אבי יולזרי

28 ינו 20214 דקות

קרב מבחני האנגלית 2024: IELTS vs TOEFL vs PTE vs Duolingo

עודכן ב: ינו 3

אמל״ק: יש המון מבחני אנגלית ומעט זמן לחיות. אם אתם רוצים להתייעץ, אתם מוזמנים לקבוע לנו שיחת יעוץ חינם, או לשלוח לי הודעה באתר, או לפנק אותי בווטסאפ. הצטרפתם כבר לקבוצת לימודים בחו״ל בפייסבוק? כי זה ממש הזמן לעשות זאת.


מה בסך הכל רציתם, מה - כולה לעוף למדינה שראש הממשלה בה הוא לא נתניהו ולעשות איזה תואר או לעבוד או לחיות. אז למה נופלים עליכם עם מבחן אנגלית פתאום באמצע החיים? שאלה טובה, האמת. פעם לפחות לא הייתם צריכים לשבור את הראש כדי לבחור מבחן - היה את TOEFL (מבחן טופל) האמריקאי ואת IELTS הבריטי וזהו. מאז, כמובן, הדברים הסתבכו כמו שדברים אוהבים להסתבך ועכשיו יש ארבע חלופות לבחור מתוכן: חוץ משני המבחנים הותיקים הנ״ל, קיימים שניים חדשים יותר - PTE Academic (שגם הוא כבר לא תינוק - התחיל ב 2008) והתינוק Duolingo English Test (מבחן דואולינגו, דולינגו) שנולד ב 2018.

המשותף לכל ארבעת המבחנים הללו הוא שהם נועדו להטריד אתכם ולעלות לכם כסף וזמן, וגם שכולם בודקים את רמת האנגלית שלכם בארבעה אופני השימוש בשפה - קריאה, כתיבה, שמיעה ודיבור. מעבר לכך, יש הרבה שוני בין המבחנים, וכדי להקל על כאבי הראש שאתם מתחילים לחוש בשעה הזו ולעזור לכם להבין את ההבדלים בין IELTS, TOEFL, PTE ודולינגו, אני כותב את הפוסט הזה.

מבחן טופל - TOEFL

הותיק ביותר מבין ארבעת המבחנים הוא מבחן TOEFL של חברת ETS האמריקאית. תוצאות מבחן TOEFL תקפות בלמעלה מ 9000 אוניברסיטאות ומכללות ב 130 מדינות כולל ארה״ב, אירופה (והממלכה המאוחדת), אוסטרליה, קנדה ועוד. המבחן הוא iBT, כלומר מבוסס אינטרנט, וניתן לעשות אותו או באחד ממרכזי הבחינה או מהבית. המבחן כולל ארבעה חלקים בסדר קבוע - קריאה, שמיעה, דיבור וכתיבה - ואורך כשעתיים. יתרונות של מבחן TOEFL: מתקבל בהרבה מקומות, הכי הרבה אפשרויות התאמות (הקלות) לבעלי לקויות למידה, אפשרות להבחן מהבית (אבל לא לבעלי לקויות למידה, כמו כן לא כל המוסדות שמקבלים TOEFL מקבלים את מבחן הבית, אז בדקו לכם). חסרונות של מבחן TOEFL: יקר (400 דולר, היקר ביותר מבין מבחני האנגלית)

קראו עוד: כל מה שרציתם לדעת על מבחן TOEFL

מבחן IELTS

המתחרה הבריטי של TOEFL, מבחן IELTS, עבר רק ב 2016 לפורמט ממוחשב, אבל מוטב מאוחר. IELTS הוא היחיד מארבעת החברים שיש לו שני פורמטים שונים - אחד למטרת לימודים הקרוי IELTS Academic ואחד למטרת ויזת עבודה / הגירה הקרוי IELTS for General Training. הפורמטים לא שונים לחלוטין - החלקים של השמיעה והדיבור זהים בשניהם, וההבדלים מתבטאים בכך שחלקי הקריאה והכתיבה של General Training מעט קלים יותר בהשוואה ל Academic. מבחן IELTS (בגרסת General Training שלו) הוא היחיד שתוכלו לעשות אם אתם מכוונים לויזת הגירה לקנדה. את המבחן בשתי הגרסאות ניתן לעשות רק במרכזי הבחינה ולא בבית - יש גרסת אונליין המכונה IELTS Indicator, אבל לצערכם היא לא תופסת לרוב הצרכים (אם כי בכל זאת שווה לבדוק). יתרונות מבחן IELTS: מתקבל בהרבה מקומות (היחיד שתופס לטובת הגירה לקנדה ומאושר גם ב UK), חלק הדיבור נעשה בשיחה פנים אל פנים מול בוחנ/ת אנושי/ת (האנושי/ת בשאיפה). חסרונות מבחן IELTS: אין פורמט בית מקובל, חלק הדיבור נעשה בשיחה פנים אל פנים מול בוחנ/ת אנושי/ת (לאו דווקא חסרון, אבל תלוי בהעדפה שלכם). ארוך (שעתיים ארבעים וחמש, הכי ארוך מבין החלופות).

