אבי יולזרי

31 מאי 20212 דקות

הקלות בקבלה ללימודים בארה"ב

כאשר נרשמים לקולג' בארה"ב, קיימת לרוב בטפסי ההרשמה השאלה האם למועמד קרובי משפחה שלמדו באותה אוניברסיטה. הנוהל הלא מוצהר הזה - Legacy - לפיו ילדים של ואחיינים של בוגרי אוניברסיטה מקבלים קדימות בקבלה לאותה אוניברסיטה, רץ באמריקה כבר שנים. אבל נראה שהדבר מתחיל להשתנות.
 


 
בשבוע שעבר הפכה קולורדו למדינה הראשונה בארה"ב שמבטלת את הקבלה בירושה. באותה הזדמנות גם בוטלה החובה להבחן ב SAT או ACT, אם כי מי שמעוניין עדיין יכול לשלוח ציונים. שתי ההחלטות מכוונות להפוך את הקבלה לאוניברסיטה לשוויונית יותר. במדינת קולורדו 67% מבוגרי תיכון המגיעים ממעמד חברתי בינוני וגבוה ממשיכים ישירות לקולג', לעומת רק 47% מבוגרי התיכון ממעמד נמוך. פער דומה קיים גם בהשוואה בין לבנים ושחורים.
 


 
בסקר מ 2018 42% מהאוניברסיטאות והמכללות הפרטיות ו 6% מהציבוריות אמרו שבני משפחות בוגרי המוסדות הללו מקבלים קדימות בקבלה. על פי הערכות, המספרים האמיתיים גבוהים הרבה יותר. המוסדות שמעדיפים קרובי משפחה של בוגרים עושים זאת כדי לעודד תרומות מבוגרים בעלי ממון. בכך שאוניברסיטאות עושות זאת הן כמובן מגדילות את הפער בין עשירים ועניים בקבלה לאקדמיה.
 

 
האיסור על קבלה בירושה בקולורדו מצטרף כאמור לביטול החובה להבחן ב SAT כתנאי לקבלה. מאות מכללות אמריקאיות ביטלו חובה זו בתקופת הקורונה. מחקרים רבים מצאו כי להצלחה במבחנים הללו מתאם חיובי עם מעמד סוציואקונומי גבוה. משפחות אמידות גם נוטות יותר לשלם על קורסי הכנה ל SAT.
 

 
עכשיו כשמדינות מסביב לעולם מתחילות להסיר את מגבלות הקורונה, יש אוניברסיטאות אשר החזירו את הדרישה למבחני קבלה, אבל לא מעט אוניברסיטאות אחרות הפכו את הביטול הזמני לביטול קבוע. ביניהן מערכת האוניברסיטאות הציבוריות של מדינת וושינגטון, אשר הודיעה בחודש מאי 2021 שכל האוניברסיטאות במערכת לא ידרשו יותר מבחני SAT כתנאי קבלה.
 


 
מוקדם יותר השנה הודיעה מערכת האוניברסיטאות הציבוריות של מדינת קליפורניה (UC) שהקבלה לאוניברסיטאות הללו לא תהיה תלוי בתוצאות המבחנים לפחות עד שנת 2025. מערכת UC היא מערכת האוניברסיטאות הציבורית הגדולה ביותר בארצות הברית, כך שלהחלטות המתקבלות שם יש השפעה נרחבת על אוניברסיטאות ציבוריות אחרות.
 

 
יש להדגיש שהדברים אמורים לגבי סטודנטים אמריקאים. אוניברסיטאות רבות ממשיכות לדרוש ציוני SAT ממועמדים ממדינות אחרות, כך שהחדשות הנ"ל טובות, אבל לישראליות וישראלים שרוצים להתקבל לקולג' בארצות הברית עדיין מוקדם לשמוח.
 


 
רוצים להתייעץ על הכנה למבחן SAT או על קבלה ללימודים בקולג' בארצות הברית בכלל? קבעו לנו שיחת יעוץ חינם עכשיו!

    0