top of page

!וולקאם

12 עצות איך לא ליפול במלכודות נפוצות בשאלות Data Sufficiency במבחן GMAT

עודכן: 3 בינו׳

12 עצות איך לא ליפול במלכודות נפוצות בשאלות Data Sufficiency במבחן GMAT


תואר MBA בארצות הברית

שאלות Data Sufficiency הן שאלות נכלוליות במיוחד במבחן GMAT. מדובר בסוג אחד מתוך חמישה סוגי שאלות בחלק הקרוי Data Insights (שכולל 20 שאלות בסך הכל). לפצח שאלות data sufficiency זה כמו לפתור פאזל שבו ההגיון המתמטי פוגש תכנון אסטרטגי. פתרון מוצלח של השאלות האלה דורש יותר מרק להיות "טוב במתמטיקה" — תהיו חייבים גם לדעת לזהות מלכודות ולהמנע מהן. בבלוג הזה אדבר על 12 מלכודות נפוצות בשאלות הללו ובעיקר על דרכי המנעות. אז יאללה בואו נתחיל.


1.

המלכודת: להניח הנחות שאין להן בסיס בנתוני השאלה.

איך להמנע: אל תניחו שמשהו נכון או לא נכון אלא אם נאמר כך במפורש. לדוגמה, אם שאלה מדברת על x כלשהו, אין להניח שהוא מספר שלם, או חיובי, או כל דבר אחר.


2.

המלכודת: להתעלם מסתירות פנימיות

איך להמנע: אחד מחוקי הבסיס של שאלות מהסוג הזה הוא שלא תתכן סתירה בין שתי הטענות. כך למשל, בשאלות ערך (value) לא יתכן שטענה אחת תוביל לתשובה x=5 וטכנה שניה לתשובה x=3. כך גם בשאלות yes/no — לא יתכן שטענה אחת תוביל לתשובה חיובית לשאלה וטענה שניה לתשובה שלילית. שימו לב: בהחלט יתכן שטענה אחת תוביל לתשובה חיובית והשניה פשוט לא תוביל לתשובה ודאית (מה שנקרא insufficient).


הכנה למבחן GMAT

3.

המלכודת: יישום שגוי של כלל n המשתנים/n משוואות. התפיסה השגויה הנפוצה היא לחשוב שתמיד מספיק להחזיק ב-n משוואות עבור n משתנים כדי לפתור את המערכת, למשל שתי משוואות בשני נעלמים. האמת היא שהמשוואות האלה חייבות להיות ליניאריות ומובחנות. משמעות הדבר היא שכל משוואה צריכה לספק מידע ייחודי ולא להיות ניתנת לגזירה מהאחרות באמצעות פעולות אריתמטיות בסיסיות.

איך להמנע: בדקו בקפידה האם המשוואות הנתונות הן ליניאריות והן מובחנות. הבנת הניואנס הזה חיונית כדי לקבוע האם אתם באמת יכולים למצוא את כל המשתנים.



4.

המלכודת: התעלמות ממגבלות על משתנים. לעתים קרובות בפתרון בעיות של Data Sufficiency ב-GMAT, יש נטייה להתעלם ממגבלות על המשתנים, למשל תנאים ספציפיים כמו משתנים שהם מספרים שלמים, חיוביים או בטווח מסוים. נסיון לפתור שאלה מבלי להתחשב במגבלות הללו עשוי להוביל להנחות ולמסקנות שגויות.

איך להמנע: הקפד תמיד לשים לב לכל המגבלות על המשתנים. זכור כי למשתנים עשויות להיות גם הגבלות מובנות המבוססות על ההקשר של הבעיה או המצוינות במפורש במקור השאלה.


5.

המלכודת: פירוש שגוי של משוואות שהן בעצם זהות. ראו גם טיפ מספר 3.

