top of page

!וולקאם

נכשלתם ב IELTS, TOEFL, או PTE? כדאי להחליף?

עודכן: 15 באפר׳ 2019

התכוננתם למבחן IELTS, TOEFL או PTE, תרגלתם מבחנים, דיברתם אנגלית עם בני הזוג, הילדים, הבוס או העובדים עד שנמאס לכולם מכם, קראתם אנגלית בניו יורק טיימס ובגרדיאן, הגעתם למבחן, קיוויתם שהכל הלך אתרוגים ושבוע שבועיים אחר כך גיליתם שלא עברתם בציון שרציתם? דמעות.


קודם כל, צרת רבים חצי נחמה. אין לי סטטיסטיקות מדויקות אמנם, אבל ממדגם האנשים שמדברים איתי בקשר להכנה למבחנים הנ״ל, כחצי מהנבחנים לא עוברים בציון הרצוי במכה הראשונה. חוץ מהבאסה על הזמן והאנרגיה והכסף האבודים, הרבה אנשים מתחילים לשאול האם המבחן שהם עשו לא מתאים להם והאם כדאי להם להחליף והאם IELTS קל יותר מ PTE או ש PTE קל יותר מ TOEFL או להפך בכלל וככה וככה וככה.


IELTS, TOEFL, PTE

אתחיל מלומר שלא. כלומר אף אחד משלושת המבחנים הללו לא קל יותר אובייקטיבית מאף אחד אחר, אחרת כולם היו עושים את המבחן הקל יותר, מקבלים ציון משוגע, המבחנים האחרים היו פושטים רגל ושמחה וששון היתה בממלכה. אבל זה לא המצב. שלושת המבחנים הם פורמטים שונים שבודקים את אותו הדבר - רמת השליטה שלכם באנגלית כשפה שניה.



המחשבה להחליף מבחן היא בסך הכל מובנת: אם לא הצלחתי במבחן מסוים אולי זה כי המבחן לא התאים לי מכל מיני בחינות ואולי אם אעשה מבחן בפורמט אחר ילך לי יותר טוב. יש בזה מן ההגיון, אבל זה לא כזה פשוט. אם אתם כבר מכירים פורמט אחד מבין השלושה והתנסיתם בו, להתחיל להכיר עכשיו פורמט אחר ואת החוקיות שלו מאפס זה לא בהכרח רעיון טוב.


IELTS, TOEFL, PTE

מתי זה עשוי להיות רעיון טוב להחליף? אם קשה לכם ממש להבחן על מחשב וגיליתם את זה רק אחרי שנבחנתם ב TOEFL או ב PTE, אולי עדיף לכם להחליף ל IELTS, שעדיין עושים בארץ עם נייר ועפרון (או עט). ולהפך - אם אתם כאלה טכנולוגיים ששכחתם כבר איך כותבים בעט, עדיף לכם אולי לא לעשות IELTS. מי שנלחץ מלדבר אנגלית מול בן אדם, יכול להצליח בדיבור ב IELTS פחות מאשר בדיבור במבחני TOEFL או PTE, מצד שני אנשים שלא מסתדרים לדבר מול מחשב בזמנים קצובים יסתדרו יותר בשיחה של IETLS.



אבל עבור רוב הנבחנים לא הפורמט הוא הבעיה, אלא משהו מהותי בשליטה שלהם באנגלית. יותר ספציפית, רוב הנבחנים ב IELTS, TOEFL ו/או PTE מתקשים בעיקר בכתיבה, קצת פחות מזה מתקשים בקריאה ודיבור, והחלק שנחשב הכי קל לרוב הנבחנים הוא חלק השמיעה. לכן גם רואים שאצל רוב הנבחנים שלא השיגו את הציון הרצוי בפעם הראשונה (או השניה, או השלישית, וכבר הגיעו אליי תלמידים שנבחנו 8 פעמים באותו מבחן בלי לשנות שום דבר מהותי ביכולת שלהם בין החזרות) הכשל לא היה בכל ארבעת החלקים, אלא בדרך כלל בחלק אחד או גג שניים מתוך הארבעה. כך למשל, הרבה נבחנים ב IELTS שצריכים להוציא 6.5 או 7 מגיעים למינימום הזה בשמיעה, קריאה ובדיבור אבל לא בכתיבה.


IELTS, TOEFL, PTE

כמובן שאין שום טעם להחליף מבחן בסיטואציה כזאת, מה גם שבכל שלושת המבחנים חלק הכתיבה הוא בסך הכל מאוד דומה, ומה שצריך זה לחדד איך מתכננים תשובה ואיך כותבים תשובה ולהבין מה מחפשים בכתיבה שלכם כדי לכוון את הכתיבה בהתאם. זה מה שאני עושה כבר תשעים מיליון שנים (בערך) בשיעורים שלי.



סדנאות ההכנה שלי למבחני IELTS, TOEFL ו PTE נפתחות מדי חודש, אז מוזמנים לשלוח לי הודעה (או כמו שהיו אומרים פעם: להתקשר) ולהצטרף. כיף ללמוד אצלי ועוברים את המבחן בלי להזיע. טוב, עם קצת להזיע.

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page