top of page

!וולקאם

פסיכומטרי או SAT: מה יותר קשה?

עודכן: 8 באפר׳

תלמידים רבים שואלים אותי ״אבי, פסיכומטרי לעומת SAT: מה יותר קשה?״ ״SAT ופסיכומטרי - איזה מבחן קל יותר?״ ״האוניברסיטאות בארץ מקבלות ציון SAT כתחליף לפסיכומטרי?״ ״איך מתבצעת ההמרה מציון SAT לציון פסיכומטרי?״ וגם ״למה השמיים כחולים


בפוסט הזה אנסה לענות על השאלות הנ״ל, למעט האחרונה. ותחילה, חתול עף.



 

הידעת? אני מכין ל SAT באמצעות קורס SAT יחודי שקורה כולו אונליין, מהמחשב אצלך בבית. הקורס למועד הקרוב נפתח ממש עוד מעט, אז הקדימו להרשם. רוצה לדעת עוד? צרו איתי קשר עכשיו בהודעה כאן למטה או בווטסאפ.

 

מטרת המבחן

לשני המבחנים, SAT ופסיכומטרי, מטרה דומה: להעריך את סיכויי הנבחנים לסיים בהצלחה תואר ראשון. למעשה, הפסיכומטרי נוצר (בשנת 1981) על בסיס מבחן SAT, שקיים במתכונות שונות מאז שנות החמישים של המאה הקודמת. שני המבחנים בודקים כישורים מילוליים וכמותיים, מאפייני חשיבה, סדר ועבודה יעילה. בשניהם יש יתרון גדול למי שפיתח את היכולות האלה לאורך החיים דרך קריאה מרובה, חשיבה ביקורתית ועניין בפתרון בעיות.



פסיכומטרי או SAT: מבנה המבחן

שני המבחנים עברו מספר שינויים בפורמט שלהם לאורך שנות חייהם. השינוי האחרון במבחן הפסיכומטרי ארע ב 2012, ואילו השינוי האחרון במבחן SAT ארע ב 2023.


זה נהדר להצליח במבחן SAT עם אבי

הפסיכומטרי במתכונתו הנוכחית הוא מבחן נייר ועיפרון המתחיל במשימת כתיבת חיבור (30 דקות) ואחריה שמונה פרקים של שאלות רבות-ברירה, 20 דקות לפרק (160 דקות, או שעתיים וארבעים), כלומר נטו שלוש שעות ועשר דקות בסך הכל. סדר הפרקים משתנה ממבחן למבחן, אך המבחן תמיד כולל שני פרקים מכל אחד משלושת התחומים חשיבה כמותית, חשיבה מילולית ו(חשיבה ב)אנגלית ועד שני פרקים נסיוניים (פיילוט) משני סוגים שונים.

מבחן SAT במתכונתו הנוכחית הוא מבחן ממוחשב-אדפטיבי, הכולל ארבעה פרקים של שאלות שרובן רבות-ברירה ומיעוטן פתוחות (פתוחות יש רק בפרקי המתמטיקה). בניגוד לפסיכומטרי, סדר הפרקים קבוע: שני הפרקים הראשונים הם פרקי האנגלית, שאורכם המשותף 64 דקות, והשניים האחרונים הם פרקי החשיבה הכמותית, שאורכם המשותף 70 דקות, כלומר זמן נטו של שעתיים ו 14 דקות בסך הכל. בשונה מפסיכומטרי, מבחן SAT בפורמט החדש אינו כולל משימת כתיבת חיבור.




פסיכומטרי לעומת SAT: תחומים ופרקים

השאלות בפרקי החשיבה הכמותית ב SAT מכסות נושאים דומים לאלה של הפסיכומטרי, עם מספר תוספות (כגון פונקציות טריגונומטריות בסיסיות). השוני המרכזי הוא ש SAT בפורמט הנוכחי הולך יותר לכיוון של מתמטיקה פרופר מאשר למה שמכונה ״חשיבה כמותית״. הפסיכומטרי, כבעבר, עדיין נשען על חשיבה כמותית במובן הרחב יותר ופחות על טכניקה מתמטית.

