top of page

!וולקאם

מבחן SAT: מבנה, ציונים, שאלות וכל מה שרצית לדעת

עודכן: 6 ביוני 2019


* הפוסט הזה נכתב על מבחן SAT בפורמט הישן, שהובא למנוחות בינואר 2016. עכשיו ה SAT החדש כאן, לצערנו או שמא לשמחתנו. כדי לקרוא עליו, עברו לכאן. *

 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.

 

התחלתם בתהליך הקבלה לקולג' או לאוניברסיטה בארה"ב? נהדר! וגם, כנראה שאתם צריכים לעבור מבחן SAT.


תכלס אין לכם יותר מדי זמן להשקיע בהכנה למבחן הזה, והוא גם די תקוע באמצע תהליך האפליקיישן שלכם. המטרה שלי היא לעזור לכם לעבור את המבחן הזה בהצלחה, במינימום זמן וכסף.

אני עובד בפורמט של שיעורים פרטיים ולא בקבוצות, כדי שאוכל להגיע לכל אחד ואחת מכם, להכיר אתכם כמו שצריך, על נקודות החוזק והחולשה שלכם, ולעזור לכם להשתפר כך שתוכלו להוציא מעצמכם את המקסימום. לפעמים תגלו שהמקסימום הזה הוא יותר גבוה ממה שאי פעם דמיינתם.


ההכנה שנעשה למבחן SAT מותאמת לכל תלמידה ותלמיד לחלוטין: מהכנה ארוכה מהבסיס למי שרמתו ההתחלתית נמוכה ו/או שיש לו הרבה זמן ללמוד, ועד הכנה קצרה ואינטנסיבית (אפילו ברמה של שניים-שלושה שיעורים) למי שרמת האנגלית שלו טובה ו/או שאין לו הרבה זמן עד המבחן. בכל מקרה, השיעורים שלי יכינו אתכם מאל"ף ועד ת"ו למבחן SAT, בלי שטויות. כל תלמיד שלי מקבל ערכת הכנה הכוללת גם חומרי לימוד מהטובים ביותר וגם מאגר סימולציות המדמות במדויק את המבחן האמיתי, ומאפשרות לי להבין מה אתם עושים טוב יותר וטוב פחות, וכך לעזור לכם להשתפר.

מבחן ה SAT (או בשמו המלא SAT Reasoning Test) הוא מבחן סטנדרטי המהווה את אחד מהקריטריונים לקבלה לאוניברסיטאות ולקולג'ים בארה"ב. המבחן בפורמט החדש שלו, אשר נכנס לתוקף ב 2005, אורך שלוש שעות וארבעים וחמש דקות. סקאלת הציונים היא 600 – 2400, כאשר הציון הכללי מתקבל משילוב שלוש סקאלות של 200 – 800 (בקפיצות של עשר נקודות) עבור כל אחד משלושת חלקי המבחן – כמותי, קריאה ביקורתית וכתיבה. כל אחד משלושת החלקים הנ"ל מורכב משלושה פרקים. בתוספת פרק פיילוט, כולל המבחן עשרה פרקים.

מבחן SAT זה לא פסיכומטרי, למרות שיש לשני המבחנים האלה נקודות דמיון. מעבר לעובדה ש SAT כתוב כולו באנגלית, יש בו חלקים שאין בפסיכומטרי, בעיקר בכל הנוגע לתחביר באנגלית ולרמת קטעי הקריאה.


על המבחן

כאמור, מבחן SAT מורכב מעשרה פרקים, מתוכם תשעה פרקי ״אמת״ ופרק אחד ״פיילוט״. תשעת פרקי האמת נחלקים שווה בשווה (שלושה פרקים) לשלושת תתי המבחנים של SAT: מתמטיקה, קריאה וכתיבה (Math, Reading, Writing).

על המבחן – א. קריאה ביקורתית

חלק זה מורכב משלושה פרקים – שניים שאורכם 25 דקות ואחד שאורך 20 דקות. סוגי השאלות: השלמת משפטים והבנת הנקרא. פרק של קריאה ביקורתית מתחיל בדרך כלל בחמש עד שמונה שאלות השלמת משפטים. שאר השאלות בפרק הן שאלות הבנת הנקרא.

על המבחן – ב. מתמטיקה

החלק הכמותי כולל אף הוא שלושה פרקים, גם כאן לשניים מהם מוקצבות 25 דקות ולאחד 20 דקות. אחד מפרקי ה 25 דקות כולל 20 שאלות רבות ברירה. הפרק השני שאורכו 25 דקות כולל 8 שאלות רבות ברירה ו 10 שאלות פתוחות, אשר את התשובות להן יש למלא בטבלה. הפרק שאורך 20 דקות כולל 16 שאלות רבות ברירה.

