אבי יולזרי

24 פבר 20194 דקות

טיפים למשימת כתיבה מספר 1 ב IELTS Academic

היוש, בפוסט הזה תוכלו למצוא 11 טיפים שיעזרו לכם להתכונן למשימת הכתיבה הראשונה מבין השתיים במבחן IELTS Academic. קדימה!

מה רוצים מכם במשימת כתיבה 1 של IELTS Academic?

תתבקשו לכתוב דו״ח המתאר בקצרה גרף, טבלה, מפה, או תהליך (ראו בהמשך את כל סוגי השאלות)

תתבקשו לכתוב לפחות 150 מילים, ובשאיפה 170 - 190 מילים. אין הקצבה נפרדת של זמן לשתי משימות הכתיבה ב IELTS, אך ההמלצה היא לחלק את הזמן ביחס של 1:2, כך שמשימה 1 תקבל 20 דקות מתוך השעה של חלק הכתיבה.

קשה באימונים וכו׳

ניתן למצוא ברשת מבחני IELTS אמיתיים בהוצאת קיימברידג׳. בכל ספר שלהם יש ארבעה מבחנים שלמים, ועד כה (פברואר 2019) יצאו 13 מהדורות, כך שמדובר במעל 50 מבחנים שלמים לדוגמה, כולל כמובן חלק הכתיבה על שתי משימותיו. מי שרוצה ללמוד איך לגשת למבחנים האלה, מוזמן גם לרכוש את קורס האונליין שלי, ומי שמעוניין בפידבק על הכתיבה שלו, יש לי גם שירות כזה.

ציונים במשימת כתיבה 1 ב IELTS

חשוב להבין מה בכלל מחפשים מכם ועל בסיס מה אתם מקבלים ציון במשימות הכתיבה (קובץ פדף). בגדול, הציון שלכם מורכב מארבעה גורמים שווים במשקלם:

הערכת תוכן כללית (T - Task Achievement)

בהירות ולכידות (C - Coherence and Cohesion)

אוצר מילים ובחירת מילים (L - Lexical Resource)

תחביר (G - Grammatical Range and Accuracy)

כאשר אני בודק חיבורים לתלמידיי, אני מתייחס כמובן לכל ארבעת הקריטריונים, ממש כמו שעושים במבחן. הציון שאתם מקבלים הוא ממוצע של הציונים על ארבעת הקריטריונים. כך למשל, מי שמקבל ציון 6 ב T, ציון 6 ב C, ציון 7 ב L וציון 6.5 ב G, יקבל ציון סופי של 6.5 (מעגלים לחצי הנקודה הקרובה).

סוגי שאלות במשימת כתיבה 1

ישנם שישה סוגים עיקריים של שאלות במשימה הזאת - מפה (הנה עוד דוגמה), תרשים (הנה עוד דוגמה), גרף עמודות (Bar Chart), טבלה (הנה עוד דוגמה), גרף קו (Line Graph) ודיאגרמת עוגה (Pie Chart). יתכנו גם שאלות שמשלבות שני סוגים, למשל שאלה שמשלבת גרף עמודות ודיאגרמת עוגה או גרף עמודות וגרף קו.

מבנה התשובה

תשובה למשימת כתיבה 1 ב IELTS Academic צריכה לכלול שלושה מרכיבים: הקדמה (intro), תקציר (overview) ופירוט (body). החלוקה של שלושת המרכיבים יכולה להעשות לשלוש או ארבע פסקאות. בכל מקרה, לפירוט נקצה את שתי הפסקאות האחרונות בתשובה שלנו. מבחינת שני המרכיבים הראשונים של ההקדמה והתקציר, אפשרות אחת היא לחבר ביניהם לכדי פסקת פתיחה אחת, או להפריד ולשים אותם בשתי פסקאות בתחילת התשובה. מה טוב יותר? אין טוב יותר, זה תלוי שאלה ותלוי כמות הטקסט שיש לכם לכתוב. מה שבטוח, אף פעם לא כותבים משפט בודד שאינו משודך לפסקה, כלומר פסקה היא לפחות שני משפטים. מה שבכל מקרה לא צריך להיות בתשובה הוא סיכום, שכן כל התשובה היא דו״ח, כלומר סיכום, של מידע שניתן לכם.

הקדמה (intro)

הנה שתי דוגמאות למשפט פתיחה. איזו טובה ואיזו לא?

Here we can see that the graph represented information regarding the number of births of five countries in two years

The chart illustrates the number of births in five countries - Germany, UK, Spain, Russia, and Portugal - in 2000 and 2010.

