top of page

!וולקאם

איך ללמוד מילים חדשות באנגלית ולזכור אותן?

עודכן: 28 בינו׳ 2021

היי! כמה שאלות לי אליכן ואליכם.

מה היחסים שלכם עם אוצר מילים באנגלית?

אתם מאלה שלומדים מילים חדשות ומתקשים לזכור אותן?

אתם בסדר או אפילו טובים באוצר מילים אבל אתם רוצים להיות מצויינים?

ואולי אתם פשוט רוצים לוודא שאתם לומדים מילים חדשות באנגלית בצורה הטובה ביותר?


אוצר מילים באנגלית

כמו כל מיומנות, כדי להשיג תוצאה מסויימת צריך לדעת איך להשיגה. בדיוק לשם כך כתבתי את הפוסט הזה, שיתן לכם חמש שיטות ללמידה אפקטיבית יותר של אוצר מילים באנגלית. למה בכלל להגדיל את אוצר המילים באנגלית, אתן שואלות? כי אלה רק כמה מההשלכות של אוצר מילים לא מספק:

  • קושי בהבנת הנקרא

  • קושי בהבנת דקדוק

  • העדר שטף בדיבור

  • בטחון עצמי ירוד

איף, באסה. בקיצור, מילים ואיך לומדים אותן וזוכרים אותן.


איך לא נשכח מילים שלמדנו?

קרה לכם שלמדתם רשימת מילים ואחרי תקופה שכחתם את רובן? הירגעו, זו תופעה נורמלית הקורית לכולנו. יכול להיות שעכשיו עולים לכם לראש האנשים האלה שקולטים מילים מהר וזוכרים אותן לנצח. בניגוד למה שבטח חשבתם, הם לא גאוני שפות. הם פשוט יודעים איך ללמוד שפות. אני הייתי כזו. בנוסף לאנגלית, למדתי איטלקית וסינית. ולא, אני לא גאונה, פשוט תמיד ידעתי איך ללמוד מילים חדשות. ואיך למדתי? מאז שאני זוכרת את עצמי עבדתי בצורה שיטתית.


למידת מילים באנגלית

אילו שיטות יעזרו לכם לזכור מילים לטווח רחוק?

במאמר זה אסקור 5 שיטות. חשוב לי לציין שלאנשים שונים עובדות שיטות שונות. אני רוצה שתבחרו את זו שהכי מתאימה לכם. אני מבטיחה לכם שאם תבחרו רק אחת שהכי נראית לכם, תשפרו פלאות את האנגלית שלכם.


1. שיטת האסוציאציות

הסיבה שקשה לנו לזכור מילים חדשות בשפה זרה היא שלמוח שלנו קשה לזכור תוכן ללא משמעות או הקשר. איך הצלחתי לזכור מילים אותן למדתי? אף פעם לא למדתי מילה בפני עצמה אלא עשיתי לי הקשר לזכרון אחר שכבר היה קיים במוח שלי.


דוגמה:

המילה near באנגלית פירושה ליד. היא מזכירה שם של ילד ששמו ניר. אדמיין בראש את ניר (אולי זה חבר, שכן, מישהו שהכרתי) ואשלב אותו עם המילה החדשה באנגלית. אני יכולה למשל לדמיין את ניר גר בבית לידי.

רצוי שתיזכרו בתמונה במשך היום. בנוסף, גם כמה פעמים במשך השבוע. הרעיון הוא שתחזרו על המילה שוב ושוב.


דוגמה נוספת:

המילה money באנגלית פירושה כסף. היא מזכירה איש שקוראים לו מני. אפשר לדמיין מישהו בשם מני עם מכונית מפוארת, ז"א יש לו הרבה כסף. גם כאן רצוי להיזכר בתמונה במשך היום וכמה פעמים במהלך השבוע.


דוגמה נוספת נוספת:

המילה ways באנגלית פירושה דרכים. לי באוטומט היא מזכירה את אפליקציית הניווט Waze. תחשבו על זה שהאפליקציה Waze עוסקת בדרכים. ואכן זהו תרגום המילה ways.


מילים באנגלית לפסיכומטרי

2. שיטת החזרה במרווחים

אחת השיטות המוכחות כיעילות לזכירה היא שיטת המרווחים. עפ"י שיטה זו, לאחר שאנחנו נחשפים למידע חדש נשכח אותו, אלא”כ נחזור עליו שוב.

בכל חזרה, עקומת הזכרון שלנו מתארכת אם נחזור על המילים או מתקצרת אם לא נבצע חזרה.

לאחר שביצענו מספיק חזרות העקומה נשארת יציבה לתמיד. לא נזדקק לעוד חזרות כדי לזכור את המידע.

על בסיס שיטה זו נרצה ללמוד מילים חדשות באנגלית.

והנה לכם שיטת הלימוד על פיה תלמדו מילים חדשות:

  1. למדו רשימת מילים - 10-12 מילים. שימרו את המילים במקום מסויים (פלאפון, מחשב, כרטיסיות נייר וכו).

  2. חזרו על הרשימה כל תקופה - לכל בנ"א יש את הזמן שלוקח לו לשכוח מילה. בהתאם לביצועים שלכם, נסו לאתר למשך כמה זמן אתם זוכרים מילה. חזרו על המילים בסוף זמן זה, בדיוק לפני שאתם מתחילים לשכוח. לדוגמה, אם גיליתם שאתם שוכחים את המילים אחרי שלושה ימים, חזרו על המילים כל שלושה ימים.

  3. חזרו על כל רשימות המילים שלכם ולא רק האחרונות.