על המבחן – ג. כתיבה

חלק זה כולל שאלות רבות ברירה וכתיבה של חיבור קצר. ציון החיבור מהווה כ 30 אחוזים מציון חלק הכתיבה. השאלות רבות הברירה בחלק הכתיבה כוללות שאלות מסוגים שונים – תיקון משפטים, שיפור משפטים ושיפור פסקאות. לכתיבת החיבור מוקצבות 25 דקות. זהו הפרק שפותח את המבחן. נושאי הכתיבה הם כלליים, לדוגמה – "חווה דעתך על ערכה של העבודה בחייו של אדם", או "האם שינויים טכנולוגיים טומנים בחובם גם השלכות שליליות לאלה הנהנים מהם?"


SAT – מבחן במתמטיקה ואנגלית, אבל גם מבחן בהיגיון

כמו שתגלו במהרה בשיעורים איתי, מבחן SAT אינו באמת מבחן במתמטיקה ואינו באמת מבחן באנגלית. מה שהוא באמת זה מבחן בהגיון. יודעים כמה זה 5.78 בריבוע, בלי מחשבון? גם אנחנו לא. אבל אנחנו יודעים שזה כמעט 36, כי זה כמעט 6 בריבוע. בלמידה עם מורה פרטי ל SAT תגלו שהגיון הוא שפה, בדיוק כמו אנגלית וכמו מתמטיקה. שיש לו כללים שניתן ללמוד ולהטמיע, כללים שהופכים את ההתמודדות עם השאלות הלכאורה-נוראיות למשחק בפאזל. אנחנו מקווים שאתם אוהבים פאזלים. למרות שזה מבאס כשהחתיכה האחרונה הולכת לאיבוד.

עם זאת, ברור לנו שלא ניתן להצליח במבחן SAT בלי להכיר את הבסיס של שתי השפות האחרות שהוא מדבר בהן מלבד שפת ההגיון – ואנחנו מתכוונים למתמטיקה ולאנגלית. רגע, אמרנו מתמטיקה? התכוונו ליסודות החשבון, האלגברה והגיאומטריה. נו, מה שלומדים מכיתה א ועד סוף החטיבה. זו הרמה המתמטית פרופר של המבחן. אבל אז נכנס ההגיון, ועושה מטעמים. כנ"ל בחלק המילולי – הוא מבוסס על אוצר מילים שאין להרבה אנשים וידע בחוקי התחביר הבסיסיים באנגלית, וכמובן שנלמד את אותם מילים וכללים היטב, בדיוק כמו שנזכיר לכם איך מחברים מספרים שלמים ושברים, איך עושים פעולות בין חזקות, איך מטפלים במשוואות ובאי-שיוויונות, איך מחשבים צלע במשולש ישר זווית ושווה שוקיים (או בשמו הלועזי Right Isosceles Triangle). ועוד ועוד. כמובן שגם נעבור אתכם על המילון הכמותי-עברי שבו המונחים המתמטיים באנגלית ותרגומם לעברית, כי האדם מן השורה לא יודע איך אומרים באנגלית יתר של משולש ישר זווית (התשובה במהופך: hypotenuse).

אבל בנקודה הזו חשוב לחזור ולציין שבראש ובראשונה, מבחן SAT הוא מבחן בהגיון. הרי את בתי הספר בחו"ל לא באמת מעניין אם אתם יודעים כמה זה חצי ועוד שליש. הרבה יותר מעניין אותם אם יש לכם כישורים יסודיים של סטודנטים לעתיד – ראייה של התמונה הגדולה שמאחורי הפרטים, הסקת מסקנות נכונות תחת לחץ, הפרדה של עיקר מטפל ועוד ועוד. במהלך השיעורים שלנו נאתגר את הקופסה שלכם ללא הרף. רק ככה אפשר להצטיין במבחן SAT.


ציונים ואחוזונים

במבחן SAT כל תשובה נכונה מזכה אותך בנקודה, וכל טעות מפחיתה לך רבע נקודה. אין ניקוד או הפחתת ניקוד על שאלה שעליה לא ענית. לאחר סיכום הנקודות, משתמשים כותבי הבחינה בטבלאות המרה, אשר בעזרתן מעבירים את ציוני הגלם שקיבלת לציוני תקן, הנעים בין 200 ל 800 לכל אחד משלושת תתי המבחנים של מבחן SAT. הציונים הממוצעים בעולם בחלקי הכתיבה, המתמטיקה והקריאה הם 493, 515 ו 501 בהתאמה, והציון הכללי הממוצע הוא כ 1500. ציון כללי של 1900 (מתוך 2400) שם אתכם באחוזון ה 88, דהיינו 88 אחוזים מהנבחנים מקבלים ציון נמוך מ 1900. ציון כללי של 2100 נמצא באחוזון ה 97, כלומר 97 אחוזים מהנבחנים מקבלים פחות מ 2100, ורק שלושה אחוזים מקבלים 2100 ומעלה.


 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page