top of page

!וולקאם

חלק הדיבור במבחן IELTS: עשה ואל תעשה

עודכן: 12 ביולי 2018

לדבר באנגלית! במבחן!! מול בוחנ/ת דובר/ת אנגלית!!! איזה לחץ אמא׳לה. אין פלא שהמון אנשים מתקשרים אליי או שולחים לי ווצאפ ואומרים לי ״אבי, עשיתי IELTS כבר (מספר פעמים כלשהו השווה ל או גדול מאחד) וקיבלתי ציונים בסדר בשמיעה ובקריאה, אבל הדיבור (ולפעמים גם הכתיבה) לא מספיק לי. מה לעשות?!״ ובכן חברים, בתור התחלה כדאי לקרוא את עשרת הדברות של הדברים שכדאי לעשות במבחן הדיבור של IELTS וגם את עשרת הלא-לעשותים. ונתחיל בלאווים.


דיבור IELTS

אל תשננו תשובות בעל פה

זו טעות נפוצה של הרבה אנשים שמתוך חרדות אנגלית חושבים שהכי טוב אם הם ישננו טקסטים של תשובות למה שנראה להם כמו שאלות נפוצות ויחזרו על הטקסטים האלה מילה במילה במבחן. זה רעיון רע משום שהבוחנים ב IELTS מאומנים בלזהות כשאתם חוזרים על טקסט ששיננתם מראש. לא רק שתאבדו על זה נקודות, אלא גם תקבלו שאלות קשות יותר שיחייבו אתכם לתת תשובות שאתם מנסחים במקום ולא מראש.


אל תחשבו על מה שהבוחנת חושבת

יש המון נבחנים שעסוקים בלהתאים את התשובה - גם אם לא במודע לגמרי - למה שנראה להם שמצופה מהם לומר. זה ממש לא המצב, ואין שום תשובה נכונה אחת מבחינת התוכן. אתם נדרשים להדגים את רמת האנגלית המדוברת שלכם ותו לא. התרכזו בלדבר בשטף, בלענות תשובה רלוונטית לשאלה ובלדבר נכון תחבירית (עד כמה שאפשר).


IELTS Speaking

אל תחנקו עם מילים ׳גבוהות׳

עוד טעות נפוצה היא שאם משננים מילים שאנשים מסויימים מחשיבים ״גבוהות״ ודוחפים אותן בתשובות שלכן זה עוזר לכם. זה לא, משום שבדיבור טבעי וזורם לא מרבים להשתמש במילים שכאלה, אלא אם אתם מרצים עכשיו בכנס אקדמי. אמנם כדאי מאוד להעשיר את אוצר המילים שלכם במסגרת ההכנה למבחן, אבל כדאי לעשות את זה על ידי קריאה מרובה ועבודה עם אפליקציית אוצר מילים טובה ולא באמצעות שינון כמו-תוכי של מילים שאף דובר אנגלית כשפת אם לא יחשוב להשתמש בהן ביום יום. מה גם שרוב הסיכויים שאם השתמשתם במילה שאתם לא לגמרי מכירים או מבינים, השתמשתם בה לא במקום או בהקשר הנכונים ועשיתם טעות שתעלה לכם נקודות. הכלל הוא פשוט: אם אתם לא סגורים על מה מילה מסויימת אומרת ואיפה ואיך נכון להשתמש בה במשפט, אל תשתמשו בה.



אל תגזימו עם התחביר שלכם

בהמשך לנקודה הקודמת, אתם לא במבחן של כמה התחביר שלכם מהמם. נסיון לדייק את השימוש בזמנים או את השימוש במילות הקישור יתר על המידה עשוי להשמע מלאכותי או סתם לא נכון. עדיף לדייק פחות אבל לדבר בצורה זורמת יותר. זה יופי שלמדתם את כל טבלת ה tenses ושאתם יודעים שיש דבר כזה Future perfect continuous, אבל 99.9 אחוז מהזמן אין שום סיבה להשתמש בו. עדיף להתמקד בשימוש פונקציונלי בשפה - בדרכים לחוות דעה, עמדות מנוגדות, הדגשה ועוד, ולא לשבור את הראש על עניינים שוליים.