  4. בשלב מסויים המילים יופנמו לזכרון שלכם ולא יישכחו. אם לאחר מספר חזרות אתם מבינים שאתם כבר לא שוכחים מילים מסויימות, הורידו אותן מהרשימה וחזרו רק על אלה שבהם אתם פחות שולטים.

בממוצע, נדרשות 4/5 חזרות עד להפנמת מילה.



3. למידת מילים הכרחיות

לפי מחקרים, ידיעת 250 מילים תעזור לכם להבין שיחה באנגלית. אם המטרה שלכם היא להבין שיחות באנגלית תוך 60 יום, למדו כל יומיים 9 מילים חדשות מהרשימה הזו. אל תשכחו לחזור על כל המילים הקודמות בכל למידה. זה אמנם לא יוביל אתכם לשטף באנגלית, אבל לאחר אותם 60 יום תרגישו שאתם מבינים אנגלית.


אגב, יתרון נוסף בלמידת מילים אלו הוא שרוב הסיכויים שתהיה לכם הזדמנות להיחשף אליהן שוב ממש בזמן הקרוב ותוך כדי הקשר. חזרה זו, ובמיוחד חזרה בהקשר, תגדיל את הסיכוי שתפנימו את המילים לטווח רחוק. הזדמנויות להיחשף לתכנים אלה לא חסרות - טלויזיה, שירים, משחקי מחשב ועוד. וודאו שאת התכנים האלה אתם צורכים באנגלית ואתם בתשומת לב בזמן שאתם נחשפים אליהם.


מילים באנגלית לבגרות

4. קריאה באנגלית

לכולנו ברור שקריאה באנגלית היא דרך מעולה לשפר אוצר מילים. השאלה היא איך ננצל את הקריאה בצורה מיטבית לשיפור אוצר המילים. כולנו מחפשים מידע כל הזמן. תחשבו על זה שאנחנו מחפשים מידע דרך קריאה. דוגמה לכך היא חיפוש מידע בגוגל. כמה פעמים ביום אתם מחפשים מידע כזה? למה שלא תעשו את זה באנגלית?

קריאה היא דרך מעולה לשיפור אוצר מילים משום שיש בה את המאפיינים שדיברנו עליהם קודם: *חזרה על מילים נפוצות *חזרה במרווחים *חזרה בהקשר. בנוסף, בקריאה יש את ההיבט של החיבור שלכם לתוכן, מה שמגדיל את סיכויי ההפנמה של המילים. להמחשה, תחשבו על אירוע משמעותי בחיים שלכם, נכון שאתם זוכרים כל פרט בו?

איך נמקסם לימוד מילים חדשות מקריאה באנגלית?

  • אל תתרגמו כאשר אתם נתקלים במילה לא מוכרת. אם תעצרו ושוב ושוב על מנת לתרגם מילים, הקריאה שלכם עלולה להפוך למייגעת. המלצתי היא לסמן בטקסט מילים שחוזרות על עצמן ולנסות להבינן מהקשר. רק אם לא הבנתם ובתנאי שהמילים חוזרות על עצמן בדקו במילון.

  • רצוי שתקראו תכנים בנושאים שונים.


5. למידת מילים בהקשר


בין שאתם תלמידים בהווה או בעבר, אתם בטח מכירים את התסכול שנוצר כשלומדים רשימות מילים ולאחר מכן תוהים איך הן לא נקלטות. מנסיוני, כשלומדים רשימת מילים זה רק עניין של זמן עד שהמילים תשכחנה. לעומת זאת, למידת מילה חדשה בהקשר עוזרת לנו להבין ולהפנים את משמעותה. תחשבו על פאזל: כאשר מפוזרים לנו חלקי פאזל על הרצפה, הסיכוי שנזכור אותם או נעשה בהם שימוש כלשהו בנפרד קטן, אך כאשר נתחיל לחבר כמה חלקים תהיה להם משמעות וכתוצאה מכך, המטרה של יצירת תמונה שלמה מהם היא מושגת.


ישנן דרכים רבות ללמוד מילה בהקשר. הדרך הכי פשוטה היא למידה שלהן בתוך משפטים. למידת מילים בתוך משפט עוזרת לנו להבין משמעות מילה במדוייק, בניגוד ללמידה מרשימה או ממילון, מהם קשה להבין זאת (כל כך הרבה פעמים תלמידים לא מבינים את משמעות המילה בצורה נכונה כתוצאה מלימוד ממילון).


וטיפ קטן: ככל שהלמידה שלכם תהיה אינטראקטיבית יותר, היא תהיה אפקטיבית יותר. לכן, רצוי שתערבו כמה שיותר חושים בלמידה - כשאתם לומדים מילים אל תסתפקו בלהתבונן במילה כתובה על הדף או על המסך, אלא הקפידו תמיד להגות את המילה ולכתוב אותה בעצמכם.


מילים באנגלית

 

זהו פוסט אורח של איילת צדוק, מנכ"לית אינגליש אונליין. כבר למעלה מחמש עשרה שנה שאיילת מסייעת לילדים ונוער ללמוד אנגלית בכיף. בצוות של איילת מורים מקצועיים הפועלים מתוך גישה של חיבור לעולמו של התלמיד, הנעתו ויחס אישי. הלימוד מתבצע במסגרת שיעור פרטי, זוגי או קבוצה מצומצמת בליווי קורסי אונליין נקודתיים. המורים של אינגליש אונליין עובדים במערכת החינוך ומכירים לעומק את דרישותיה מהתלמידים.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page