איך להמנע: לשים לב שלא תמיד משוואות שנראות שונות הן באמת שונות. שמשוואות כמו x = 2

ו- 2x = 4 אינן מספקות מידע שונה. במקרים כאלה, התשובה היא או שכל הצהרה לבדה מספיקה (D), או ששניהם אינם מספיקים (E). לא יתכן שרק אחד מספיק (A או B), כמו שלא יתכן שהקומבינציה שלהם מספיקה (תשובה C), כי הטענות זהות.


קורס ג'ימט || GMAT prep

6.

המלכודת: היזהרו מ-0. התעלמות מהמשמעות של אפס בחישובים.

איך להמנע: זכור שאפס הוא מספר שלם ויכול להיות מספר קריטי בחישובים שלך. כמו כן, שקול את ההשפעה של חלוקת מספר קטן יותר במספר גדול יותר.


7.

המלכודת: אתם חושבים שתשובה שלילית לשאלת yes/no אומרת שהטענה היא לא מספיקה (insufficient), מה שיכול להוביל לביטול שגוי של מסקנה תקפה.

איך להמנע: חיוני להבין שתשובה של 'לא' ודאי תקפה בדיוק כמו 'כן'. הגורם הקריטי ב-GMAT Data Sufficiency אינו האם התשובה חיובית או שלילית, אלא האם הנתונים שסופקו תומכים באופן סופי בתשובה זו. 'לא' עקבי יכול למלא ביעילות את דרישת השאלה, ולכן הטענה תחשב דווקא sufficient.


8.

המלכודת: סי קל (Easy C). בחירה מהירה של 'C' כשנראה שברור ששתי הטענות יחד מספיקות.

איך להמנע: הזהרי עם אפשרות 'C'. אם די מיד נראה לך ששילוב שתי הטענות הכרחי כדי לענות, נסי לבדוק בכל זאת אם אחת הטענות מספיקה לבדה (תשובה A או B), או שאולי גם השילוב לא מספיק (תשובה E).


9.

המלכודת: אתן תמימים מדי, ונופלים על תשובות שנראות קלות מדי או טובות מכדי להיות אמיתיות.

איך להמנע: גשו לכל שאלה במידה של ספקנות. אם תשובה נראית פשוטה, במיוחד בשאלות ברמה גבוהה יותר, שקלו אותה מחדש.



10.

המלכודת: אתם מחשבים יותר מדי. עיסוק בחישובים מפורטים מיותרים בשאלות Data Sufficiency מתוך ניסיון למצוא תשובות מספריות ספציפיות.

איך להמנע: עצור חישובים נוספים ברגע שהמידע הנתון מספיק ברור. המטרה היא להעריך את כמות הנתונים, לא לפתור ערכים מדויקים. גישה זו יעילה יותר בזמן ומתיישרת עם מטרת השאלות הללו.


11.

המלכודת: הטיה נגד אפשרויות תשובות מסוימות, למשל היסוס בבחירת "C" (שני ההצהרות יחדיו מספיקות) או "E" (אי אפשר לפתור בשל אינפורמציה לא מספיקה).

איך להמנע: התייחסו לכל אפשרויות התשובות כאל בנות-קיימא באותה מידה. אל תתנו להטיה מוקדמת נגד אפשרויות "C" או "E" להשפיע על שיקול דעתכם. לכל בחירה יש הסתברות שווה להיות נכונה, והחלטתכם צריכה להתבסס אך ורק על המידע המופיע בשאלה.


12.

המלכודת: לשכוח מתשובה C. אתם מבינים שהטענות אינן מספיקות לבדן, אבל בוחרים מיד בתשובה E.

איך להמנע: זכרו שלאחר שפסלתם את התשובות A, B ו D, נותר עוד מהלך לעשות — לבדוק האם שילוב הטענות מוביל לתשובה ודאית או לא.


לימודים בארה"ב

סיכום


שליטה ב Data Sufficiency ב-GMAT דורשת שילוב של אומץ וזהירות, כולל הבנה של עקרונות מתמטיים ומודעות למלכודות פוטנציאליות. על ידי אימוץ האסטרטגיות הללו, תוכלו לנווט בסוג שאלות זה בצורה יעילה יותר, ולשפר את הביצועים הכוללים שלכם ב-GMAT.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page