top of page

!וולקאם

כן, הציון ב GMAT זה דבר מוזר

עודכן: 13 באוג׳ 2019

הרבה תלמידי GMAT פונים אליי ושואלים אותי ״אבי, איך נקבע הציון ב GMAT (כפרה)?״ לכל אותם תלמידים אלה ולטובת כל מי שפניו לתואר MBA יוקרתי יותר או פחות אני מקדיש את הפוסט הזה.


אז בואו נתחיל ממשחק קטן. הביטו וראו את שני צילומי המסך למטה, שניהם סיכומים של תשובות נכונות ולא-נכונות בפרק הכמותי של מבחן GMAT של שני נבחנים שונים, ונסו לנחש את הציון שקיבל כל אחד מהם. למי שלא יודע, ציון GMAT כמותי נע בין 1 ו 51 בקפיצות של נקודה. הפרק הכמותי של מבחן GMAT בפורמט הנוכחי כולל 31 שאלות, אך הדוגמאות - התקפות עדיין - הן מהמבחן בפורמט הקודם שלו, בו היו בפרק הכמותי 37 שאלות. שימו לב שהנבחנת הראשונה ענתה נכון על 30 שאלות ושגתה ב 7 בלבד (81% תשובות נכונות), בעוד שהנבחן השני ביאס וענה נכון על 16 שאלות בלבד (12 טעויות, 43% תשובות נכונות).

צילום מסך 1 - נבחנת ראשונה:


צילום מסך 2 - נבחן שני:



מי שלא יודע איך עובד האלגוריתם האדפטיבי של מבחן GMAT עשוי לחשוב בטעות שהיחס בין אחוזי התשובות הנכונות של שני הנבחנים יוביל ליחס דומה (של בערך פי 2) בציון ולבכי מר של הנבחן השני. אז זהו, שלא. אמנם, שלא במפתיע, הנבחנת הראשונה קיבלה את הציון המקסימלי 51 (אחוזון 97), אבל הנבחן השני קיבל את 44 (אחוזון 54).


אז מה הסיפור? הסיפור הוא שמספר התשובות הנכונות (ומספר הטעויות) אינו הגורם החשוב ביותר הקובע את ציון מבחן GMAT שלכם. הגורם המרכזי הוא על אילו שאלות עניתם נכון ובאילו טעיתם.

כמו ש(אולי) אתם יודעים, שמו המלא של GMAT הוא GMAT CAT, כלומר Computer Adaptive Test, כלומר מבחן אדפטיבי (מותאם). בניגוד למבחנים סטנדרטים כמו הפסיכומטרי או מבחני בית ספר ואוניברסיטה, כל נבחן/ת ב GMAT, אפילו באותו יום ובאותה שעה, מקבלים הרכב שאלות שונה לחלוטין הנקבע לפי היכולת שהם מפגינים בזמן המבחן. בגדול, אם התחלתם חזק, תתחילו לקבל שאלות קשות יותר לצערכם, אך לשמחתכם ההערכה של האלגוריתם אתכם תעלה וכך גם הציון המשוער שלכם (ב GMAT המחשב מבצע הערכת ציון מחודשת עם כל תשובה נוספת שאתם נותנים). לעומת זאת, מי שפישל בהתחלה יתחיל לקבל שאלות קלות יותר, המתאימות לגוזלים רכים בעלי נוצות צהבהבות.


דבר אחד שנובע מהנ״ל הוא שכל שאלה ב GMAT משפיעה על הציון הכללי שלכם פחות מהשאלה שקדמה לה. תחשבו על זה ככה: אם עניתם נכון על השאלה הראשונה, מבחינת המחשב יש לכם מאה אחוז תשובות נכונות ולכן הערכתו אתכם תרקיע שחקים. זה כמו לעשות רושם ראשוני טוב בראיון עבודה. כמובן שאם עניתם נכון על 27 מתוך 28 השאלות הראשונות, כמו הנבחנת הראשונה בדוגמה, המחשב שלכם יהיה קרוב לעלפון. אפילו השגיאה שלה בשאלה 13 לא שינתה את דעתו של המחשב במילימטר. בנוסף, שש משבע הטעויות שלה בפרק כולו הגיעו בסוף הפרק, מקום שבו האלגוריתם כבר די סגור על עצמו לגביכם. כמובן שלאחר הביצועים המטורפים שקדמו לטעויות האלה ניתן להניח שכל הטעויות בסוף היו בשאלות קשות מאוד, והאלגוריתם לא מעניש קשות את מי שטועה בשאלות קשות.


הנבחן השני דווקא התחיל לא רע עם חמש משש תשובות ראשונות נכונות. הוא אמנם די פישל בהמשך, אבל הצליח לפזר את הטעויות ככה שהאלגוריתם לא זרק אותו לגמרי לקרשים. מסקנה: אפשר לטעות בלא מעט שאלות ועדיין לקבל ציון סביר פלוס ב GMAT, כל עוד לא טעיתם בשאלות קלות, כי אז המחשב ואתם כבר לא. מסקנה נוספת: לא רק ש GMAT זה מבחן עם שאלות נכלוליות, הוא גם מבחן אדפטיבי המבוסס על אלגוריתם מחוכם שלא שווה להתעסק איתו בלי לדעת מה אתם עושים.

שאלות? מלאו פרטים באתר או שלחו לי ווטסאפ עכשיו!

* הפוסט מבוסס על הפוסט הזה.

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page