top of page

!וולקאם

למי מתאימה הלמידה עם מורה פרטי?

עודכן: 28 ביוני 2018

כאשר התחלתי לעבוד כמורה פרטי נתקלתי בקושי. למרות הנסיון הרב שיש לי בהכנה למבחן, העזיבה את עולם הקורסים היתה קשה. בלי הגב של בית ספר או מכון הכנה, איך יגיעו אליי תלמידים? מה גם שהדעה הרווחת לגבי למידה עם מורה פרטי היא שהדבר מתאים לתלמידים חזקים בלבד, שיכולים ללמוד לבד וזקוקים לחיזוק מועט יחסית. ובכן, אין הדבר כך. הלמידה עם מורה פרטי יכולה להתאים לכ-ו-ל-ם. תלמידים חזקים כפחות חזקים, גבוהים ונמוכים, קרחים (כמוני) ובעלי שיער שופע יכולים להתרם מלמידה איתי. אפרט קצת באיזה אופן יכול כל תלמיד להרוויח (ולא רק במובן הכספי) משיעורים פרטיים.



התלמיד הממוצע

מדובר ברוב התלמידים, כלומר אנשים שלמדו בתיכון בארץ ועשו בגרות באנגלית ובמתמטיקה (אפילו ברמה של שלוש יחידות). ההכנה למבחן בשיעורים פרטיים מתחילה בכך שאנחנו נפגשים לשיעור ראשון, במהלכו תוכלו אתם להתרשם מהעבודה איתי, ואני אוכל להבין מהי הרמה ההתחלתית, ומהן נקודות החוזק והחולשה. בהתאם, ומשום שכל תלמיד ותלמידה שונים מכל אחד אחר, תכנית הלמידה היא שונה בין תלמידים שונים, ומותאמת לחלוטין לצרכים של כל תלמיד שלי. בניגוד לקורס שבו המסגרת קבועה ומוכתבת מראש, כולל התכנים, הקצב והשיטות, הרי שבמסגרת שיעור פרטי אני יכול להתאים את כל הדברים הללו לכל תלמיד ובכך גם לייעל את הלמידה וגם לקצר את הזמן הדרוש לכך. השיעורים שלי אורכים שעה וחצי ברציפות, וזאת בניגוד לשיעור בקורס שנמשך ארבע או חמש שעות, כולל הפסקות ועצירות רבות לשאלות שלאו דווקא רלוונטיות אליכם. בנוסף, גם אם תחלקו חמש שעות בשלושים תלמידים (הנה שאלה שיכולה להופיע בבחינה) יוצא שכל תלמיד מקבל עשר דקות בכל שיעור (או 7 דקות, אם נוריד את זמן ההפסקות). לעומת זאת, בשיעור של שעה וחצי שמוקדש רק לכם אתם מקבלים משהו כמו פי עשר זמן למידה, מעבר לעובדה שמשום שהשיעור לא ארוך מאד, גם ביום של שיעור אצלי אתם לא עייפים ומותשים מכדי לעשות שיעורי בית, ולכן אתם למעשה מספיקים יותר.


תלמידים ״חלשים״

חיפשתי מילה טובה יותר לתאר תלמידים שמתקשים מאד בכל הקשור בחשיבה כמותית, מילולית או גם וגם. בסוף החלטתי לא ללכת סחור-סחור. אבל, דעו שתלמידים המוגדרים חלשים אינם בהכרח כאלה. ברור שהם צריכים הרבה יותר כדי לממש את הפוטנציאל שלהם, אבל בהנתן התנאים הנכונים הם יכולים לפרוח ולגלות שהמבחן הוא לא כזה נורא כמו שעושים ממנו, גם אם אותם תלמידים ממש התקשו במתמטיקה או באנגלית בתיכון. אחד הדברים שאני עושה הכי טוב הוא לגרום לתלמידים לראות מה באמת המהות של המבחן: לבדוק את היכולת שלכם לחשוב בהגיון ולהסיק מסקנות נכונות. הרבה מאד אנשים שהיה להם קשה בתיכון הם אנשים שהיכולת הזו שלהם היא ברמה גבוהה. זו פשוט מערכת החינוך הישראלית שמשום מה לא אוהבת ללמד אנשים לחשוב, ומעדיפה את הנוסחאות ואת הנעלמים על פני הדברים הפשוטים שעומדים בבסיסן של אותן נוסחאות. בשיעורים הפרטיים איתי נגלה מחדש את היכולת שלכם לחשוב בהגיון ונראה כמה השימוש בהגיון שלכם עוזר בפתרון השאלות במבחן. משום שהשיעורים הם בפורמט של אחד על אחד, אוכל לקחת את כל הזמן כדי לעבוד בקצב שלכם, להתחיל מהבסיס ולבנות עליו למעלה. לא תמצאו את עצמכם יושבים בשורה האחרונה באולם הרצאות ענק ומאבדים ריכוז מדי כמה דקות.


