אבי יולזרי

9 יול 20193 דקות

SAT או ACT? איזה מבחן כדאי לעשות?

מבחן SAT או ACT? כל הישראלים שרוצים להרשם לקולג׳ בארה״ב מכירים את מבחן SAT. כמעט אף ישראלי שרוצה להרשם לקולג׳ בארה״ב לא מכיר את מבחן ACT המתחרה. אז בואו נדבר רגע על הדומה והשונה בין המבחנים האלה.

למרות ש SAT הרבה יותר מוכר מחוץ לארה״ב (וגם במדינות בחוף המזרחי והמערבי בארה״ב), מבחן ACT נפוץ לא פחות מ SAT, ושני המבחנים מתקבלים בכל האוניברסיטאות האמריקאיות.

שני המבחנים כוללים ארבעה פרקים של שאלות (ברובן אמריקאיות). בעוד שפרקי SAT נקראים reading, writing and language, math with a calculator and math without a calculator, פרקי ACT הם English, math, reading and science. שני המבחנים כוללים משימת חיבור רשות שאין צורך לעשות כי כמעט אף קולג׳ לא דורש מכם לעשות אותה.

שני המבחנים אורכים כשלוש שעות ללא החיבור. ב SAT יש בסך הכל 154 שאלות ו 70 שניות בממוצע לשאלה ואילו ב ACT יש 215 שאלות ו 49 שניות בממוצע לשאלה. יוצא שב SAT יש משמעותית יותר זמן בממוצע לשאלה. האם זה יתרון של SAT? לא בהכרח. עוד הבדל משמעותי נוגע לפורמט: בארץ (נכון ליולי 2019) מבחן SAT הוא מבחן שעושים על נייר, בעוד ש ACT הוא מבחן ממוחשב (אפשר להשתמש בטיוטה).

קראו עוד: SAT מול ACT במספרים

מועדי SAT לעומת מועדי ACT בישראל: מהבחינה הזו יש יתרון גדול למבחן ACT. מבחן SAT מתקיים בארץ בארבעה מועדים בלבד - מרץ, מאי, אוקטובר ודצמבר. מבחן ACT מתקיים לא פחות מ 24 פעמים - ארבעה מועדים בכל אחד מהחודשים פברואר, אפריל, יוני, ספטמבר, אוקטובר ודצמבר. לעומת זאת מבחינת מיקום, ACT נערך בירושלים בלבד (האומן 29) ואילו מבחן SAT מתקיים בתל אביב (בית ציוני אמריקה), באבן יהודה (בית הספר האמריקאי), בקיבוץ צובה ובירושלים (בית הספר האנגליקני, רחוב הנביאים 38). שימו לב שאם אתם הולכים על SAT עליכם להרשם לפחות חודש מראש כדי להבטיח את מקומכם, בעוד שלמבחן ACT אפשר להרשם גם פחות זמן מראש בשל הזמינות הגבוהה יותר שלו.

ב SAT מקבלים שלושה ציונים: ציון אנגלית שמבוסס על מספר התשובות הנכונות שלכם בפרקים 1 ו 2 יחד, ציון מתמטיקה שמבוסס על התשובות הנכונות בפרקים 3 ו 4 יחד, וציון כולל. שני הציונים הראשונים הם בטווח של 200 עד 800, ואילו הציון הכולל הוא סיכום שלהם ולכן נע בטווח של 400 עד 1600. הציון החציוני ב 2017 היה 1055, ו 80% מהנבחנים בעולם קיבלו פחות מ 1230. מה זה ציון טוב? תלוי מי אתם ומה אתם שואפים להשיג. כדי להתקבל ל NYU או לקולומביה אתם רוצים לכוון לאיזור ה 1400 (ואם אפשר, יותר). אם אתם ספורטאים שרוצים לקבל מלגת ספורט לקולג׳, כנראה שיספיק לכם לעבור את ה 1000. ב ACT מקבלים חמישה ציונים: אחד על כל פרק מארבעת פרקי המבחן וציון כללי שהוא ממוצע ארבעת הציונים. כל אחד מחמשת הציונים הללו נע בטווח של 1 עד 36, עם ציון חציוני של בערך 20. 80% מהנבחנים מקבלים פחות מ 26.

ומה לגבי פרק ה Science ב ACT?

למרות מה שמשתמע משמו של הפרק הזה, העיקר בו הוא לא ידע במדעים, אלא יותר הבנה של הבסיס של המחקר המדעי - איך עושים ניסוי, איך מנתחים תוצאות, איך עובדים עם גרפים וטבלאות, משתנים תלויים ובלתי תלויים, קבוצות ניסוי וביקורת וכך הלאה. זה נראה מבהיל בהתחלה, אבל זה באמת לא סיפור גדול אם לומדים איך הפרק הזה עובד.

ומה לגבי מתמטיקה? באיזה מבחן יותר קל?

שאלה טובה. ACT כולל יותר נושאים מתמטים מצד אחד, אבל השאלות יותר ישירות ופשוטות. SAT מתעסק במספר נושאים מוגבל יותר, אבל השאלות (בחלקן) עשויות להיות יותר מסובכות להבנה. באחד מפרקי המתמטיקה של SAT אסור השימוש במחשבון, ואילו ב ACT מותר להשתמש במחשבון לכל אורך פרק המתמטיקה.

ומה לגבי אנגלית?

פרק מספר 1 של ACT שנקרא English Test ופרק 2 של SAT, המכונה Writing and Language Test, הם כמעט זהים. בשניהם מופיעים טקסטים ובתוכם הפניות לשאלות לגבי ניסוח, תחביר, פיסוק, בחירת מילים וסגנון כתיבה. פרקי הבנת הנקרא (פרק 1 ב SAT ופרק 3 ב ACT) הם מעט יותר שונים - ב ACT יש ארבעה טקסטים עם 10 שאלות שלא הולכות עם הסדר של הטקסט, אבל רמת הטקסטים יחסית נמוכה. ב SAT יש חמישה טקסטים עם 10 או 11 שאלות פר טקסט, ורמת הטקסטים גבוהה יותר. בנוסף, יש שאלות שהולכות בצמדים, כאשר השאלה השניה בצמד תשאל על סמך איזה מקום בטקסט עניתם לשאלה הראשונה בצמד.

אז איזה מבחן כדאי לעשות? ACT או SAT? זו שאלה שקשה לענות עליה. למרות ההבדלים בין המבחנים, בסך הכל רב הדומה על השונה ביניהם. מרבית הישראלים עושים את מבחן SAT בעיקר משום שהוא מוכר יותר מחוץ לארה״ב, אבל זמינותו הגבוהה הרבה יותר של מבחן ACT מציבה אותו כחלופה טובה למי שמועדי SAT לא מתאימים לו, או שרוצה לשפר ציון SAT מבלי להמתין למועד הבא.

רוצים לנסות מבחן לדוגמה SAT או ACT מבחן לדוגמה בעצמכם? קדימה. מבולבלים? רוצים להתייעץ? שלחו לי הודעה כאן בצ׳ט או בווטסאפ ובואו נדבר על זה.

    0