מניח שזה בגלל שהם רצו להשוות את ביצועי התלמידים ב-SAT המסורתי עם הגרסה הדיגיטלית. הסכמתי להירשם, גם משום ש College Board הציעו לי שוברים על סך חמישים דולר או החזר של דמי ה-SAT שלי באוגוסט אם אבחר להבחן.


את הטעימה הראשונה שלי מהפורמט החדש קיבלתי כשעשיתי את מבחן התרגול (סימולציה) היחיד שנתנו לי לעשות (כיום יש כבר ארבע סימולציות DSAT חינמיות לתרגול). מייל נוסף מ College Board אמר לי להוריד את אפליקציית Bluebook, האפליקצייה דרכה עושים את המבחן. השתמשתי במחשב הנייד הרגיל שלי. אפילו כשניגשתי למבחן בפועל בפן ווד, השתמשתי במחשב הנייד שלי מהבית (מעוטר במדבקות צפרדע). עשיתי את הסימולציה בתשע בערב שלושה ימים לפני יום הבחינה שלי. למרות שזה נשמע לא חכם להתחיל מבחן כל כך מאוחר, הבחינה הדיגיטלית היא רק שעתיים במקום הגרסה הקודמת של שלוש שעות בנייר ועיפרון, אז סיימתי בסביבות אחת עשרה.


הפורמט הבסיסי של DSAT כולל שני חלקים עיקריים: הראשון הוא חלק האנגלית (קריאה וכתיבה) שאורך שישים וארבע דקות והשני הוא חלק המתמטיקה שאורך שבעים דקות. לשני החלקים הללו יש שני תת-סעיפים הנקראים מודולים (פרקים). התחלתי עם מודול הקריאה והכתיבה הראשון. בניגוד ל-SAT בפורמט הקודם (שבו היה פרק נפרד להבנת הנקרא ופרק נפרד להבנה של עקרונות הכתיבה), שאלות קריאה וכתיבה מעורבות כיום באותו פרק; עם זאת, לא היה ממש ערבוב בין שאלות שבחנו את הבנת הנקרא שלי ובין אלו שבוחנות ידע דקדוקי. נתנו לי כמה שאלות ברצף על דקדוק ואז כמה ברציפות על קריאה. האפליקציה כוללת כמה כלים כמו סימון דיגיטלי, הערות וטיימר שאומר לך כמה זמן נשאר בחלק העליון של המסך. לדעתי, אפשרות ההדגשה והתווים לא מאוד יעילים. אין לך באמת זמן ללחוץ כדי ליצור הערה חדשה, להקליד את ההערות שלך ואז ללחוץ על ההערה כדי לפתוח ולקרוא אותה במהלך הזמן המוקצב. לעומת זאת, הטיימר היה מאוד מועיל. במקום להביא שעון למבחן או להסתמך על השעון בכיתה, אתה יכול פשוט להסתכל בחלק העליון של מסך המחשב.


SAT יותר קל מפסיכומטרי?

השינוי המשמעותי ביותר בחלק האנגלית של הגרסה הדיגיטלית הוא שאין יותר קטעים ארוכים. במקום זאת, אתה קורא טקסט קצר (בין משפט אחד לחמישה משפטים) ועונה על שאלה אחת לגביו. לפיכך, נשאלתי חמישים וארבע שאלות וקראתי חמישים וארבע פסקאות שונות על חמישים וארבעה נושאים שונים. זה היה די מתיש, מכיוון שהייתי צריך להחליף נושא בראש בכל פעם שעברתי לשאלה הבאה, אבל מצד שני, כבר אין את הסוג המעצבן הזה מהפורמט הקודם של שאלות follow-upת בהן היה צריך למצוא ראיות לתמיכה בתשובה לשאלה הקודמת. בסך הכל, אני מעדיף את הפורמט הדיגיטלי, כי הרבה יותר קל להבין פסקה מאשר קטע באורך עמוד. ב-SAT הקודם היה צריך לקושש מידע והוכחות מקטע ארוך וצפוף. הרבה יותר קל למצוא תשובות בפסקה של שלושה-ארבעה משפטים.