פרקי האנגלית של הפסיכומטרי נועדו לבדוק את רמת הבנת הנקרא ואוצר המילים של נבחנים ישראלים, כלומר שאנגלית אינה שפת האם שלהם. משום כך, פרקי האנגלית בפסיכומטרי קלים משמעותית מפרקי האנגלית של SAT. נוסף על כך, פרקי האנגלית ב SAT בודקים גם שליטה בכללים התחביר הבסיסיים באנגלית, דבר שאין מקביל לו בפסיכומטרי. בכל מקרה, כדי להצליח בפרקי האנגלית בשני המבחנים יש להגדיל את אוצר המילים באנגלית באופן משמעותי ולקרוא אנגלית כמה שיותר.


כמובן שבמבחן SAT אין פרקי חשיבה מילולית בעברית, אם כי הבטים מסויימים של פרקי החשיבה המילולית של הפסיכומטרי באים לידי ביטוי גם בפרקי האנגלית של SAT.



מה יותר קל? פסיכומטרי או SAT? ציונים

ציון הפסיכומטרי נע בטווח של 200 - 800, כאשר בכל אחד משלושת התחומים, חשיבה כמותית, חשיבה מילולית ואנגלית, תקבלו ציון הנע בטווח של 50 - 150. ניתן לראות שהציון הכללי אינו סיכום פשוט של הציונים בשלושת התחומים, כי החיים לא קלים, מה יש לומר. בכל מקרה, תחומי החשיבה הכמותית והחשיבה המילולית מהווים 40% כל אחד מהציון הכללי ותחום האנגלית מהווה 20% מהציון הכללי. בתוך 40 האחוזים של פרקי החשיבה המילולית, ציון משימת הכתיבה תופס 10% ואילו שני פרקי החשיבה המילולית תופסים 30%.

ציון SAT בפורמט החדש נע בטווח של 400 - 1600, שאולי מזכיר לכם את הסקאלה של ציוני הפסיכומטרי אבל מוכפלת בשתיים. זאת משום שב SAT כל אחד משני תחומי המבחן, אנגלית ומתמטיקה, מקבלים ציון בטווח של 200 - 800 והציון הכללי הוא סיכום של שני הציונים הללו. כך למשל, אם תקבלו 600 באנגלית ו 650 במתמטיקה, הציון הסופי שלכם יהיה 1250.

בשני המבחנים הציון הסופי שתקבלו הוא יחסי, כלומר מעבר לחישוב ציון בסיסי על סמך מספר התשובות הנכונות שלכם יתבצע תיקנון (סטנדרטיזציה) על ידי השוואת ממוצע הציונים של כלל נבחני המועד בו נבחנתם לממוצע הציונים של מאגר גדול של נבחני עבר, וזאת על מנת לנטרל את הקושי היחסי של מועד מסוים.



המרת ציון SAT לציון פסיכומטרי

האוניברסיטאות בארץ מאפשרות להתקבל ללימודים ברוב הפקולטות על סמך ציון מבחן SAT כתחליף לפסיכומטרי. עם זאת, הן מתעקשות מאוד לשמור לעצמן את נוסחת ההמרה שבה הן משתמשות כדי להמיר את ציון SAT לציון פסיכומטרי. מנסיון של תלמידים שעשו את ההמרה הזו, ההמרה כרוכה בקנס קטן (אך פוטנציאלית משמעותי) של 20 - 30 נקודות. כך לדוגמה, ציון SAT של 1250 הוא מקביל (אחרי חילוק בשתיים)


מועדי מבחן SAT ופסיכומטרי והרשמה למבחנים

בעוד שהמבחן הפסיכומטרי מתקיים בארץ ארבע פעמים בשנה, מבחן SAT מתקיים שבע פעמים. בשני המבחנים ניתן להירשם לפי הצורך בכל מועד ללא הגבלה. הפסיכומטרי מתקיים בחודשים אפריל, יולי, ספטמבר ודצמבר. מבחן SAT מתקיים בחודשים מרץ, מאי, יוני, אוגוסט, אוקטובר, נובמבר ודצמבר. ההרשמה לשני המבחנים מתבצעת באינטרנט. יש הטוענים שאם מחפשים בגוגל הרשמה לפסיכומטרי או SAT registration מגיעים ישר לדף ההרשמה.



סיכום

אם אתם חושבים על אפשרות ללמוד בקולג׳ בארה״ב, מבחן SAT קורא לכם. גם אם אתם מתכננים ללמוד באוניברסיטה בארץ ויותר קל לכם עם אנגלית מאשר עם עברית, יתכן שיתאים לכם יותר SAT. מוזמנים להתייעץ איתי לגבי השאלה מה יותר קשה ובכלל, אז השאירו לי פרטים כאן באתר ונדבר.

0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page