top of page

!וולקאם

חיבור האפליקיישן (application essay): איך לכתוב נכון?

עודכן: 12 בפבר׳

זהו פוסט אורח מאת ליאב אופנהיים-הרצמן, אשפית תוכן ומומחית קבלה לאוניברסיטה שיש לה הרבה מה להגיד :-)


application essay

300-650 מילים שעשויות להכריע את גורלכם. או לפחות, כך כדאי שתיגשו למשימה של כתיבת החיבור להגשת מועמדות לקולג'. בדרך כלל נושא החיבור הוא וריאציה על "ספרו לנו מי אתם" המוגשת ב'עטיפות' שונות - "ספרו על חוויה שהשפיעה עליכם", "ספרו על רגע שבו הפגנתם אומץ / מנהיגות / יוזמה", "ספרו על התמודדות עם קושי", "ספרו על נושא שמרתק אתכם".


הקוראים, חברי ועדת הקבלה, יבקשו להבין מהחיבור שלכם מי האדם שמאחורי הנתונים ומה תכונותיו, לבדוק האם אתם מתאימים לסינון שהם עורכים למועמדים למוסד האקדמי, ולוודא שאתם מאורגנים באופן הכתיבה וההתנסחות. יש פרט אחד שהם לא בודקים, לפחות לא באופן מודע, והוא גם הפרט שמרבית הכותבים מזניחים, לצערי, אפילו שהוא אולי החשוב מכל – האם אתם כותבים מספיק מעניינים, בכדי שהחיבור לא יעבור תוך דקה או שתיים לערימת ה'קראנו-ופסלנו'. הקורא מטעם הועדה עובר על כמה מאות טפסים שכאלה בשעות ספורות, ורובם משעממים. מאד משעממים. לכן הוא קורא מעט מכל חיבור לפני שהוא עובר הלאה.



הטיפ הכי חשוב לכתיבת החיבור לקולג' הוא לבחור היטב את החוויה עליה תבחרו לספר. אתם רוצים להראות כיצד התגברתם על הקושי, הפגנתם אומץ, או פעלתם באופן שירשים אחרים. חישבו על המשימה הזו בתור בחירה בחווייה אחת שהייתם מספרים בדייט ראשון כשאתם מנסים להלהיב את הצד השני. הדבר שהייתם מעוניינים לחשוף על עצמכם בכדי שהוא יעריך אתכם. חשוב שתזכרו גם שהרבה מאד סיפורים אישיים לא ניתנים לבדיקה. אם הסיפור משרת אתכם, אפשר וכדאי לעגל פינות שיוציאו אתכם יותר אמיצים, החלטיים, או מרשימים. רק לזכור בבקשה להתרחק מסיפורים מופרכים שאפשר לבדוק בנקל: אל תכתבו שקיבלתם מדליה מהנשיא אם זה לא קרה באמת, ואל תמציאו סיפור על כך שהתגברתם על מחלה קשה.


חיבור קבלה לאוניברסיטה

אז יש לכם כבר רעיון, ואתם ניגשים למלאכת הכתיבה של התוכן. אל תתחילו 'פשוט לכתוב'. לפני הכל, הקדישו לפחות 10 דקות לכתיבה בנקודות של המסרים שהייתם רוצים להעביר. חישבו איך לסדר אותם לפסקאות, מה שייך למה ומה לגמרי לא קשור לשאלה או לחוויה וצריך למחוק כלאחר כבוד. זה לוקח זמן, ולחלקנו מרגיש לפעמים קצת מיותר, ואז, כשתנסו לכתוב תוך דילוג על השלב הזה, תגלו שבדרך נסחפתם בכתיבה לעניין אחר לגמרי שכלל לא נשאלתם לגביו.


הטיפ השלישי והחשוב הוא שהפתיחה של הסיפור חייבת 'לתפוס' את הקורא. ב 2-3 המשפטים הראשונים עליכם לקבל את מלוא תשומת הלב של הקורא. לכן, המשפטים הראשונים צריכים להיות מעניינים, מצחיקים וכתובים היטב. חיבור שיחל במילים MY NAME IS , I AM XX YEARS OLD, או I LIVE IN … – לגמרי לא בכיוון. הקורא עבר על כמה עשרות כאלה ממש ברבע השעה האחרונה, וכרגע סיפקתם לו עוד כדור שינה משובח. כתיבת החיבור באופן מעניין וייחודי חשובה עוד יותר אם הציונים שלכם אינם מזהירים, כי זו ההזדמנות שלכם לבלוט לטובה. חשוב לזכור זאת היטב בעת הכתיבה. כדאי להתחיל את החיבור במשפט מפתיע או בלתי צפוי, שרק אח"כ יכניס לקונטקסט. בהתייחס לנושא התמודדות עם קושי, לי, לדוגמה, היה פחד במה גדול בביה"ס. במקום להתחיל את החיבור במשפט הבנאלי


I had severe stage fright growing up

הנה דוגמה מעניינת יותר –


Oh my god! They are all there, staring at me! I still remember how it felt standing on the stage, taken over by shaky hands, and sweaty palms, turning my first performance at a school play to a fiasco. Growing up, I was forever anxious about stage appearances at school, to the level of forfeiting a key roll at my junior high school graduation play…


אז יש פתיחה מוחצת, וחלוקה לנושאים, שאיפשרה לכם לכתוב שלוש-ארבע פסקאות מלאות תוכן ומעניינות. סיימתם לכתוב? זה הזמן לבדיקות. כדאי לקרוא את הטקסט לפחות פעמיים, לתקן שגיאות כתיב, לבדוק חלוקה לפסקאות ולוודא שעמדתם במכסת המילים. ואז – בבקשה להניח את החיבור לנפשו, ולחזור ולעיין בו לאחר יומיים שלושה, ולחוש האם הוא עדיין מעניין ומלהיב כפי שחשבתם. זה גם הזמן לתת אותו לעוד שניים-שלושה חברים לפחות, לבקש מהם להעיר הערות ולשאול האם הוא עניין גם אותם. זה רק חיבור, אבל כותבי חיבורים טובים יודעים שזו בהחלט ההזדמנות הגדולה לכרטיס הכניסה לקולג' שהוא הבחירה הראשונה שלכם. וזה תלוי רק בכם.


בהצלחה!


עובדים על אפליקיישן (הגשת מועמדות) למשרה תחרותית / לימודים ומלגות בארץ או בחו"ל? מוזמנים לפנות אלינו. אנחנו נותנים שירותי ייעוץ בכל סוגי ושלבי האפליקיישן, מכתיבת קו"ח לעזרה בחיבורים, מכתב נלווה והכנה לראיון. המומחיות שלנו לענייני מלגות ואפליקיישנס תעזור לכם לשדרג את האפליקיישן שלכם בתהליך מעצים, יעיל ואיכותי.

 


ליאב אופנהיים-הרצמן היא מוסמכת MBA מאוניברסיטת ת"א, מדריכת GMAT ו SAT ותיקה ותותחית, מנהלת פיתוח עסקי בתחום הקולנוע ומנחת קבוצות סטודנטים בתכנית לייעוץ אסטרטגי באוניברסיטת ת"א. למרות זאת היא מוצאת את הזמן להיות אמא לשניים וחובבת שפות, תיאטרון ואת תזמורת המהפכה.

!וולקאם

bottom of page