תלמידים חזקים

אם אתם חזקים, למה שתבזבזו זמן על דברים שאתם כבר יודעים? למה שלא תנצלו את הזמן כדי לחדד את הדברים שאתם כבר יחסית חזקים בהם, וכך תהפכו ציון טוב מאד לציון מעולה? בניגוד לקורס, שבו התשלום המלא מתבצע מראש, ללא תלות במספר השיעורים שהגעתם אליהם בפועל, הרי שבלמידה עם מורה פרטי אתם משלמים בדיוק על מספר השיעורים שלקחתם. לא פחות ולא יותר. נוסף על כך, אני עובד בהכנה למבחנים שישה ימים בשבוע, כל שעות היום (והערב). לכן אני יכול להתאים את לוח הזמנים, כלומר הימים והשעות, של השיעורים שלנו למה שמתאים לכם, וכך אתם יכולים להמשיך לחיות ולעבוד תוך כדי הלמידה, ועדיין להשתפר הרבה יותר. אין מינימום של שיעורים שעליכם לעשות. יש תלמידים שמגיעים אליי לשניים, שלושה או ארבעה שיעורים בלבד, כדי להתמקד בנושא מסויים שמציק להם. הכל לפי הצורך של כל תלמיד או תלמידה.



תלמידים בעלי לקויות למידה

המודעות הרבה לנושא לקויות הלמידה הביאה לכך שהסטיגמה השלילית שהיתה כרוכה בנושא פחתה ולכן עלה מספר האנשים הניגשים לאבחן את הבעיה שלהם על מנת לדעת טוב יותר איך לטפל בה. העניין הוא שרוב קורסי ההכנה אינם מתאימים לתלמידים בעלי לקויות למידה מסיבה פשוטה: מדובר בקבוצות שבהן מרבית התלמידים אינם בעלי לקויות למידה. יוצא שהתלמידה לקוית הלמידה מוצאת עצמה מאבדת ריכוז ואינה יכולה לחזור ולהתרכז. בזמן זה המורה מתקדם הלאה כי עליו להספיק כמות נתונה של חומר בכל שיעור. המון תלמידים שמגיעים אליי הם כאלה שנרשמו לקורס והספיקו כבר להשתתף בארבעה או בחמישה שיעורים בו. רק אז הם מבינים שהמסגרת הזו לא מתאימה להם. במיוחד כאשר מדובר בתלמידים לקויי למידה, העבודה בשיעורים פרטיים יעילה מאד. התלמיד מקבל את תשומת הלב המלאה שלי, כך שהוא נשאר מרוכז ובמוד של עבודה. משום שהשיעורים הם יחסית קצרים, התלמיד לא סובל ממשכו הארוך של השיעור, וכך כל דקה מנוצלת ללמידה. אין דברים שאנחנו מפספסים רק כי איבדנו סבלנות וריכוז ובהינו בחלל האויר (או הסמארטפון).


בקיצור, אם אתם, אחיכם, אחיותיכם, חברותיכם או חבריכם עומדים להתחיל ללמוד למבחן מיון, קחו בחשבון את כל מה שקראתם כאן, ובעיקר, אל תעשו שום דבר על אוטומט. זה בדיוק מה שאני מלמד את התלמידים שלי כבר המון שנים.

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page