ישנם שני מאפיינים חדשים בשאלות בפרקי הקריאה והכתיבה: שירה, ומה שאני אוהב לכנות "שאלות מחקר". מצאתי את השירה מבלבלת להבנה כי השפה די מורכבת, אבל זה בשום אופן בלתי אפשרי. הצלחתי לפתור את רוב השאלות האלה. לעומת זאת, שאלות המחקר היו האהובות עלי. קיבלתי רשימה מחודדת של הערות שתלמיד רשם בזמן שחקר נושא. באמצעות המידע, אצטרך לבחור טיעון תומך או טיעון נגד. מבחינתי זה היה מרענן לקרוא נקודות קצרות במקום גוש טקסט (הערה: בפועל לא צריך אפילו לקרוא את הנקודות המקדימות כדי לענות על השאלות האלה).


לאחר השלמת החלק הראשון, התחלתי את המודול השני. הבחינה הדיגיטלית היא אדפטיבית (מותאמת), אז בהתאם לביצועים שלי במהלך המודול הראשון, אקבל מודול שני קשה יותר או קל יותר. לכן, שני אנשים שיושבים זה ליד זה עשויים לגשת לבחינות שונות.


מצאתי את המודול השני הרבה יותר קשה, מה שאומר שהצלחתי בפרק הראשון. השינוי הגדול ביותר היה הדגש המאוד ברור על מילות אוצר מילים אקראיות שאף אחד לא משתמש בהן. אני זוכר שהורים אמרו לי שזה היה המקרה ב-SAT הישן, ונראה כאילו College Board מחזירה את זה. ניתקלתי במילים כמו engender, vindicate, buttress, בין רבות אחרות. בסך הכל, המודול קשה אבל לא הרבה יותר מהראשון. לנבחנים העתידיים ב SAT הדיגיטלי, כל מה שאני יכול לומר הוא שאתה צריך נואשות ללמוד אוצר מילים. בסוף סיימתי עם חלק האנגלית, והשעה הייתה רק בסביבות עשר. קיבלתי הפסקה של עשר דקות לפני שנכנסתי לחלק המתמטיקה.


חלק המתמטיקה היה דומה יחסית ל-SAT הקודם, מלבד הבדל אחד גדול: מותר לך מחשבון בשני פרקי המתמטיקה. אתה יכול להשתמש במחשבון משלך, שאני ממליץ עליו, אבל המבחן מספק גם את אפליקציית המחשבון desmos. כמו בפורמט הקודם, עדיין יש מעט שאלות פתוחות (ללא תשובות), אבל הפעם הן מפוזרות בכל המודול במקום בסופו. לדוגמה, השאלה החמישית במבחן התרגול שלי הייתה פתוחה והאחרונה שלי הייתה בחירה מרובה. שלא כמו בפרקי הקריאה והכתיבה, אין במתמטיקה סוגים חדשים של שאלות, כך שתוכל ללמוד ביעילות עם כל מבחני ה-SAT בפורמט הקודם. מודול המתמטיקה השני שלי היה קשוח ממש. לא רק שהשאלות היו ברובן קשות יותר, אלא שלקח לי הרבה יותר זמן. עם זאת, חשוב לזכור שבמבחן מותאם זה המצב האידיאלי, מה שעודד אותי מעט.