התשובה במהופך: השניה טובה והראשונה - גם מבחינת ניסוח וגם מבחינת תוכן - לא. בתכלס, פסקת הפתיחה היא די שטנצית ואמורה לכלול משפט שממחזר (במילים שלכם!) את המשפט מהשאלה ומוסיף משפט שמתייחס ליחידות שבתרשים. כאן תוכלו לראות דוגמה לפסקת פתיחה לתשובה על גרף עמודות.

תקציר (overview)

מטרת התקציר, בין שהוא מקבל פסקה נפרדת מההקדמה ובין שהוא ממשיך אותה באותה פסקה, להביא לקוראים את עיקרי הדברים שזיהיתם בתרשים / גרף / טבלה / מפה וכו׳ שקיבלתם מבלי להטביע אותם בנתונים. את הנתונים עצמם יש לשמור לשתי הפסקאות הבאות. למעשה, בשלוש-ארבעה הדקות הראשונות מתוך העשרים שתקציבו למשימת כתיבה 1 של IELTS, תזהו את הנקודות / טרנדים / דפוסים העיקריים שעולים, שלרוב כוללים את הנקודות / קטגוריות הגבוהות והנמוכות ביותר, וכן את ההבדלים המשמעותיים ביותר בין קטגוריות.

אוצר מילים (lexical resource)

טיפ מספר 1 לענייני אוצר מילים בכתיבה (וגם בדיבור) ב IELTS: לא להשתגע. רוב מי שמתכונן ל IELTS לוקח חודשיים - שלושה לטובת המשימה, כלומר פרק זמן שאינו מספק כדי לעשות מהפך באוצר המילים שלכם. מה שכן, אפשר בהחלט ללמוד קצת מילים רלוונטיות למשימת הכתיבה הראשונה. חשוב גם לשים לב שאוצר מילים גדול זה יופי ומצוין, אבל בכלל לא הדבר החשוב היחיד. הבודק יבדוק גם את הגיוון של המילים שלכם וגם עד כמה בחירת המילים שלכם מתאימה להקשר. הדבר הכי פחות חשוב בכל הקשור במילים בחלק הכתיבה ב IELTS הוא spelling (איות), למרות שזה מה שטורד את מנוחתם של רוב תלמידיי. כמובן שכדאי להתאמן על איות, לקרוא ולכתוב הרבה, וסתם להיות מודע/ת לאיך אנחנו מאייתים כשאנחנו כותבים, אבל לא לבזבז על זה יותר מדי זמן. האיות הוא תת-סעיף בתוך הקריטריון L, שהוא רק אחד מארבעה קריטריונים על פיהם נקבע הציון במשימה.

תחביר (grammatical range and accuracy)

למרות שרוב הישראלים מתייחסים למושג ״תחביר״ במובנו הצר, כלומר כמו למושג ״tenses״ שהם שונאים מאז ימי בית הספר (היוש נפתלי), הרי שכאשר IELTS אומר ״תחביר״, הכוונה למושג במובנו הרחב יותר, כולל מבנה משפט והגיון של משפט, מורכבות הניסוחים ודיוקם, וגם פיסוק. זה דבר שאני עובד עליו עם תלמידים שלי הרבה, כי בשעה שרוב הישראלים יודעים להתנסח סביר במשפטים קצרים, הם כמעט לא מודעים לצורך לחבר ביניהם לפעמים כדי לייצר מבנים מורכבים, מדויקים וחסכוניים יותר. כאן תוכלו לראות דוגמה לארבעה מבני משפט עיקריים במשימות גרף קו. שימו לב שבכותרת הקריטריון של תחביר יש גם את המילה accuracy, ולכן לא מספיק לדעת לייצר מבני משפט מורכבים, אלא חשוב גם לעבוד על הדיוק בכתיבה. הנה פוסט על זיהוי שגיאות תחביריות במשימת גרף עוגה.

אמצעים המארגנים את הכתוב

ולא, אין הכוונה *רק* למילות קישור (אם כי יש להן תפקיד חשוב בארגון הכתוב). אינסוף אנשים שפגשתי כותבים בפורמט של רשימה, מבלי לתת כלל את הדעת לחיבור של הדברים (אפילו שהם נכונים). כאשר אני מדבר על linking devices אני מדבר, חוץ ממילות וביטויי קישור, גם לארגון הגיוני של המשפטים בתוך פסקה, ושימוש במשפט מעבר בתחילת פסקה כדי לקשר בין הפסקה החדשה לזו שהסתיימה.

השתמשו בדף שורות כמו במבחן

במבחן תקבלו דף (שני עמודים) שורות עליו תכתבו את התשובה, ומומלץ להדפיס ולהשתמש בדף שכזה גם בבית לפני המבחן. הנה וידאו שמסביר את העניין.

    0