top of page

!וולקאם

מבחן SAT או ACT - מה עדיף?

עודכן: 6 ביוני 2019



אם הגעתם לכאן אתם בוודאי בשלבים הראשונים בתהליך הקבלה לקולג׳ בארה״ב ותהיתם איזה מבחן עדיף לכם: SAT או ACT. ובכן, עבור תלמידים לא אמריקאים, עד לפני כעשר שנים זו לא היתה בכלל שאלה, משום שבעוד ש SAT הוא מבחן ותיק גם מחוץ לארה״ב, ACT הפך לבינלאומי רק במהלך העשור האחרון. בנוסף, בעבר היתה חלוקה די ברורה באשר לשני המבחנים האלה בין הקולג׳ים השונים: קולג׳ים במערב התיכון העדיפו ACT, בעוד שבחופים המזרחי והמערבי של אמריקה העדיפו SAT. משום שסטודנטים רבים החלו להעדיף להבחן ב ACT, מרבית הקולג׳ים בארה״ב מקבלים כיום את תוצאות שני המבחנים. אז מה עדיף - ACT או SAT? תחילה, קצת רקע על כל אחד מהמבחנים היריבים האלה.


 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.


 



מבחן ACT

מבחן ACT התקיים לראשונה בנובמבר 1959, כמתחרה למבחן SAT. במקור כלל ACT ארבעה תתי-מבחנים: אנגלית, מתמטיקה, מדעי החברה ומדעי הטבע. בשנת 1989 הוחלף המבחן במדעי החברה במבחן הקריאה (Reading Test) ואילו המבחן במדעי הטבע שינה את שמו למבחן הגיון מדעי (Science Reasoning Test), כאשר הדגש בו עבר להיות על כישורי פתרון בעיות באופן כללי ופחות על ידע במדעים. בשנת 2005 נוסף למבחן ACT חלק רשות של כתיבת חיבור, כדי לשקף שינוי דומה במבחן SAT. השנה אמור להתחיל בארה״ב פיילוט של מבחן ACT ממוחשב. מחוץ לארה״ב המבחן ימשיך להתקיים בפורמט נייר ועפרון, כלומר במתכונת הנוכחית. מספר הנבחנים ב ACT גדל בהדרגה ובשנת 2011 היה לראשונה מספר הנבחנים ב ACT גדול יותר ממספר הנבחנים ב SAT. ארבעת המבחנים הכלולים במבחן ACT זוכים לציון בטווח של 1 - 36, ולציון כללי שהינו ממוצע של ארבעת הציונים הללו (ולכן הוא גם בטווח של 1 - 36).


מבחן SAT

מבחן SAT התקיים לראשונה בשנת 1926, על אף שמאז שם המבחן והפורמט שלו השתנו מספר פעמים. הגוף האחראי על מבחן SAT נקרא College Board, ואילו החברה שכותבת את המבחן ואחראית על העברתו ובדיקתו נקרא ETS. הפורמט הנוכחי של המבחן הוצג לראשונה בשנת 2005. אורך המבחן כיום שלוש שעות וארבעים וחמש דקות, ועלותו לתלמידים זרים 94.5 דולר. הציון הכללי במבחן SAT הוא בטווח של 600 - 2400, ומהווה סיכום של הציונים בשלושת תתי המבחנים של SAT: מתמטיקה, קריאה וכתיבה. במרץ 2016 ישתנה שוב הפורמט של מבחן SAT, והציון הכללי בו יחזור להיות בטווח של עד 1600, כפי שהיה לפני השינוי הקודם (של שנת 2005). משימת החיבור תהפוך להיות משימת רשות (כמו ב ACT). האורך הכולל של המבחן יהיה 3 שעות פלוס 50 דקות למי שיבחר לכתוב חיבור.



אז איזה מבחן עדיף?

הפופולריות הגואה של מבחן ACT היא בהחלט יתרון שיש למבחן זה על פני SAT. רבים רואים במבחן ACT מבחן המבוסס יותר על תוכן אמיתי, לעומת ה SAT, אשר בוחן יכולות תיאורטיות יותר של פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית. למעשה, הפורמט החדש של SAT הוא חיקוי (שאפילו לא מוסווה טוב) של הפורמט הנוכחי של מבחן SAT. הנה מקצת מההבדלים בין המבחנים (אני מתייחס לפורמט הנוכחי של SAT, ולא לחדש, שכאמור יכנס לתוקף רק במרץ 2016):

  • מבחן ACT כולל חלק של הגיון מדעי, שאין דומה לו במבחן SAT.

  • מבחן המתמטיקה של ACT כולל מספר מצומצם של שאלות בטריגונומטריה בסיסית.

  • מבחן SAT נשען על אוצר מילים הרבה יותר מאשר ACT.

  • במבחן SAT יש גם שאלות שאינן רבות ברירה (אמריקאיות), כלומר, שאלות פתוחות.

  • במבחן SAT מורידים ניקוד על טעויות ואילו ב ACT לא (גם SAT יפסיק להוריד ניקוד עם שינוי הפורמט העתידי שלו).

  • האנגלית של SAT מבוססת הרבה יותר על רמת המשפט הבודד, ואילו זו של ACT מבוססת יותר על רמת הטקסט (לרוב זה יתרון של ACT, כי טקסט נותן רמת הקשר שאין במשפט בודד).


השורה התחתונה

תכלס, מבחן SAT עומד להשתנות בצורה ניכרת, שתהפוך אותו במידה רבה לדומה למבחן ACT. עם זאת, טבעם של שינויים והשלכותיהם על הנבחנים להתברר רק כעבור זמן מה. לפיכך, המלצתי למי ששוקל להבחן ב ACT או ב SAT היא להבחן (אם זו אפשרות קיימת בכלל מבחינת מוסדות הלימוד אליהם מכוונים) ב ACT.


 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.

0 תגובות

!וולקאם

bottom of page