קורס SAT זה רק אבי יולזרי

אחרי שסיימתי סוף סוף את הסימולציה בסביבות השעה 23:30, הרגשתי סחוט, אבל הרבה פחות מותש מאשר כשניגשתי לבחינה הקודמת של שלוש שעות. לאחר כשתי דקות, Bluebook נתן לי ציון, והופתעתי מאוד. בפורמט החדש יורדות הרבה יותר נקודות על כל תשובה שגויה. טעיתי רק בארבע שאלות במתמטיקה, אבל הן גררו הפחתה של תשעים נקודות. יש לכך כמה סיבות. ראשית, במבחן אדפטיבי הניקוד לא תלוי רק במספר הטעויות, אלא גם ברמת הקושי של השאלות בהן טעית. לכן, טעות בשאלה אחת עלולה לגרום לאבד מספר מינימלי של נקודות אם השאלה קשה מאוד, אבל עד שלושים נקודות אם השאלה קלה מאוד. מישהו אחר שטעה בארבע שאלות יכול היה לקבל ציון גבוה יותר או נמוך יותר ממני רק בגלל שהוא טעה בשאלות שונות. אפשרות נוספת היא שכל שאלה שווה יותר נקודות בבחינה הדיגיטלית כי פשוט יש פחות שאלות. בבחינה הדיגיטלית יש רק ארבעים וארבע שאלות מתמטיקה בהשוואה לחמישים ושמונה שאלות המתמטיקה של ה-SAT הקודם. מכיוון שאתה עדיין מקבל ציון מתוך שמונה מאות נקודות, לכל שאלה יש משקל גדול יותר על הציון שלך.


כשהגיע יום המבחן האמיתי, ה-17 בספטמבר, הרגשתי פתאום מאוד לא מוכן עם מבחן התרגול היחיד שעשיתי. למרות זאת, נסעתי לבית הספר עם המחשב ותעודת הסטודנט שלי. ברגע שהגעתי לפן ווד, פתאום הבנתי שהשארתי את המחשבון שלי בבית. נבהלתי אבל נזכרתי שאני יכול פשוט להשתמש במחשבון על המסך. אמנם זה לא אידיאלי, אבל זה יספיק. נכנסתי לחדר הבדיקות עם עוד כעשרים ילדים, וקיבלנו הסבר קצר על המבחן. עד מהרה הודיע השומר שאנחנו יכולים להתחיל את המבחן שלנו, וכולנו התחלנו את מודול האנגלית הראשון. המבחן היה דומה מאוד למבחן התרגול. כל השאלות נשאלו באותו אופן, רק על נושאים שונים. המשכתי למודול האנגלית השני, וזיהיתי את העלייה התלולה בקושי. הייתי מרוצה בידיעה שהצלחתי היטב במודול הראשון. נותרו לי בערך שלוש דקות על הטיימר שלי כשכמה מהילדים האחרים התחילו לצאת מהחדר. התעלמתי מהסחת הדעת והתמקדתי בלהשיב על השאלות שנותרו לי. אחרי שסיימתי את מודול האנגלית השני, קמתי וטיילתי קצת במסדרון, וסוף סוף הבנתי למה אנשים עוזבים במהלך המבחן. מכיוון שכל אחד לוחץ מתי להפעיל את הטיימר במחשב שלו, כל אחד מסיים בזמנים שונים. בזמן שטיילתי במסדרון, כמה ילדים עדיין ניסו להבין שיר, וחלקם יכלו אפילו להתחיל את מודול המתמטיקה שלהם. למעשה, יש כפתור שאתה יכול ללחוץ עליו כדי לקחת הפסקה באמצע מודול. עם זאת, אני חושב שזה די חסר תועלת, כי זה על חשבון הזמן שלך. ההפסקה הרשמית היחידה היא כאמור בין האנגלית למתמטיקה.