אל תאלמו

זו אולי נשמעת עצה טריוויאלית, אבל אתם לא מאמינים כמה נבחנים מעדיפים פשוט לא לומר כלום מאשר לנסות לענות. זה תמיד עדיף לנסות לענות מאשר לשתוק, למרות החרדה והפחד והמה יגידו והכנראה שהתשובה שלי לא תהיה מושלמת וכל שאר השדים. במבחן הדיבור של IELTS אתם לא צריכים לתת תשובה מושלמת או להיות מומחים בתחום מסוים, אתם נבדקים על היכולת שלכם לדבר ברצף וזה הכל. גם אם נדמה לכם שאתם לא יודעים לענות, זה ממש בסדר אם תתחילו בדיסקליימר כמו I don't know much about the subject, but I can say that… או I'm not really sure, but if I had to say… ומשם תזרמו. זה ממש סבבה. תאמינו לי.


מבחן IELTS

אל תעדיפו לדבר נכון מאשר לדבר שוטף

במבחן הדיבור של IELTS אתם מקבלים ניקוד נפרד על התחביר שלכם ועל שטף הדיבור. למרות שרוב התלמידים שלי מודאגים מחוסר שליטתם בזמנים ובתחביר בכלל, המשקל של העניינים האלה הוא משני יחסית ליכולת שלכם לדבר ברצף. הרבה פעמים הדאגה שאתם לא מדייקים משתקת וכך נפגע רצף הדיבור וחבל. בשיעורים הראשונים שאני עושה עם תלמידים לגבי דיבור אני בכלל לא מתקן אותם תחבירית - אני רק רוצה לחזק אצלם את היכולת לדבר רצוף לאורך דקה עד שתיים. על זה אתם צריכים להתאמן בעיקר.


אל תדאגו לגבי המבטא שלכם

מבחן IELTS הוא מבחן של אנגלית כשפה שניה, משמע לכל הנבחנים בו יש מבטא של שפת האם שלהם, בין שזו עברית, אמהרית, ספרדית, סינית או פקיסטנית. לא מצפים מכם להשמע כמו שרלוק הולמס או מיס סלוקומב, ואין לכם מה לדאוג בקשר למבטא שלכם. נסו לשים לב שאתם הוגים את המילים שאתם אומרים נכון עד כמה שאפשר, וגם בזה יכולה לעזור מאוד אפליקציית הקסם Quizlet.



אל תדאגו יותר מדי

זה טבעי להלחץ קצת בזמן מבחן, אבל להלחץ יותר מדי יכול לפגוע לכם בציון. יש אנשים שמתחילים ללחוש כשהם עצבניים, מה שמקשה על הבוחן לשמוע אתכם וזה לא טוב. אחרים מתחילים למלמל וגם זה יוצא לא ברור. צריך להתאמן על דיבור לפני המבחן, רצוי עם מורה זהב כמוני, כדי שכאשר תשבו מול הבוחן תרגישו בטוחים ונינוחים ותוכלו לזרום עם הדיבור בלי להלחץ ולהתקע.



אל תאחרו

ברור, כן?


אל תסמכו על הבוחנ/ת

יש נבחנים שמקווים שהבוחנת תאמר להם אם הם מדברים פחות מדי או יותר מדי, אם הם מדברים בשקט מדי או בקול רם מדי, או אם הם בכלל עונים לשאלה. לפעמים זה באמת קורה, אבל הרבה פעמים לא. למעשה הבוחנים לא חייבים לעזור לכם בשום צורה, חוץ מלחזור על השאלה אם ביקשתם. אתם צריכים לשלוט בשיחה ובמה שאתם אומרים ולא לצפות לעזרה.



0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

!וולקאם

bottom of page