top of page

!וולקאם

מבחן GMAT, GRE או EA: איזה מבחן מומלץ ל EMBA?

תכניות מנהל עסקים למנהלים (EMBA = Executive MBA) רבות מאפשרות לנרשמים אליהן להבחן באחד משלושה מבחנים - GMAT, GRE או Executive Assessment (EA). כדי להבחן ב EA, יש תכניות הדורשות מהמועמד נסיון תעסוקתי בן מספר שנים (למשל 10 שנות נסיון לפחות ב Wharton). ציון אחד המבחנים האלה משמש את תכניות ה MBA ככלי סינון - מבחינת בתי הספר הציון מהווה כלי הערכה של היכולות האינטלקטואליות של המועמד וגם מציין שהשקעתם בהכנה הנדרשת כדי להתקבל לתכנית.


אמנם אין באסה גדולה יותר לנרשמים ל MBA מאשר לעשות את המבחנים הללו, אבל אם מתאמצים אפשר למצוא במבחנים כמה נקודות חיוביות מבחינת ההרשמה ל MBA: אחת, מועמדים שלא ביקרו באוניברסיטה כבר שנים רבות ולא עשו מבחן כלשהו מזה זמן רב יוכלו להכנס חזרה לאווירת הלימודים לפני שיתחילו ללמוד ל MBA. שתיים, תוצאת המבחנים נותנת לועדת הקבלה מידע נוסף עליכם כמועמדים, מידע אשר עשוי לשרת אתכם. שלישית, המבחנים הללו הם מבחנים סטנדרטים, כלומר שהציון בהם אינו מוטה כמו ממוצע תואר למשל.


GMAT vs GRE vs EA
מבחן GMAT או GRE - מי ומה

מה ההבדל בין המבחנים?

מבחן GMAT ומבחן EA הם שני מבחנים של אותה חברה - GMAC. למעשה, מבחן EA הוא מבחן GMAT מקוצר. מבחן GRE לעומת זאת הוא מבחן של חברה אחרת - ETS. החלק הכמותי של GRE נחשב לרוב קל יותר בהשוואה לחלק המקביל בשני המבחנים האחרים. לעומת זאת, החלק המילולי של GRE נשען מאוד על אוצר מילים מאוד לא נפוצות, כך שקשה לקבל בחלק זה ציון גבוה בלי עבודה שלוקחת זמן של הגדלת אוצר המילים הרלוונטי בצורה משמעותית.


מבחן GMAT

מבחן GMAT הוא מבחן ממוחשב הכולל ארבעה חלקים - מתמטיקה, מילולי, הגיון אינטגרטיבי וחיבור (Quantitative, Verbal, Integrated Reasoning, Analytical Writing). פרקי המתמטיקה והמילולי הם אדפטיבים, כלומר השאלות אין מופיעות בסדר קבוע מראש, והמחשב משנה את סדר השאלות ואת רמת הקושי שלהן בהתאם לתשובות שאתם נותנים. ככל שתתנו יותר תשובות נכונות בהתחלה, רמת הקושי של השאלות הבאות תלך ותעלה ואיתה גם הערכת הציון שלכם. משום כך, לא ניתן לחזור אחורה ולשנות תשובות ולא ניתן לקפוץ על שאלה מבלי לענות עליה. במשך שנים רבות היה מבחן GMAT המבחן היחיד שבתי ספר למנהל עסקים דרשו ממועמדים, ולכן יש בתי ספר בהם הוא עדיין האפשרות המועדפת מבחינת ועדות הקבלה.


מבחן GRE

מבחן GRE גם הוא מבחן ממוחשב, וגם הוא כולל חלקים כמותיים, מילוליים וכתיבה. אין בו חלק של הגיון אינטגרטיבי מצד אחד, אבל מצד שני יש בו שתי משימות כתיבה (חיבור דעה וחיבור ניתוח של פסקת טיעון) בניגוד ל GMAT בו יש רק חיבור מהסוג השני. עוד בשונה מ GMAT, המרכיבים הכמותי והמילולי כוללים שני פרקים כל אחד (ולא אחד כמו ב GMAT). האדפטיביות ב GRE מתנהלת שונה מאשר ב GMAT - לא בין שאלות אלא בין הפרקים. בגדול, הפרק הראשון מכל סוג הוא ברמת קושי ממוצעת, ולפי מספר התשובות הנכונות בו (מתוך 20 שאלות) תקבלו פרק שני קשה יותר (אם עניתם נכון על רוב השאלות בפרק הראשון), קל יותר (אם טעיתם ברוב השאלות בפרק הראשון) או באותה רמה בערך (אם עניתם נכון על כחצי מהשאלות בפרק הראשון). השאיפה היא לעשות פרק ראשון עם מינימום טעויות ולקבל פרק שני קשה יותר, כי אז בהתאם הערכת הציון שלכם עם פתיחת הפרק השני תהיה גבוהה יותר. תכניות MBA משתמשות בטבלאות המרה בין ציון GMAT לציון GRE כדי להעריך את הרמה של נבחני GRE.


מבחן Executive Assessment (EA)

מבחן EA הוא מעין GMAT מקוצר. הוא כולל שלושה מארבעת החלקים של GMAT - אין חלק של כתיבת חיבור. בניגוד ל GMAT, במבחן EA אין אפשרות לבחור את סדר הופעת החלקים - תמיד IR ראשון (12 שאלות), מילולי שני (14 שאלות) וכמותי אחרון (14 שאלות). לכל אחד משלושת החלקים מוקצבות 30 דקות. בניגוד ל GMAT, מבחן EA הוא אדפטיבי לא ברמת השאלה, אלא ברמת החלק - הביצועים שלכם ב IR יקבעו את רמת השאלות במילולי ובכמותי.


Executive Assessment GMAC
EA מבנה מבחן

האם EA קל יותר מ GMAT?

לא בהכרח. כאמור, EA הוא GMAT מקוצר. אמנם מקוצר זה נחמד, אבל הקושי של המבחן בערך אותו דבר. שימו לב שבשונה מ GMAT, אותו אפשר לעשות שמונה פעמים בחיים, את EA אפשר לעשות רק פעמיים.


אז איזה מבחן כדאי לכם לעשות?

בתי ספר ל MBA עדיין אוהבים את GMAT כאילו היה הילד הכעור שלהם. אם אתם לא נעולים על MBA, מאידך, עדיף לכם לעשות GRE, כי הוא מבחן שנדרש גם על ידי תכניות אחרות לתארים מתקדמים. EA רלוונטי לכם רק אם אתם מנהלים ומנסים להתקבל לתכניות Executive MBA.


 

מבולבלים? השאירו לי הודעה באתר, שלחו לי ווטסאפ, או קראו את הפוסטים שלי על GMAT ועל GRE. רוצים מבחן GMAT לדוגמה או מבחן GRE לדוגמה? יש ויש.

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page