ההפסקה הסתיימה תוך זמן קצר, והתחלתי את מודול המתמטיקה הראשון, מפחד מהמחשבון הדיגיטלי. מודול המתמטיקה הראשון לא היה שונה מהסימולציה. שאלו אותי אותן שאלות כמו קודם, עד כמה שאני זוכר, אבל זה היה מעצבן להקליד משוואות במחשבון. עם זאת, היה לי הרבה זמן בקטע הזה למרות שהייתי צריך להשקיע דקות נוספות בטיפול במחשבון המסורבל. כשהגעתי למודול המתמטיקה השני, קיבלתי שאלות הרבה יותר קשות. חלק מהשאלות שקיבלתי לקחו הרבה זמן ודרשו ידע מאוד מתקדם וספציפי. לפחות ידעתי שהצלחתי טוב במודול המתמטיקה הראשון. הייתה לי תחושת ביטחון כוזבת עם כל כך הרבה זמן במודול הראשון, ואיבדתי את תחושת הזמן במודל השני בניסיון לפתור כמה מהשאלות הקשות ביותר. בסופו של דבר נאלצתי למהר בסוף, ולפני שהספקתי אפילו לבדוק כל אחת מהתשובות שלי, הטיימר אזל והמערכת כיבתה את המבחן. לאחר שעזבתי את מקום המבחן, שכחתי מהר מהבחינה, עד שקיבלתי את הציון שלי.


משום שהמבחן שלי היה פיילוט (מבחן ניסוי), קיבלתי חמישה ימים להחליט אם אני רוצה להפוך את התוצאה לרשמית. מכיוון שזה היה מחקר והתנדבתי להשתתף, יכולתי להחליט אם אני רוצה לשמור את הציון או לא. החלטתי לשמור אותו. עם זאת, ברגע שהציון הפך לרשמי ונכנס לחשבון ה College Board שלי, לא יכולתי לראות יותר את שאלות המבחן או את התשובות שלי.


הרשמה ל SAT בישראל

ב-SAT בפורמט הישן היו נבחנים אמריקאים רשאים לשלם עבור "שירות שאלות ותשובות" (QAS), המציג את כל השאלות, התשובות, ההסברים, הקושי והנושא של כל שאלה בבחינה שהם עשו. במבחן הממוחשב החדש אפילו לא יכולתי לראות בכמה שאלות טעיתי כמו במבחן התרגול הלא רשמי. הבנתי שזה רק בגלל שהבחינה שלי היא חלק מהמחקר, ואולי הם ירצו לשמור את השאלות בסודיות; עם זאת, נראה שזה לא המקרה. נבחנים שכבר עשו את ה-SAT הדיגיטלי עדכנו שגם הם לא קיבלו מידע על המבחנים שהם עברו.


רק הזמן יגיד איך שאר העולם יגיב למבחן SAT הדיגיטלי החדש. כבר הייתה תגובה מסוימת לבחינה הזו, ויש הטוענים שזה כבר לא מבחן סטנדרטי כי אנשים מקבלים שאלות שונות, אבל היא גם זכתה לשבחים על כך שהוא פחות מלחיץ את הנבחן. דעת הקהל על ה-SAT הדיגיטלי נראית בינתיים מעורבת.


בהתחשב בחוויה הכוללת שלי עם המבחן, אני חושב שמדובר בשינוי חיובי. בעוד שהבחינה הקלאסית בנייר ועיפרון טומנת בחובה כמה יתרונות כמו יכולת קלה יותר להעיר קטעי קריאה, היא הרבה פחות נוחה מאשר ה-SAT הדיגיטלי. הקטעים הקצרים, החופש להשתמש במחשבון, ומעל הכל, אורך המבחן המקוצר יוצרים חוויה הרבה פחות מציקה. באמת שמצאתי את הגרסה החדשה הזו קלה יותר, במיוחד בגלל שחלק הקריאה תמיד היה עקב האכילס שלי, והשינויים בפורמט נוגעים יותר לחלק הזה מאשר לחלק המתמטיקה. ובכל זאת, המבחן הזה נשאר קשוח. בסופו של דבר, אני תמיד אתעב את ה-SAT, בין אם עם עיפרון או מחשב נייד, אבל אני יודע שאם הייתי מחזיר את הזמן אחורה ומשנה את כל מבחני הנייר והעיפרון שלי לדיגיטליים, הייתי מתעב את התהליך קצת פחות.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page