top of page

!וולקאם

פסיכומטרי: עד מתי?


והרי שאלת פסיכומטרי:

המרכז הארצי לבחינות ולהערכה פרסם השבוע, כבכל שנה, את הנתונים הסטטיסטיים על נבחני הפסיכומטרי של השנה שעברה, ולהלן הממצאים העיקריים (חלק מהנתונים נאספו מדיווחי הנבחנים בעת ההרשמה למבחן):

  1. הציון הממוצע הארצי בפסיכומטרי ב 2015 היה 541 (לעומת 538 בשנת 2014). סך הכל נבחנו ב 2015 66,361 פעמים (מדובר במספר הבחנויות ולא במספר נבחנים, שכן חלק מהנבחנים נבחנו יותר מפעם אחת).

  2. ממוצע הציונים של הנבחנים בעברית: 576. בערבית: 477.

  3. ממוצע בגרות מדווח של הנבחנים בעברית: 86.1. בערבית: 89.9.

  4. במועד דצמבר 2015, המועד הגדול מדי שנה, נבחנו כ 20 אלף איש, לעומת כ 6700 בלבד במועד פברואר 2015, המועד הקטן בשנה.

  5. מתוך כלל הנבחנים ב 2015, 54.6% היו נשים, לעומת 38.5% גברים (שאר הנבחנים לא דיווחו על מינם).

  6. הציון הפסיכומטרי הממוצע של הגברים ב 2015 היה גבוה מזה של הנשים ב 39 נקודות.

  7. וזאת לעומת ציוני הבגרות של הנבחנים, שם מובילות הנשים על הגברים (עם ציון ממוצע של 88 לעומת 85.9).

על פי הנתונים שבשאלה, מה עדיף להיות בישראל של שנת 2016?

  1. גבר יהודי מאיזור המרכז

  2. אישה ערביה מהצפון

  3. גבר ערבי מהדרום

  4. אישה יהודיה מהשפלה

אם בחרתם בכל תשובה חוץ מאשר בתשובה מספר 1, הרי שאתם לא מחוברים, רבותי וגבירותי. גם אם בחרתם בתשובה מספר 1, הרי שעולה מהדברים שאלה נוספת: אם המבחן הפסיכומטרי משקף די במדויק את פערי המעמדות בחברה הישראלית, בשביל מה בעצם צריך אותו? הפעם לא אתן אפשרויות תשובה, כי התשובה משתנה בהתאם לזהות המשיב/ה. אם כי אם אתם שואלים אותי, אומר שהפסיכומטרי ממשיך להתקיים כי מבחינת האוניברסיטאות זו טרחה להחליף אותו בכלי אפקטיבי יותר. בעצם, האוניברסיטאות יצרו כלי מיון שלא עולה להן שום דבר. את המשכורות הנאות של אנשי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה משלמים נבחני הפסיכומטרי. זאת בעוד שאם היו צריכות האוניברסיטאות להתחיל לסנן מועמדים ללא עזרת הפסיכומטרי, הרי שהיו מושתות עליהן עלויות כבדות הכרוכות בלייצר, לבדוק ולנתח מבחני מיון ספציפיים למחלקות השונות באוניברסיטה.

אבל שניה, בואו נחזור משפט אחד אחורה. אתם יודעים כמה עלתה הרשמה לפסיכומטרי בשנת 2007? 380 שקלים. וכמה היום? 580. ילדים, בכמה אחוזים עלה מחיר הפסיכומטרי בתשע השנים האחרונות? אם פתרתם והגעתם ל 53% בקירוב, הרי שאתם צודקים. ולמה ככה? הנה ציטוט מכתבה בנושא מגלובס (2010): ״כ-80% מדמי הבחינות (פסיכומטרי ושאר הבחינות שעורך המרכז), מתברר, מופנים להוצאות שכר. ובאיזה שכר מדובר? שכרם הממוצע של חמשת הבכירים במרכז, שהסתכם אשתקד בכ-35 אלף שקלים לחודש. השכר הממוצע למשרה במרכז, בחישוב הכולל גם חוקרים בכירים וגם מזכירות ועובדי מנהלה וניקיון, מסתכם בכ-15 אלף שקלים לחודש, למעלה מפי שניים מהשכר הממוצע במלכ"רים ציבוריים, ויותר מהממוצע בבנקים ובענף הביטוח.״ 15 אלף שקל בממוצע לחודש כדי לכתוב מבחן שתוצאותיו לא אומרות הרבה.

וזה עוד לפני שאמרנו מילה על תעשיית קורסי ההכנה לפסיכומטרי, זו ששותה לחיילות ולחיילים משוחררים כרבע עד שליש ממענק השחרור תמורת הרבה רוח וצלצולים ומעט תוכן. לפחות מהבחינה הזאת (no pun intended) עליי להודות ליואל גבע ולחבריו לתעשייה: כבר הפסקתי לספור את כמויות התלמידים שלהם שהגיעו אליי משום שהקורס היקר שהם שילמו עליו לא עשה את העבודה (ובעיקר מדהים לראות שמגיעים אליי תלמידים שנמצאים במהלך קורס ומעדיפים לשלם לי בנוסף למה שכבר שילמו ליואל ולחבריו, משום שאותם תלמידים מרגישים שהם לא מקבלים שום מענה אמיתי במסגרת הקורס).

אז עד מתי המבחן הפסיכומטרי? נראה שהסוף עדיין לא באופק. המבחן הזה מאמלל מועמדים לאקדמיה כבר מעל שלושים שנה, למרות ההבטחות של כל שר חינוך מאז לבטל אותו. כל עוד השילוש הלא קדוש של האוניברסיטאות, המרכז הארצי לבחינות ולהערכה ומכוני הפסיכומטרי ימשיך להרוויח תועפות על גבם של הנבחנים, המבחן הזה לא יבוטל, וימשיך להנציח את הפערים הגדולים בחברה הישראלית, כאילו שאין מספיק הנצחה שלהם בחיים של כולנו. לא מוזר שאני גם מרוויח מקיומו של המבחן הזה ועדיין כותב כך? ובכן, עד כדי כך אני לא סובל אותו, ותלמידים שלי יודעים את זה. הם גם יודעים שכדי לנצח את המבחן הזה צריך ללמוד לחשוב, וזה בדיוק מה שאני מלמד אותם. בדרך הם גם חושבים על למה בישראל של 2016 עדיין מתקיים מבחן שבו הזוכים הגדולים מדי שנה הם גברים יהודים חילונים ממוצא אשכנזי ומאיזור המרכז (ולא שיש לי שום דבר נגדם אישית).

ושיהיה לכם בהצלחה.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page