קראו עוד: כל מה שרציתם לדעת על מבחן IELTS

מבחן PTE Academic

מבחן האנגלית של חברת Pearson האמריקאית היה בזמנו היחיד שנבדק ומקבל ציון לגמרי אוטומטית. בהשוואה למבחני TOEFL ו IELTS, מבחן PTE שם דגש רב על אינטגרציה של אופני השימוש בשפה, כך שרוב המשימות מצריכות יותר מאשר מיומנות אחת (למשל: שמיעה ודיבור, שמיעה וכתיבה, קריאה ודיבור וכך הלאה). אורך המבחן כשעתיים. יתרונות מבחן PTE: בדיקה ממוחשבת לחלוטין, מאושר UKVI. חסרונות מבחן PTE: האופי האינטגרטיבי של המבחן לא מתאים לכולם, ובעיקר פחות לבעלי הפרעות קשב, אין אפשרות למבחן ביתי. יחסית (למבחנים האחרים) מעט מועדי מבחן.

קראו עוד: כל מה שרציתם לדעת על מבחן PTE Academic

מבחן Duolingo - מבחן דולינגו - מבחן דואולינגו

המבחן החדש ביותר מבין הארבעה, מחברת Duolingo שהביאה לחיינו את אפליקציית למידת השפות הנהדרת שהורדתם לטלפון שלכם, אמרתם כן כן אני הולכת ללמוד גרמנית-איטלקית-ספרדית ואז נטשתן אותה ללא שוב. דולינגו מאוד שונה משלושת חבריו - הוא היחיד שעובד רק אונליין מהבית ואין לו מרכזי בחינה, הוא קצר משמעותית מכל האחרים (שעה ברוטו, 45 דקות נטו) והוא מאוד אינטגרטיבי לטוב ולרע. כמו שתראו בטבלת הסיכום המצורפת, הוא גם זול משמעותית מכל השאר (נכון לאוגוסט 23 מבחן האנגלית של דואולינגו עולה 59 דולר וניתן לרכוש חבילה של 2 מבחנים ב 98 דולר, כלומר 49 דולר למבחן). מבחן האנגלית Duolingo הוא גם היחיד מבין ארבעת המבחנים שהינו מבחן אדפטיבי, כלומר מבחן בו סדר השאלות ורמת הקושי אינן קבועות מראש, אלא משתנות תוך כדי המבחן בהתאם לתשובות שלכם. זה טוב כי מבחנים אדפטיביים הם קצרים הרבה יותר ממבחנים ליניארים, אבל זה פחות טוב כי אם התחלתם את המבחן לא טוב, יהיה לכם קשה לחזור לעצמכם ולקבל ציון גבוה. יתרונות מבחן דואולינגו: כל מה שציינתי. חסרונות מבחן דואולינגו: מבחן חדש, אין אפשרות למבחן במרכז בחינה, פחות מכללות ואוניברסיטאות מקבלות את תוצאות המבחן הזה בהשוואה למבחנים האחרים. לא רלוונטי לצרכי ויזות הגירה למיניהן.

קראו עוד: כל מה שרציתם לדעת על מבחן Duolingo

טבלת השוואה

איזה מבחן יותר קל?

אחחח, לו רק היה לי שקל על כל פעם שנשאלתי את השאלה הזו, כי אז היו לי איזה 2000 שקלים. התשובה, לצערי, היא לא חד-משמעית, כי לפורמט של כל אחד מהמבחנים יש גם כן יתרונות וחסרונות. יש הרואים יתרון בעובדה שמבחני PTE ודואולינגו נבדקים אוטומטית לחלוטין ולכן הציונים בהם אינם יכולים להיות מוטים. בשני המבחנים הללו אין טקסטים ארוכים לקרוא (בשונה מ TOEFL ו IELTS). מצד שני, העובדה שהמבחנים האלה הולכים יותר מהר יכולה להוות חסרון לאנשים שמעדיפים יותר זמן. מבחינת חלק הדיבור, יש המעדיפים לשוחח עם אדם (כמו ב IELTS) ויש שמעדיפים דווקא לענות לשאלות שהמחשב שואל (כמו בשאר המבחנים).

סיכום - IELTS או TOEFL, דולינגו או PTE - איזה הכי טוב?

קודם כל, כדי שלא להתבלגן, עליכם לבדוק איזה מבין המבחנים הללו בכלל רלוונטי לטובת המטרה שלכם. אם אתם מכוונים לאוניברסיטה שמקבלת רק TOEFL או IELTS, אין מה לעשות את PTE או Duolingo. אם אתם בתהליך הגירה לקנדה, רק IELTS General Training מתאים לכם.


אם בכל זאת עדיין יש לכם כאב ראש ואתם רוצים להתייעץ, אתם מוזמנים לקבוע לנו שיחת יעוץ חינם, או לשלוח לי הודעה באתר, או לפנק אותי בווטסאפ. הצטרפתם כבר לקבוצת לימודים בחו״ל בפייסבוק? כי זה ממש הזמן לעשות זאת.

    0