top of page

!וולקאם

מבחן IELTS: כל הטיפים לחלק הדיבור (חלק ראשון)

היי, בין שהגעתם לכאן משום שאתם בתהליך (או לפני תחילתו) של הגירה לקנדה או הגירה לאוסטרליה ובין שאתם לפני לימודים באנגליה, כנראה שעליכם לעבור מבחן IELTS (קיצור של International English Language Testing System).


בפוסט הארוך מאוד הזה אתן לכם את כל הטיפים כדי שתצליחו להוציא ציון גבוה בחלק הדיבור של המבחן, שהוא שיחה של 12 - 15 דקות אחד על אחד עם בוחן של IELTS. השיחה מורכבת משלושה חלקים, 4 - 5 דקות כל חלק:

  • חלק ראשון - פתיחה, בה ישאל אתכם הבוחן כמה שאלות אישיות קצרות מסביב לנושא מסויים (עבודה, לימודים, אוכל, העתיד, טכנולוגיה וכו׳ וכו׳),


  • חלק שני - פרזנטציה, בה תתבקשו להכין (בזמן של דקה) תשובה לשאלה שתקבלו, ואז תתבקשו לדבר רצוף לאורך דקה וחצי עד שתיים.


  • חלק שלישי - דיון, בו ישאל אתכם הבוחן שאלות קצת יותר מורכבות וכלליות יותר


אז נתחיל.


איזה חלק הוא החשוב ביותר?

כל החלקים שווים, אבל החלק הראשון חשוב מעט פחות. רוב השאלות בחלק הזה קלות יחסית ואתם נשאלים על עצמכם או על המדינה ממנה אתם באים. רק חשוב לשים לב לא לענות יותר מדי קצר - “Yes, I do” או “No, I don’t” וזהו, כי ככה לבוחן אין מספיק חומר כדי להעריך את האנגלית שלכם, והציון שלכם כבר יירד בצורה משמעותית עוד לפני החלק השני, בו גם חשוב שאתם לא מקצרים מדי - הכינו מספיק תוכן כדי לדבר לפחות שתי דקות. זה אומר שמעבר להתייחסות לנקודות על הכרטיסיה שקיבלתם, דברו גם על כל דבר אחר שקשור לשאלה. בסוף חלק 2 לבוחן כבר יש מושג די טוב לגבי הרמה שלכם, כך שתוספת הפרטים בתשובה שלכם יכולה להיות משמעותית, כי יש לכם הזדמנות לגוון את אוצר המילים שהשתמשתם בו וגם לעשות שימוש במשפטים מורכבים יותר. בחלק השלישי השאלות מורכבות יותר - יותר מופשטות ומתייחסות לעולם ולא לעצמך - ולכן נדרשת רמת אנגלית גבוהה יותר כדי לענות היטב. גם אם אתם מדברים אנגלית היטב, כדאי להתכונן לחלק הזה. בסוף מבחן הדיבור, יקבע הבוחן שלכם את הציון שלכם בחלק הזה (אך לא ישתף אתכם בציון הזה).



האם הציון יורד משמעותית אם לא עניתם על שאלה אחת?

אם עניתם היטב על שאר השאלות, אז לא.


ומה אם אין לי רעיונות לתשובות?

המבחן בודק את רמת האנגלית המדוברת שלכם ולא את רמת הרעיונות שלכם, בשונה מחלק הכתיבה, אשר בודק גם את הרעיונות שלכם ואת איך שאתם מפתחים אותם ומציגים אותם. במבחן הדיבור ב IELTS נבדקים רק אוצר המילים שלכם, השליטה בכללי התחביר, שטף הדיבור, הבהירות של הדיבור שלכם וההגיה שלכם. כמובן שאם העדר הרעיונות גורם לכם להתקע ולא לענות בכלל, יש לכם בעיה. נסו לענות בפשטות - אין צורך ברעיונות מורכבים כדי לקבל ציון גבוה בחלק הדיבור.


מה אפשר לשאול את הבוחן?

בחלק הראשון אי אפשר לשאול כמעט כלום, חוץ מאשר "could you repeat that?״ במקרה שלא שמעתם או הבנתם את השאלה. הבוחן לא יכול להסביר לכם מילים שלא הבנתם בשאלה שלו. בחלק השני אי אפשר לשאול כלום בכלל - השאלה כתובה על כרטיסיה שתקבלו מהבוחן ולא ניתן לקבל הבהרות או לשנות את השאלה. הבוחן יגיד לכם רק מתי להתחיל לדבר ומתי להפסיק. בחלק השלישי אפשר לבקש מהבוחן להסביר מילים בשאלה או את השאלה עצמה. אפשר גם לבקש מהבוחן לחזור על השאלה.

הנה השאלות שאפשר לשאול בחלק השלישי של מבחן הדיבור במבחן IELTS: אם תרצו שהבוחן ינסח את השאלה במילים אחרות, תוכלו לשאול could you explain that, please? או what do you mean exactly? אם לא הבנתם מילה מסויימת בשאלה, תוכלו לשאול could you explain what (word) means, please? או what does (word) mean? הבוחן לא יענה על שאלות אחרות. לבקש מהבוחן לחזור על השאלה (ראו לעיל) זו דרך טובה לקבל עוד כמה שניות כדי לחשוב על השאלה שנשאלתם. לחילופין (בעיקר בחלק השלישי), תוכלו לומר It’s an interesting question. I’ve never really thought about it before. I suppose…כדי לקבל עוד כמה שניות של השהיה. שימו לב לא לעשות את זה כל שאלה, כי זה מוזר ואתם לא רוצים להיות מוזרים.

לא יורידו לכם נקודות אם שאלתם את הבוחן את אחת השאלות לעיל. הציון בחלק הדיבור ב IELTS מחושב לפי ארבעה קריטריונים - fluency, vocabulary, grammar and pronunciation. אין ניקוד על הבנת השאלה, כך שזה בסדר לבקש מהבוחן לחזור על השאלה, לנסח אותה במילים אחרות או להבהיר מילה מסויימת.


האם לדבר לאט או מהר?

השאלה של קצב הדיבור מטרידה לא מעט מתלמידיי. כדי להבין באיזה קצב יש לדבר, צריך להבין את המושג fluency, שמהווה רבע מהציון שלכם בחלק הדיבור. במסגרת הקריטריון הזה נבדקים כמה דברים - היכולת שלכם לדבר ברצף לאורך זמן, הרציפות של הדיבור, כלומר עד כמה יש לכם עצירות, התלבטויות, תיקונים ושתיקות, ולבסוף - בהירות, כלומר עד כמה קל להבין את מה שאתם אומרים. זה שאתם מדברים ברצף ובלי עצירות לא יעזור לכם אם אתם לא מדברים לעניין, בצורה מאורגנת ותוך שימוש באמצעי קישור בדברים שלכם. אז כמה מהר לדבר? פשוט דברו רגיל. אל תדברו לאט מדי, כי זה מקשה לחבר את הדברים שאתם אומרים, אבל גם אל תדברו מהר מדי כדי לא להקשות על הבוחן לעקוב אחריכם.


תכף החלק השני עם עוד טיפים לחלק הדיבור במבחן IELTS.

 
0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page